• KajsaK

Vi 35+ som påbörjat utredning!

Jag är 36 år och jag och min sambo (som är 39) har nu försökt att få barn i ganska precis 4 år. Jag har alltid tänkt att det här är ju nåt man kommer klara själv, det här med att bli gravid. Tiden går och tillslut inser man att nej det går visst inte på egen hand. Så förr förra söndagen satte vi oss ner min sambo och jag med datorn och skickade in en anmälan för utredning av barnlöshet. Tog bara ca 10 min och helt plötsligt undrar man varför man inte gjort det tidigare. Men samtidigt har det ju tagit emot att måsta söka hjälp. Efter vi skickat in anmälan var det som ett ton sten lossnade från mina axlar och det kändes bra att ha skickat anmälan. "Så nu får vi väl vänta 2-4 veckor på att dem ska höra av sig, så stod det på deras hemsida. Döm av min förvåning när dem hörde av sig redan efter två dagar! Och på torsdagen hade jag fått hem remisserna för provtagning. 

Idag har jag varit och tagit massa prover på bla prolaktin. Jag har länge misstänkt att "felet" ligger hos mig, då jag har extremt oregelbunden mens och svåra smärtor i samband med detta, samt att jag dessutom "inte ens" fått missfall, så nu får jag vänta med spänning på provsvaren och hoppas de går fort att få svar! Min sambo har inte tid förrän i mitten av november för att lämna spermieprov så det känns ju lite drygt att vänta på de svaren oxå... Min misstanke att de hörde av sig så fort är nog dels våran ålder och dels pga mina sjukt oregelbundna menstruationer.

Någon annan 35+ med längtan efter barn och med pågående utredning, eller någon med erfarenheter av detta får gärna berätta och kanske någon vill följas åt och prata av sig med sina erfarenheter?

• Svar på tråden Vi 35+ som påbörjat utredning!
  • KajsaK
    Blåblomman skrev 2014-11-13 14:39:46 följande:

Nu har jag varit på mitt tredje besök. Det konstaterades att jag har endometrios på ena äggstocken. Även mina prover visade på det. Sen fick jag även göra en spolning idag istället för i december eftersom hon såg att jag skulle ha ägglossning först om ett par dagar. Så hon gav order om att mysa i morgon och i helgen. Morgondagen var mycket viktigare än vårt sista samtal som hon uttryckte det. Så nu hoppas jag att spolningen var det spm behövdes. Annars ska vi dit igen 8 dec för slutsamtal.

Ok, håller tummarna att det var det som behövdes för dig. Själv går jag bara och väntar på svar. Minst 3 v till nu innan svar då sambon lämnade prov igår. Sen får man se vad som sker efter svaren kommit.
  • Blåblomman
    KajsaK skrev 2014-11-13 20:43:21 följande:

Ok, håller tummarna att det var det som behövdes för dig. Själv går jag bara och väntar på svar. Minst 3 v till nu innan svar då sambon lämnade prov igår. Sen får man se vad som sker efter svaren kommit.

Tack. Ja det är mycket väntan. Men 3 veckor går fort.
  • Jempa76

Usch har haft det tufft de sista dagarna här...satte in ägget den 14 och fick troligtvis missfall 28:e. Jag fick lite blödningar samma dag jag skulle ha mensen, ringde in till Sophiahemmet å de sa att det kan bli så, då sa dem att jag skulle forts ...med progesteronet i tre dagar sedan ta ett nytt gravtest. Båda gångerna visade det negativt . Men det konstiga är att det inte ens är i närheten av hur jag brukar ha det vid mina vanliga menstruationer? hur vet jag då att det kommit ut? Usch va jobbigt det är när man inte vet, tydligen kan man ha låga hormonvärden så det inte syns på provstickan. Men har nu ivf slutat med progesteronet. Blöder lite grann men tycker det borde vara mer ifall det är missfall? Blir inte klok på detta. Som svar på tidigare fråga så har jag både endometrios och när de för ett par år sedan opererade bort min blindtarm så passade de på att sabba min hö äggledare så den är det inge flöde i. Gjorde därför en microinjektion nu men varför blir jag inte förvånad? om jag inte blivit gravid i mina tidigare relationer varför skulle det bli annorlunda nu?

• Blåblomman

Hur går det för dig Jempa76 och för er andra?

vi har nu varit på vårt sista samtal. Inga fel på vare sig mig eller sambon. Däremot har jag misstänkt endometrios men det går inte att avgöra om det gör att vi inte blir gravida eller ej. I alla fall så skickar de iväg en remiss för ivf men det är sen upp till ivf-kliniken att avgöra om vi får ställa oss i kö eller inte. (Vi blev ju gravida i maj med missed abortion som inte är ovanligt) Vi skulle förvänta oss ett svar i jan/feb och sen är det i såfall 5-6 månades väntetid. Tills dess får vi försöka bli spontangravida. Ska tillbaka i februari för att kolla upp cystorna jag har på ena äggstocken.

• KajsaK
    Blåblomman skrev 2014-12-08 16:45:52 följande:

Hur går det för dig Jempa76 och för er andra?

vi har nu varit på vårt sista samtal. Inga fel på vare sig mig eller sambon. Däremot har jag misstänkt endometrios men det går inte att avgöra om det gör att vi inte blir gravida eller ej. I alla fall så skickar de iväg en remiss för ivf men det är sen upp till ivf-kliniken att avgöra om vi får ställa oss i kö eller inte. (Vi blev ju gravida i maj med missed abortion som inte är ovanligt) Vi skulle förvänta oss ett svar i jan/feb och sen är det i såfall 5-6 månades väntetid. Tills dess får vi försöka bli spontangravida. Ska tillbaka i februari för att kolla upp cystorna jag har på ena äggstocken.

Skönt att dom inte hittat nåt fel på er, eller kanske även jobbigt? Vi har fortfarande inte fått några svar! Och nästa måndag stänger dom kliniken fram till 15:e jan. Så har vi inte fått några svar nu på onsdag måste jag ringa dem igen, har väntat sammanlagt minst 7 v nu sen jag lämnade mina prov... Suck.
  • Blåblomman
    KajsaK skrev 2014-12-08 17:35:16 följande:

Skönt att dom inte hittat nåt fel på er, eller kanske även jobbigt? Vi har fortfarande inte fått några svar! Och nästa måndag stänger dom kliniken fram till 15:e jan. Så har vi inte fått några svar nu på onsdag måste jag ringa dem igen, har väntat sammanlagt minst 7 v nu sen jag lämnade mina prov... Suck.

Ja både och. Skönt att veta att det inte är några fel samtidigt som det känns jobbigt att inte veta varför det inte fungerar..

Vad surt att inte få några svar och så lång tid? Vår utredning tog 7 veckor totalt. Hoppas du får svar innan de stänger för julledighet.
  • KajsaK
    Blåblomman skrev 2014-12-08 17:57:35 följande:
    Ja både och. Skönt att veta att det inte är några fel samtidigt som det känns jobbigt att inte veta varför det inte fungerar..

Vad surt att inte få några svar och så lång tid? Vår utredning tog 7 veckor totalt. Hoppas du får svar innan de stänger för julledighet.
    Ja jag kan förstå att det känns jobbigt, då undrar man ju.... Ja det är jättekonstigt är så himla less på att vänta nu och helst när det verkar va nåt fel som hon råkade säga när jag ringde för fyra veckor sedan och hon inte ville ge svar...
  • KajsaK

Räknade nu och jag är inne på nionde veckan av väntan på svar sen jag lämnade första proven! Helt sjukt, ska det verkligen ta sån tid?! Är ju hemskt dåligt av dom! Blir förbannad känner jag.

• Blåblomman

Tycker du ska ringa och fråga. Jag bokade in vårt sista samtal redan vid andra besöket. Vi visste att vi behövde vänta in sambons prov som skulle ta 3 veckor.

• KajsaK
    Blåblomman skrev 2014-12-08 22:43:17 följande:

Tycker du ska ringa och fråga. Jag bokade in vårt sista samtal redan vid andra besöket. Vi visste att vi behövde vänta in sambons prov som skulle ta 3 veckor.

Ja jag måste ringa imorgon när dom har telefontid. Jag ringde ju för fem veckor sedan och då sa hon att vi skulle vänta tills sambons svar och nu är det fyra veckor sedan som han lämnade prov. Vill bara hinna få svaren innan dom stänger på måndag eftersom dom lovat vi skulle få svar innan dess.
Svar på tråden Vi 35+ som påbörjat utredning!