JULBAK
Jag gillar att vara ute i tid och veta innan ungefär när och vad som ska göras. Nu har jag börjat fundera inför julens bak!
Tar tacksamt emot tips och gärna länkar till recept!
Jag gillar att vara ute i tid och veta innan ungefär när och vad som ska göras. Nu har jag börjat fundera inför julens bak!
Tar tacksamt emot tips och gärna länkar till recept!
Till själva julfirandet ska jag i år baka:
Pepparkakor
Lussebullar
Kavring
Polacookies
Juliga kokostoppar
Pepparkakstårta
Honungsbräck
Annars bakar jag en hel del annat juligt året runt. På kanelbullens dag gjorde jag julifierade kanelbullar exempelvis. Mjuk pepparkaka är ju alltid skojsigt. Saffrans- och apelsinbullar blir det till fredagsmys idag.
jag bakar alltid saffrans/vaniljbullar från ica/buffe!!
sååå goda och ett roligt saftigt alternativ till lussekatter..
jag brukar även göra wienernougat, trillingnöt....
i år ska jag även testa mariannetryfflar, chokladfudge och glöggfudge från jennys matblogg!
jag bakar alltid saffrans/vaniljbullar från ica/buffe!!
sååå goda och ett roligt saftigt alternativ till lussekatter..
jag brukar även göra wienernougat, trillingnöt....
i år ska jag även testa mariannetryfflar, chokladfudge och glöggfudge från jennys matblogg!
Saffransgrottor med apelsinmarmelad eller pepparkaksgrottor med lingonsylt (googlar du så får du flera alternativa fyllningar) är goda varianter på standard hallongrottan.
Saffrans kola med rostad kokos. Du gör som knäck men blandar i saffran och rostade kkokos flingor påslutet och hhäller i en k klädd form. Låter det stelna till lite lochsen skär i lagom bbitar.
En ny klassiker har letat sig in hos oss. Gjorde saffranspudding i helgen och det blev otroligt gott. Speciellt när den fått stå i kylskåpet någon dag.
Mmm.. Brukar köra på det vanliga. Det som sticker ut smakmässigt är lussekatterna och syltbrunnarna, de brukar bli saftiga och såvidare men det sparas inte på krutet så det är inget för den sparsmakade viktväktartypen ändock. Inte mig emot
Kanske kan vaska fram receptet på syltbrunnarna om någon är intresserad
Mmm.. Brukar köra på det vanliga. Det som sticker ut smakmässigt är lussekatterna och syltbrunnarna, de brukar bli saftiga och såvidare men det sparas inte på krutet så det är inget för den sparsmakade viktväktartypen ändock. Inte mig emot
Kanske kan vaska fram receptet på syltbrunnarna om någon är intresserad
vet inte om jag hittar det bland bockerna, brukar inte ta initiativet till just den kakan utan bara hjalpa till med degen nagon gang ibland, nar den redan framstallts. Det ar dock samma som hallongrottor, bara att googla
vet inte om jag hittar det bland bockerna, brukar inte ta initiativet till just den kakan utan bara hjalpa till med degen nagon gang ibland, nar den redan framstallts. Det ar dock samma som hallongrottor, bara att googla