• Anonym (Dålig morsa?)

Köper cigg till dottern, 13

Jag har en dotter som fyllde 13 i februari. Hon har alltid varit något av en duktig flicka och tagit hand om skolan, sina husdjur o.s.v. I somras upptäckte jag att hon rökte, och frågade givetvis var hon fått tag i cigaretterna. Hon berättade att hon köpt dem hos en invandrargubbe för ett billigt pris.

Detta gjorde mig upprörd, eftersom man aldrig kan veta vad som stoppats i cigaretterna i efterhand. Dessutom kan min lilla flicka bli våldtagen eller kidnappad. Jag sa därför till henne att i framtiden skulle jag köpa ut cigaretter till henne så att hon slapp utsätta sig för farligheter på det viset.

Hursomhelst. För ett par veckor sedan fick en av mammorna i min bekantskapskrets reda på detta, och skapade hus i helvetet. Tydligen är jag en dålig morsa, soc borde ta min dotter o.s.v. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Köper cigg till dottern, 13
  • Dr to be

En 13-åring ska ta mej fan inte röka och inte tillåtas röka. Boka tid läkaren och få hjälp med nikotinsubstition, alltså hjälp att sluta röka. Vet du vatför hjärt-och kärlsjukdomar och lungcancer numeta är i princip på samma nivå hos bägge könen? Pga att fler kvinnor röker än tidigare.

Rökning orsakar bla:

Lungcancer (både hos den som röker och de som utsätts för röken)

Tarmcancer

Bröstcancer

Preeklampsi

Plötslig spädbarnsdöd

Högt blodtryck

Hjärt-kärlsjukdomar

För tidigt åldrande av huden

Med mera....

Summa summarum- få henne att sluta

• Anonym (Dålig morsa?)
    Påven Johanna skrev 2014-10-27 17:38:24 följande:

Jag tycker att det är otroligt konstigt och dåligt gjort av dig.

Det kanske inte är moraliskt rätt, men ska hon hellre röka smuggelcigaretter, tycker du? 
  • Anonym (Varför!?!)

Varför ens uppmuntra till att röka. Om hon nu fått för sig att börja så ska du absolut inte uppmuntra det genom att köpa ut till henne. Hon kan lätt sluta om hon vill då jag tvivlar starkt på att hon hunnit skapa ett beroende. 
    Få henne att sluta medan hon kan!
    Helt jävla puckad morsa du är. Tur man har en vettigt mamma, så man inte blivit uppmuntrad till att supa och röka vid så ung ålder. Förstår du inte hur mycket du skadar din dotter? Blir förbannad!

• Dr to be

Jag glömde det mest uppenbara -KOL. En hemsk sjuldom som kräver patienten till döds.

Anonym (Dålig morsa?) skrev 2014-10-27 17:41:39 följande:

Det kanske inte är moraliskt rätt, men ska hon hellre röka smuggelcigaretter, tycker du? 

Du ska vara en ansvarstagande mor och se till att hon får hjälp att sluta.
  • Anonym (Dålig morsa?)
    Anonym (Varför!?!) skrev 2014-10-27 17:42:42 följande:

Varför ens uppmuntra till att röka. Om hon nu fått för sig att börja så ska du absolut inte uppmuntra det genom att köpa ut till henne. Hon kan lätt sluta om hon vill då jag tvivlar starkt på att hon hunnit skapa ett beroende. 
    Få henne att sluta medan hon kan!
    Helt jävla puckad morsa du är. Tur man har en vettigt mamma, så man inte blivit uppmuntrad till att supa och röka vid så ung ålder. Förstår du inte hur mycket du skadar din dotter? Blir förbannad!

Det är nyttigt att röka
  • Anonym (NEJ)

Jag håller faktiskt med dina vänner även om att hota med soc är att ta i. En 13 åring faller enormt för grupptryck och du som mamma ska inte uppmuntra henne till att röka, försök få henne att sluta istället innan det är för sent. Vill du att hon ska bli beroende, alla studiemedel ska gå till cigg istället för böcker, naglarna blir gula? Folk som börjar röka gör det OFTAST för att det är häftigt. Ju lägre ålder, desto lättare att bli beroende. Tycker för övrigt att det är hemskt att vissa säljer till dem, allt för att tjäna pengar. Åldersgränsen finns där av en anledning. Det är inte säkert att hon inte kommer få tag på cigg ändå (troligtvis får hon det) men du ska definitivt inte uppmuntra henne till det. Ju svårare för henne att få cigg, desto lättare för henne att sluta innan det är alldeles för sent. & att alla ska ha rätt att uppfostrar sina barn olika tycker jag är ok men det bör innebära att det är mitt val om min dotter/son ska lägga sig tio eller elva på kvällen, om de ska få äta godis endast på lördagar eller alla vardagar, om de ska få sova över hos kompisar eller inte, alltså saker som inte är så farliga! Definitivt inte att låta sina barn röka eller dricka i så ung ålder!

• Dr to be
    Anonym (Dålig morsa?) skrev 2014-10-27 17:44:48 följande:

Det är nyttigt att röka

Om du nu är på riktigt så är detta ett bevis på att det borde finnas körkort för att få skaffa barn.
  • lilly
    Anonym (Dålig morsa?) skrev 2014-10-27 17:37:26 följande:
    Nej, verkligen inte. Trettonåringar ska inte festa.
    Men de ska röka? :o
Svar på tråden Köper cigg till dottern, 13