• Anonym (Mamman)

Har alla barn Ipads idag?

Hur är det egentligen?
    Vi har två barn. 6.5  resp. 8.5  år.

De äger ingen surfplatta. Däremot lånar de ju våra mobiler, vill gärna ladda ner spel osv..
    Vi har funderat på att skaffa en ipad i julklapp.

Å ena sidan känns det lite väl avancerat, men å andra sidan känns det som om alla kompisar har surfplattor av olika slag.

Äger era barn en? När fick de en? Är det familjens eller har de varsin?

• Svar på tråden Har alla barn Ipads idag?
  • Gladhannapanna

Jag ha en ipad som jag fick när jag fyllde 40, den används mest av barnen, dock vet alla att den är mammas så jag har alltid förtur! Vi har massor av olika barnspel på den men just nu är det mest barnkanalens app som används.

Dessutom har vi en avlagd iphone 4 som de använder appar på, inget abonnemang utan bara wifi. Hade gärna haft en ipad till, men känner inte för att lägga så mkt pengar just nu. 

Eftersom maken och jag har iphones så blir det ipad, lättast att hålla sig inom samma system. 

• Anonym (000)

De fan sjukt att man köper en surfplatta till små barn som 2-6år. Har föräldrarna blivit så jävla lata? Jag har själv två 2åringar men aldrig att jag skulle sätta dem med en surfplatta. Strålning för små barn är farligt.

• Gladskit
    Gladhannapanna skrev 2014-10-29 09:15:19 följande:

Jag ha en ipad som jag fick när jag fyllde 40, den används mest av barnen, dock vet alla att den är mammas så jag har alltid förtur! Vi har massor av olika barnspel på den men just nu är det mest barnkanalens app som används.

Barnkanalens app är bra!! Där tittar min son gärna på ett avsnitt på kvällen. Och för min del går det precis lika bra att han ser ett avsnitt av MI High eller Barda som är hans favoritserier på iPaden jämfört med att se på TV.
  • suziz
    Anonym (000) skrev 2014-10-29 09:27:36 följande:

De fan sjukt att man köper en surfplatta till små barn som 2-6år. Har föräldrarna blivit så jävla lata? Jag har själv två 2åringar men aldrig att jag skulle sätta dem med en surfplatta. Strålning för små barn är farligt.

Strålning från vad?
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Vi har en i familjen, dottern delar en med en annan i sin klass, stora sonen har en egen via skolan och mannen har en. Jag vägrar. Onödigt eftersom jag har min iPhone.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • Brumma
    Anonym (???) skrev 2014-10-29 09:14:56 följande:

Tyvärr är det så det är. Föräldrar idag sätter sina barn framför ipad eller iPhone istället för att ta ansvar och vara med barnen. När

Man köper en iPhone och iPad till så små barn ÄR det oroande. Dom omogna svaren från personen i fråga säger också sitt.

Nej, det är inte så det "är". Att vissa gör det innebär inte att alla gör det. Min son använder sin "platta" (iphone) tex när vi kör långresor med bilen (vi reser mkt), att se på film på (vi har valt bort traditionell tv då vi anser att utbudet inte passar oss). Då kan vi även styra över vad han ser på och inte bara sätta igång TV'n när det är dags för bolibompa. Han har även en del spel där han blandannat lär sig räkna och bokstäverna. En del engelska har han också lärt sig på det här sättet.

Han använder den även när är på "vuxenkalas" och det krävs att han har mer tålamod än han har. När jag nattar lillebror kan han krypa upp i soffan och ha kvällsmat tills jag kommer och kan natta honom också. Osv.

Det finns en uppsjö bra saker med ipad o iphone - saker som inte automatiskt gör en till en dålig förälder som inte umgås med sina barn.

Din inledande fråga till anonym (klart dom har) är nedlåtande och fördömande. Och det är snarare du som visat prov på omogenhet i din frågeställning. Vill du ha seriösa svar och inte svar i samma ton du själv använder rekommenderar jag att skriva mer seriöst och med mindre "jag är mkt bättre och jag VET att du är en dålig förälder" attityd. Alltså inte såhär:

"

Varför tycker du en 5åring behöver en iPhone? Och en två åring en ny iPad? Skönt att sätta dom med dessa istället för att vara en förälder eller??"
  • Anonym (japp)

Min femåring har haft en egen ipad i drygt ett år. Varför? För att vi hittade en begagnad till bra pris, och så får jag ha min egen ifred (inte så mycket att hon inte får låna dem som att jag inte vill att hela minnet fylls upp av hennes grejor).

Hon får använda den i princip hur mycket hon vill, vilket brukar vara ungefär två timmar under helgen samt om vi är borta på "vuxenkalas" där hon är det enda barnet (förekommer någon gång i månaden). Dessutom har hon den i bilen på långresor.

Jag ser absolut inget fel i det. Hon spelar bra spel (Pettson och Findus är stort här just nu, och det är problemlösning på lagom nivå för henne) och kollar på utvalda saker på Netflix. Samt fotograferar och leker med fotoappen.

• Anonym (000)
    suziz skrev 2014-10-29 09:32:33 följande:

Strålning från vad?

seriöst?

jag jobbar på neo å säga att barn inte påverkas av strålning är bara sjukt. Sett flera gånger hur aning å puls gått ner på barn. Till och med slutat å andas o detta har hängt ihop med att föräldrar håller på med sina mobiler vid många tillfällen.

Fan res på era stora arslen å gå ut med era barn istället för å sätta en surfplatta i knät på en 2 3åring
  • Anonym (Mor3)

Har tre barn från 1,5, 3 och 5 år. Vi har flera gemensamma iPads i familjen som de två äldsta spelar på. Dem lånar även våra mobiler. Den äldsta har haft en låst iPhone, perfekt till att spela på. (Den försvann dock, ej återfunnen)

Funderar på att köpa varsin mini iPad till dem två äldsta, Så vi kan få ha våra mobiler i fred.

Ser inte problemet till att dem spelar, men man får ju begränsa det.

• CarlHerman

Vi har en gemensam surfplatta i familjen. 6-åringen får använda den sammanlagt 2-3 timmar per vecka ungefär. Nästa år får han en Ipad genom skolan så vi kommer inte att köpa en egen till honom.

Svar på tråden Har alla barn Ipads idag?