• Anonym (arbetaren)

Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?

Jag har sen sex år tillbaka arbetat i en livsmedelsbutik då jag har rätt till 30 dagars betald semester om året. Jag brukar ta ut 4 veckor och sen spara dom 5 dagarna som är kvar på sommaren.

Nu i länet där jag bor så är det höstlov för många barn, men min 6-åring är tvungen att gå på fritids då jag måste jobba då jag använt upp alla mina semsterdagar av diverse anledningar. Igår så hade jag en ledig dag, då jag ska jobba hela helgen och jag och min dotter beslutade oss att åka till Leo lekland så hon fick leka av sig lite och ha lite kul. På leklandet var det bokstavligt talat proppfullt!! Var barn och föräldrar precis överallt. Men vi stannade några timmar och min dotter hade jättekul.

Jag förstår inte vad folk har för jobb som tydligen lyckas vara lediga hela somrar, samt vara lediga varje gång då barnen ha lov plus inte ha något jobb på helgerna och dessutom lyckas sluta mellan 15:00 och 16:00 varje dag och på det ha råd med en och annan utlandsresa varje år.  

Jag vet inte om jag har fel, men dom människorna som lyckas ha det på det här sättet, vad har dom för typ av arbete egentligen? Eller är alla arbetslösa eller sjukskrivna?

För jag känner mig som en dålig förälder då min dotter måste gå på fritids på alla lov, då det nästan inte är några barn där.

Som sagt tidigare, ni som har det på detta sätt, hur i helskotta lyckas ni?

• Svar på tråden Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?
  • Bunny on speed
    Anonym (Dålig förälder) skrev 2014-10-31 10:07:39 följande:

Nej det gör ni inte. Kanske någon enstaka lärare men långt ifrån alla. Min fru är lärare på ett högstadium. Hon jobbar nog kanske runt 35 timmar i veckan. 

Och det där med att återinträda i tjänst över lov när man är barnledig fungerar fortfarande. Så gjorde vi. 

Hur hinner hon göra allt på 35 timmar? Jag har redan gjort 15-20 timmar för mycket det här läsåret.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Catti41

Vi har flexibla jobb där vi kan vara ledig där vi vill (jobbet väntar snällt tills vi kommer tillbaka) därtill har vi nog 80 fp dagar kvar, barnet fyller snart sju så vi hinner kanske inte ta ut de sista. Är dessutom hellre ledig med flex än att ta ut lågprisdagar som inget är värda i jämförelse med löneavdraget. Dock var vi utomlands 3 veckor i september så han går på fritids detta lov. De har haft jättekul. Maken kunde haft ledig dag idag men barnet ville gå på fritids halloween-dag (disco, spökvandring, tävlingar) så han passar på att fixa lite med några olika jobbsaker.

• Anonym (Va!?)

Nej det gör ni inte. Kanske någon enstaka lärare men långt ifrån alla. Min fru är lärare på ett högstadium. Hon jobbar nog kanske runt 35 timmar i veckan. 

Och det där med att återinträda i tjänst över lov när man är barnledig fungerar fortfarande. Så gjorde vi. 

Första läraren jag hört talas om som hinner göra allt på sin arbetsförlagda tid. Hur i hela friden hinner hon det? Ärligt undrande. Jag har nog knappt stött på någon som inte gör för mycket tid. Och nej, man kan idag inte återinträda i tjänst över lov.
  • Anonym (Dålig förälder)
    Bunny on speed skrev 2014-10-31 11:17:27 följande:
    Hur hinner hon göra allt på 35 timmar? Jag har redan gjort 15-20 timmar för mycket det här läsåret.
    Jag vet inte. Hon jobbar oavbrutet på dagarna säger hon. Tar nästan inga fikapauser och så kort lunchrast som möjligt. Sen kanske hon återanvänder saker från år till år också. Det underlättar säkert. 

De gånger hon har med sig jobb hem är lätt räknade. Oftast slutar hon jobba senast 15.30 och hon börjar väl runt 08.00. Blir väl 7 timmar per dag plus 30 min lunch. 7 * 5 = 35. 
  • Centurione

Skäms du inte? Tycker du inte att skolan kunde ha använt de pengarna bättre - t.ex. till lön till en elevassistent, eller till frukt till alla barn som inte får någon hemma, eller ett lager skridskor och skidor så att barn som inte kan få några hemifrån får låna?

För att inte tala om vad en person som du skulle kunna lära barn om etik och moral... Död
  • Centurione
    Anonym (Hfdr) skrev 2014-10-31 10:29:36 följande:
    Känner flera som har gjort så, alltså "gått tillbaka till jobbet" lagom till sommarlovet och sen gått tillbaka till föräldraledig när semestern är slut. Vore jag lärare skulle jag också göra så.
    Inte jag - jag skulle skämmas ihjäl! Bara att komma dit till Rektorn och säga detta, att "jag ska inträda i tjänst över sommarlovet", och både han och jag skulle veta att jag bara ska fuska åt mig skolans pengar och inte arbeta.

Vore jag rektorn så skulle jag säga: "det är bra! Skolan behöver nämligen en grundlig storstädning, och i och med att du ställer upp och jobbar på sommaren, så sparar jag in den städfirma jag tänkte ta in. Du är ju visserligen ensam, men som du har hela sommaren på dig, så hinner du nog! Och när du är klar med städningen inne så kan du ta fasaderna och fönstren, och sedan vill jag att du sköter rabatterna och byter sand under gungorna och vi får se om taket behöver åtgärdas, och..."
  • Anonym (Vi)

Ni som skriver att ni har 30 dagar semester, var arbetar ni? Jag har nämligen bara 25 semesterdagar per år!

• Anonym (lärare)
    Anonym (Hfdr) skrev 2014-10-31 10:29:36 följande:
    Känner flera som har gjort så, alltså "gått tillbaka till jobbet" lagom till sommarlovet och sen gått tillbaka till föräldraledig när semestern är slut. Vore jag lärare skulle jag också göra så.
    Det där med att gå i tjänst på loven är något man självklart utnyttjar. Det gör många riksdagsledamöter och det bryter inte mot några lagar eller regler. Varför skulle jag inte utnyttja det? Jag jobbar väldigt mycket mer än 45h/v och är underbetald, jag tar det jag kan få! Och många andra med mig!
  • Anonym (Hfdr)
    Anonym (lärare) skrev 2014-10-31 19:50:24 följande:

Det där med att gå i tjänst på loven är något man självklart utnyttjar. Det gör många riksdagsledamöter och det bryter inte mot några lagar eller regler. Varför skulle jag inte utnyttja det? Jag jobbar väldigt mycket mer än 45h/v och är underbetald, jag tar det jag kan få! Och många andra med mig!

Absolut, jag skulle som sagt var göra så själv om jag vore lärare.
Svar på tråden Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?