• Anonym (arbetaren)

Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?

Jag har sen sex år tillbaka arbetat i en livsmedelsbutik då jag har rätt till 30 dagars betald semester om året. Jag brukar ta ut 4 veckor och sen spara dom 5 dagarna som är kvar på sommaren.

Nu i länet där jag bor så är det höstlov för många barn, men min 6-åring är tvungen att gå på fritids då jag måste jobba då jag använt upp alla mina semsterdagar av diverse anledningar. Igår så hade jag en ledig dag, då jag ska jobba hela helgen och jag och min dotter beslutade oss att åka till Leo lekland så hon fick leka av sig lite och ha lite kul. På leklandet var det bokstavligt talat proppfullt!! Var barn och föräldrar precis överallt. Men vi stannade några timmar och min dotter hade jättekul.

Jag förstår inte vad folk har för jobb som tydligen lyckas vara lediga hela somrar, samt vara lediga varje gång då barnen ha lov plus inte ha något jobb på helgerna och dessutom lyckas sluta mellan 15:00 och 16:00 varje dag och på det ha råd med en och annan utlandsresa varje år.  

Jag vet inte om jag har fel, men dom människorna som lyckas ha det på det här sättet, vad har dom för typ av arbete egentligen? Eller är alla arbetslösa eller sjukskrivna?

För jag känner mig som en dålig förälder då min dotter måste gå på fritids på alla lov, då det nästan inte är några barn där.

Som sagt tidigare, ni som har det på detta sätt, hur i helskotta lyckas ni?

• Svar på tråden Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?
  • En blå giraff

Jag jobbar skift så jag råkade vara ledig 2 vardagar på höstlovet. Arbetar däremot helgen istället. Två av de andra dagarna tog jag föräldraledigt, har en hel del dagar kvar både för 6-åringen och 3-åringen. Idag började jag jobba 13.00 och barnen tas om hand av mormor och morfar.

Klart ens vanliga semesterdagar inte räcker att vara ledig alla lov. Många har väl sparade föräldradagar som de kan ta. Jag är inte ledig hela sommarlovet från jobbet för det går inte att jag är borta därifrån så länge.

• Anonym (Que)
    Anonym (lärare) skrev 2014-10-31 19:50:24 följande:
    Det där med att gå i tjänst på loven är något man självklart utnyttjar. Det gör många riksdagsledamöter och det bryter inte mot några lagar eller regler. Varför skulle jag inte utnyttja det? Jag jobbar väldigt mycket mer än 45h/v och är underbetald, jag tar det jag kan få! Och många andra med mig!
    Det är väl frivilligt att arbeta där. Så att tillskansa sig extraledighet genom fusk mot skattebetalarna är ingen ursäkt.Dessutom i ett land där ni har lysande villkor och förmåner enbart pga att ni skaffat ungar.  Byt jobb till ett där du inte har möjlighet att maska. Inte konstigt att ungarna blir som de blir när t.o.m. lärarna föregår med dåligt exempel. Jag tycker att ni ska skämmas. Hoppas att alla rektorer hittar en hel drös med arbetsuppgifter till de här som ska återgå i "tjänst" lagom till lovet. Helst sådana arbetsuppgifter som kräver närvaro på plats under de dagstimmar som ni har tänkt lata er på våra pengar. Fy för sådant beteende.
  • Jespis

Lärare har inte längre, fr.o.m. detta år, möjlighet att gå i tjänst över loven - om man inte gör det redan en vecka före lovet. Jag har tidigare gått i tjänst under sommaren, men har då bara fått min vanliga intjänade semesterlön - så det är inte så gynnsamt som det låter. Tre perioder per år har (hade?) man rätt att vara föräldraledig, så till jul och påsk (alt sportlov) kunde man gå i tjänst, men alltså inte nu längre (en eftergift i senaste avtalet).

Jag är lärare och har haft mina barn på fritids 4 dagar denna vecka, 7.30-17 må-on och 7.30-12 to, resten av veckan inarbetad tid. Packade väskan full när jag lämnade jobbet, för jag har massor kvar att göra. Jobbade 7.30-13.30 här hemma idag utan mer än korta pauser, medan mina lediga barn spelade spel och skötte sig själva (6, 8 och 10 år). På em drog vi till skogs och grillade korv och pinnbröd - så att det skulle kännas som att vi är lite lediga ändå...

• Anonym (Siri)
    Anonym (Vi) skrev 2014-10-31 19:49:07 följande:
    Ni som skriver att ni har 30 dagar semester, var arbetar ni? Jag har nämligen bara 25 semesterdagar per år!
    Jag reagerade också på det men sen skriver ju TS att det är 5 veckor hon har, så när hon skriver 30 dagar så måste hon ju räkna in helgerna(?) Är kanske lätt gjort när man faktiskt jobbar helg på rullande schema.

När jag jobbade i en ICA-butik när jag pluggade så jobbade jag vissa veckodagskvällar och varannan helg. Många som jobbade heltid hade schema på var tredje helg.

Men som sagt 5 veckor blir ju 25 semesterdagar.
  • Anonym (smilla)

Är man kommunalt anställd har man 31 semesterdagar efter man fyllt 40.Det känns bra

• Gryntroll
    Anonym (Vi) skrev 2014-10-31 19:49:07 följande:

Ni som skriver att ni har 30 dagar semester, var arbetar ni? Jag har nämligen bara 25 semesterdagar per år!

Det är ganska vanligt att ha 30 dagar semester men ingen övertidsersättning. Framför allt på tjänster med flexibla tider och som mer kräver leverans/resultat än närvaro.

Också en ganska vanlig sak att förhandla om vid lönerevision när man inte tycker att kronor och ören är det avgörande.

Annars som sagt i om kommun, stat och landsting där man får fler semesterdagar när man blir äldre. Tror påslaget av dagar börjar runt 40/45 men kan ha fel. Vet i alla fall att min mamma hade väldigt mycket semesterdagar (37?) när hon gick i pension från en halvstatlig verksamhet vid 64.
  • Anonym (ledig)

Jag jobbar dygn och hade turen denna vecka att jobba fredag och söndag. Så jag va ledig mån-tors

• Anonym (Snål F-ledighet)

Jag var ledig torsdag och fredag. På onsdagen var barnen med min mamma. Jag har inget som helst dåligt samvete för att barnen inte får ledigt på höstlov och sportlov. De trivs i respektive verksamheter.

Det enda jag egentligen värnat om genom åren är sommar- och jullov. Det har mina barn haft eftersom vi sparat väldigt mycket föräldradagar genom att leva väldigt snålt under föräldraledigheterna.

• Anonym (Carina)

Jag har ett barn på tre år. Arbetar heltid på kontor. Brukar inte ta ut semester under sommaren. Då är det ändå så pass lugnt att jag kan gå hem efter en halv arbetsdag. Höst, vinter och vår är det istället väldigt hektiskt. Har nu 35 betalda semesterdagar och 180 komptimmar som jag måste ta ut innan den sista mars. Så jag är mer eller mindre tvingad till att vara hemma alla lov etc. Dessutom bemannar jag mig själv och rapporterar min egen frånvaro så om jag blir sjuk eller så tar jag ut semesterdagar för att slippa undan karensdag. Samma sak om lillen blir sjuk. Jag tar semester en vecka och är hemma tills han är helt frisk.

• FrökenKanSjälv

Jag har iofs sex veckors semester men inte så stor möjlighet att vara ledig. I somras hade jag fått fyra veckor beviljat men när det kom till kritan så blev jag tvungen att stanna kvar och jobba de första två veckorna så det blev bara två veckors semester. Så nu när läget är lugnare så var det lätt att ta den här veckan ledigt. Till jul får jag max två dagar för då har vi högtryck igen.

• Anonym (3)

Som arbetslös i fas3 har jag rätt till 20 så kallade lediga dagar. Mitt barn går alltså full tid på fritids alla lov, även jullov. Vi har 4 veckors sommarlov. Obs, jag får inte lov att åka utomlands på lovet, ska fortfarandr stå till förfogande. Jag tycker så synd om mitt barn.

• Centurione
    Anonym (3) skrev 2014-11-01 10:06:29 följande:

Som arbetslös i fas3 har jag rätt till 20 så kallade lediga dagar. Mitt barn går alltså full tid på fritids alla lov, även jullov. Vi har 4 veckors sommarlov. Obs, jag får inte lov att åka utomlands på lovet, ska fortfarandr stå till förfogande. Jag tycker så synd om mitt barn.

Ja, paragrafryttarregler bara för sakens skull har jag också väldigt svårt för. Det är ju knappast så att en arbetsgivare plötsligt mailar att "du måste börja i morgon för annars får du inte jobbet", eller "du måste komma på intervju senast i övermorgon". Så går det ju inte till. De kan nog vänta några dagar tills vederbörande kommit hem från semestern i så fall.

Det där låter som gamla tiders kommunarrest!
  • Sous

Vi har massa föräldradagar kvar, men annars så kan jag ofta jobba hemifrån ett par-tre dagar, och då passa på att jobba på kvällen, morgonen och någon timme när sonen ser på film/vilar och ev på helgen. Inte så vilsamt för mig, men praktiskt. Sedan tar ofta sonens mormor och morfar honom, och då är han ju hemma med dem.

• Anonym (mojje)

Som en del skrivit här har kanske vissa sparat föräldradagar att ta ut och delar upp lovet med en partner. Jag har flextid i jobbet vilket gör att jag kan anpassa tiderna att börja tidigt/sent och sluta tidigt/sent, det kan man ju också passa in med partnerns tider så man kan lämna senare och hämta tidigare. Hämta kl 15 kan jag dock inte göra när jag jobbar heltid. Vissa går ju även ner i arbetstid när de får barn, och kan då hämta tidigare. Men det känns som det är väldigt individuellt. Alla kan ju inte göra alla de sakerna du nämner ovan, utan vissa kanske kan hämta och lämna vid bra tider, vissa kan ta ledigt alla lov, vissa kan resa utomlands varjer år osv....

• Centurione
    Jespis skrev 2014-10-31 22:06:41 följande:

Lärare har inte längre, fr.o.m. detta år, möjlighet att gå i tjänst över loven - om man inte gör det redan en vecka före lovet. Jag har tidigare gått i tjänst under sommaren, men har då bara fått min vanliga intjänade semesterlön - så det är inte så gynnsamt som det låter. Tre perioder per år har (hade?) man rätt att vara föräldraledig, så till jul och påsk (alt sportlov) kunde man gå i tjänst, men alltså inte nu längre (en eftergift i senaste avtalet).

Jag är lärare och har haft mina barn på fritids 4 dagar denna vecka, 7.30-17 må-on och 7.30-12 to, resten av veckan inarbetad tid. Packade väskan full när jag lämnade jobbet, för jag har massor kvar att göra. Jobbade 7.30-13.30 här hemma idag utan mer än korta pauser, medan mina lediga barn spelade spel och skötte sig själva (6, 8 och 10 år). På em drog vi till skogs och grillade korv och pinnbröd - så att det skulle kännas som att vi är lite lediga ändå...

Det är bra. Jag fattar inte hur det kan ha varit tillåtet så här länge - det är ju flera år sedan nu, som detta uppmärksammades i media. I samband med läraren som faktiskt FICK arbetsuppgifter av rektorn på lovet - och facket gick till angrepp för att det var "underförstått" enligt dem att lärare ska få fuska på det sättet! Trodde att den luckan täppts till redan då!
  • Anonym (....."...."....)

Tja.. Jag och maken har bra jobb som vi kan styra över själv. Vi har även ett bra sparande så vi kan ta mycket ledigt utan lön :)

Många skaffar barn innan ekonomin är tillräckligt stark för att kunna ge barnen det man vill ge dom. Vill man vara hemma på loven så får man skaffa sig ett bra jobb och spara mycket innan man skaffar dom.

Det är lite dumt att skaffa ungar tidigt/ med dålig ekonomi och sedan undra varför " alla andra" ( som väntade med barn tills förutsättningarna var bättre) har råd och tid ;)

• Backsippa

Många jag känner tar ut ytterst lite föräldraledighetspeng första året. Det kräver förstås att man har sparpengar, att den som jobbar har bra lön. Men då har man ju kvar föräldradagar som man får ta ut tills yngsta barnet fyller åtta år, och då kan man vara ledig en vecka här och en vecka där.

Men jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man inte gör så. Jag gick själv långa dagar på dagis och tyckte det var toppen när man fick vara lite mer själv med personalen istället för att det var knökfullt med barn hela tiden. Så jag tror inte att barnen som går på förskolan på loven lider av det. De hinner lära känna personalen på ett djupare sätt än de barn som bara är där när alla andra barn är där. 

• Anonym (.l.l.l.)

Eller så var dom andra där av samma anledningar som du TS, dom hade en ledig dag

Du känner ju inte deras situation eller bakgrund lika lite som domkänner din det enda gemensamma ni vet är att ni båda var där samtidigt, du är alltså där samtidigt och ifrågasätter och undrar över dom?
    Kanske dom gjorde samma sak om dig - bara en tanke

• Kaede

Jag är lärare och jag måste in i tjänst över sommaren. Är inget val. Mina semesterdagar + feriepengar betalas ut under sommaren oavsett om jag är föräldraledig eller inte. Och det är ju olagligt att lyfta lön OCH dagar (varför en nu skulle vilja det. Sedan skulle min arbetsgivare INTE tillåta att jag tillträdde i tjänst under sommaren OM jag inte arbetade med andra arbetsuppgifter. Typ sommarfritids eller omsorg. Kan tänka mig att friskolor och /eller de som går på semestertjänst har det annorlunda. Har du fem veckors semester Och FÅR ansöka om dem året runt så kan du väl teoretiskt iaf kliva in och jobba sommaren, spara sem.dagar och sedan vara ledig. Men då får ju arbetsgivaren morska upp sig lite. Aldrig att jag skulle ta in folk på lön utan arbetsuppgifter. Var jag skyldig att göra det Trots att verksamheten är stängd skulle jag kräva tusen lpp att kunna dela med sig av till kollegor och lektionsförslag, matriser, renskrivna, dokument, genomgång/inventering av material, uppkopierat material till kollegor och så vidare. Det skulle vara 8 timmar sekretartjänst som gynnade skolan per dag rakt av. På princip. Eller sätta in läraren i fråga på sommarfritids, sommarförskola eller annan öppen verksamhet.

• Michael 310

Har funderat på samma sak som du ts, tycker jämt det är fullt av lediga folk överallt. Själv jobbar jag 14 dagar i stöten och sen är jag ledig 28 dagar.

Svar på tråden Höstlov - hur lyckas alla vara lediga?