• Anonym (ledsen)

sekundär barnlöshet??

Ska försöka fatta mig så kort som möjligt.

1. Nästan aldrig upplevt älsymptom. Haft älflytningar (äggvita)max 3 ggr i hela mitt liv. En av gångerna blev vår dotter till. Menscykel på 28-36 dagar så långt jag kan minnas.

2. Haft nuvaring i 2 år efter dottern kom. Tog ut den i feb för att börja syskonförsök.

3. Försökt 9 mån nu utan resultat. Efter jag tog ut ringen började jag få mellanblödningar mellan tid för äl o mens. Startade med vitaminer och blödningarna försvann för 2 mån sedan. Men fortfarande inga direkta älsymptom förutom möjligen lite molvärk mellan dag 10 och 18.

4. Ultraljud i sept på dag 15. Då hade jag några äggblåsor varav en var stor och redo att spricka. Vet dock inte när och om det hände. Inga fel iaf sa bm.

Hur vanligt är det med sekundär barnlöshet? Hur viktigt är det med äggviteflytningar? Mina är alltid vita och ganska tjocka . Jag börjar bli ledsen och orolig nu, tänk om något är fel ändå?

• Svar på tråden sekundär barnlöshet??
  • Anonym (Vitaminen)

Jag vet tyvärr inte mycket om sekundär barnlöshet. Så kan inte besvara dina frågor angående det.

Vet du säkert att du har äl? Om du är osäker tycker jag att du ska kontakta gyn för en kontroll. Annars kan det ju vara en bra idé att testa att tempa eller äl-tester för att se om du har äl.

Jag hade aldrig i hela mitt liv haft sådana där äl-flytningar som alla pratar om, framtill nu. Efter lite efterforskning beslutade jag mig för att testa femol och rosenrot. Äter det från mens till äl och har sedan jag började fått tydliga äl-flytningar varje månad!

Men bara för att man inte har tydliga äl-flytningar så betyder ju inte det att man inte kan bli gravid. Så du ska ju inte ge upp bara därför! Alla har inte sådana flytningar!

Jag försöker inte bli gravid riktigt än men jag tycker att det är helt fantastisk att min kropp fungerar så bra då jag äter dessa vitaminer. Tidigare har jag haft väldigt oregelbunden mens medan nu skiljer det bara någon dag!

Förstår att alla inte är så sugna på att testa massa olika vitaminer. Men det kan ju vara värt ett försök iaf.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Vitaminen) skrev 2014-10-30 22:09:37 följande:

Jag vet tyvärr inte mycket om sekundär barnlöshet. Så kan inte besvara dina frågor angående det.

Vet du säkert att du har äl? Om du är osäker tycker jag att du ska kontakta gyn för en kontroll. Annars kan det ju vara en bra idé att testa att tempa eller äl-tester för att se om du har äl.

Jag hade aldrig i hela mitt liv haft sådana där äl-flytningar som alla pratar om, framtill nu. Efter lite efterforskning beslutade jag mig för att testa femol och rosenrot. Äter det från mens till äl och har sedan jag började fått tydliga äl-flytningar varje månad!

Men bara för att man inte har tydliga äl-flytningar så betyder ju inte det att man inte kan bli gravid. Så du ska ju inte ge upp bara därför! Alla har inte sådana flytningar!

Jag försöker inte bli gravid riktigt än men jag tycker att det är helt fantastisk att min kropp fungerar så bra då jag äter dessa vitaminer. Tidigare har jag haft väldigt oregelbunden mens medan nu skiljer det bara någon dag!

Förstår att alla inte är så sugna på att testa massa olika vitaminer. Men det kan ju vara värt ett försök iaf.

Var hittar man femol, vad är det? Är positiv till vitaminer. Det var bvitaminerna som gjorde att mellanblödningarna försvann !

Är inte säker på att jag har äl alls . Har varit hos gyn pga det men dom såg fina äggblåsor, varav en var stor just då. Hon sa att hon inte hittade några fel. :/
  • Anonym (Vitaminen)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-10-30 22:20:36 följande:
    Var hittar man femol, vad är det? Är positiv till vitaminer. Det var bvitaminerna som gjorde att mellanblödningarna försvann !

Är inte säker på att jag har äl alls . Har varit hos gyn pga det men dom såg fina äggblåsor, varav en var stor just då. Hon sa att hon inte hittade några fel. :/
    Efamol är nattljusolja, det kan hjälpa till att harmonisera hormonbalansen! Innan jag började med efamol och rosenrot hade jag extremt oregelbunden mens, kunde ibland dröja ett halvår innan jag fick mens. Har funderat stark på om jag har pco eller något eftersom att jag haft så oregelbunden mens. Men ja, dessa tabletter har uppenbarligen fått min kropp att fungera.

Ja vet att den fungerar eftersom att jag blivit gravid en gång.
  • Anonym (Vitaminen)

Jag glömde att skriva en sak. Tidigare när jag testade med äl-tester så fick jag starkt och svagt om vartannat. Nu när jag testar har jag fått väldigt tydligt positivt och inte lika varierande som tidigare. Nu får jag ett relativt svagt streck fram till att jag får positivt.

Vet inte om jag lyckats förklara så att du förstår. Det kan ju vara så att det har hjälp mig för att min hormonbalans är lite rubbad. Men har iaf läst att det fungerat för fler än mig! :)

• Venne

Ungefär samma här. Jag har testat att dricka grapejuice 2 månader och fick nu myyyycket ägglossningsflytningar för första gången på så länge jag kan minnas typ.

• Anonym (ledsen)

Vilken grapejuice dricker du?

• Venne

Tropicana golden grapefruktjuice. Minst ett stort glas om dagen drack jag, fram till ägglossning. Började när mensen närmade sig sitt slut.

• Venne

Första månaden blev det bara ökade flytningar, andra månaden fick jag de där äggviteliknande som gick att dra ut långt.

• Anonym (.)

Karln din ska äta zink, det är bra för spermierna.

Sen sägs ju munkpeppar och bidrottninggelé vara bra, men jag vet inte hur de funkar. Sen såg jag på Apoteket att det finns nån fertilitetsglid på tub som ska underlätta för spermierna att komma fram.

• Anonym (Tess)

Hej, jag kan tipsa om zonterapi som fått min mens mer regelbunden, fått mer äl-flytningar samt mer sexlust, nu har vi inte lyckats bli gravida än men jag hoppas snart på ett plus, vi har även 2 missfall i bagaget och får ingen hjälp via sjukhuset, därav kom tanken på att prova något alternativt.
    Har ni försökt i mer än ett år har ni rätt till utredning, hoppas att ni snart lyckas.

• hopparmamma

Sekundär barnlöshet är jättevanligt men inget man pratar högt om. När omgivningen börjar tjata om när man ska skaffa syskon har man allt som oftast redan försökt ett bra tag. Men eftersom man inte vill/orkar berätta för vem som helst att man knullar allt man kan men det blir inget barn så säger man bara "vi är nöjda som det är, det kanske inte blir fler". För många kan verkligen inte förstå att bara för att man fått ett barn så får man inte till ett andra. 

MItt råd till dig är att gå privat och göra utredning. Kostar inte jättemycket, ni slipper utredning den "officiella" vägen som kan ta bra mycket mer än ett år, och ni vet vad ni har att förhålla er till. Om det är ett gemensamt barn ni har sedan tidigare kommer ni ändå att få betala för IVF om ni väljer att gå den vägen. Och då spelar några få tusenlappar till för utredningen ingen större roll. 

Lycka till.

• Anonym (kämpade 7 år)

För oss tog det 7år att få till tvåan. Några missfall mellan. Vi gjorde privat utredning där inga fel hittades.

min make slutade feströka och snusa av andra orsaker. Tre mån senare blev jag gravid och bebisen är nu född.

Så dra in på nikotin om någon av er använder det. Jag känner mig säker på att makens stopp ledde till graviditeten.

och ge inte upp!! Lycka till

• Anonym (ledsen)

Han röker igen nu tyvärr efter att ha varit fri i över ett år. Men när vi blev gravida med första rökte han också, 1 pkt om dagen nästan sedan 8 år tillbaka.

Jag använder inget nikotin o alkohol dricker vi supersällan.

Nä vi får ofta höra att "ska ni inte skaffa en till snart?" o vi har ju hållt på 9 månader. Vi svarar också bara att "njäe. Får väl se längre fram kanske" men inombords vill jag bara skrika och gråta.

Ikväll kom mensen igen och just nu känner jag för att bara bosätta mig i sängen, gråta hejdlöst och koppla bort omvärlden en månad . Känns jobbigt att gå till jobbet imorgon, så långt börjar detta gå nu :(

Svar på tråden sekundär barnlöshet??