• Knight

Mest syntet numera?

Min fru köper massor på Primark i Fuengirola på semester, billigt och skön kvalitet säger hon, så jag började syna och såg att allt var av syntet med varning för brandfara. Jag vill inte ha sånt. Men är vanligast för barn?

Fan om dom fattar eld eller är alla/en del brandskyddade?
    Är det återvunnen plast?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mest syntet numera?
  • ursula

Man kan inte jämföra syntet förr och nu . Finns fantastska material i syntet nu för tiden

• ursula

Svetten rinner i värmen, en nödvändig reaktion för att kroppen inte ska överhettas. Men när textilforskaren professor Karl-Heinz Umbach vid Hohensteininstitutet i Bönnigheim ska välja lämpliga kläder väljer han bort bomull, linne eller siden.

Han menar att naturmaterialen kan kännas angenäma, men de har en nackdel - de suger snabbt upp svett men torkar mycket långsamt.

Bomull suger exempelvis upp fukt till 30 procent av sin egen vikt. En varm sommardag kan en vuxen person svettas tre liter svett. Inte undra på att skjortan då känns klibbig.

Karl-Heinz Umbach väljer då hellre att sätta på sig ett kompositmaterial, som består av syntetmaterial på insidan och naturmaterial på utsidan. Sådana material har utvecklats för idrotten, men få känner till dem anser Umbach.

Fördelen är att syntetmaterialen låter fukten på kroppen dunsta bort. Naturmaterialen på utsidan behöver inte bli blöta, samtidigt som den utomstående betraktaren inte ser att plagget innehåller syntet.

En fördel med att kroppen snabbt torkar och att kläderna inte dryper av fukt är att de mikroorganismer som skapar svettodören, och som trivs i den annars doftlösa svetten, inte hinner växa till sig
  • Lena
    ursula skrev 2014-10-30 23:33:24 följande:

Svetten rinner i värmen, en nödvändig reaktion för att kroppen inte ska överhettas. Men när textilforskaren professor Karl-Heinz Umbach vid Hohensteininstitutet i Bönnigheim ska välja lämpliga kläder väljer han bort bomull, linne eller siden.

Han menar att naturmaterialen kan kännas angenäma, men de har en nackdel - de suger snabbt upp svett men torkar mycket långsamt.

Bomull suger exempelvis upp fukt till 30 procent av sin egen vikt. En varm sommardag kan en vuxen person svettas tre liter svett. Inte undra på att skjortan då känns klibbig.

Karl-Heinz Umbach väljer då hellre att sätta på sig ett kompositmaterial, som består av syntetmaterial på insidan och naturmaterial på utsidan. Sådana material har utvecklats för idrotten, men få känner till dem anser Umbach.

Fördelen är att syntetmaterialen låter fukten på kroppen dunsta bort. Naturmaterialen på utsidan behöver inte bli blöta, samtidigt som den utomstående betraktaren inte ser att plagget innehåller syntet.

En fördel med att kroppen snabbt torkar och att kläderna inte dryper av fukt är att de mikroorganismer som skapar svettodören, och som trivs i den annars doftlösa svetten, inte hinner växa till sig
    Bomull suger upp svetten. Ylle och siden beter sig inte så. Väljer man rätt naturmaterial till rätt sak så klarar man sig långt utan syntetmaterial.

Jag väljer naturmaterial till nästan allt utom vissa funktionsplagg som tex sportBHar och regnkläder.
  • Knight

Varning för brandfara står det på all syntet då det brinner bra. Men håller längre.

• temporär

Men alltså, jag föredrar att hålla min unge borta från eld oavsett vilka kläder hen har på sig. Är det vanligt förekommande att barns kläder fattar eld vid normal användning?

Förövrigt så köper jag nästan uteslutande bomullskläder till barnet. På vintern har hen ullunderställ och hen har ett fleeceställ att ha under galonisarna när det är kyligt. Galonisarna i sig är givetvis inte heller i bomull, och inte vinteroverallen heller. Men alla vanliga innekläder och sommarkläder är bomull. Tycker inte att det är svårt att få tag på och barnet svettas inte och blir blöt heller.

• Knight

Man eldar vid korvgrillning, det kan brinna hemma och i bilar, men det är väl så att syntet är snik som passar Primark.
    Det finns även Flamskyddsmedel i kläder.

Svar på tråden Mest syntet numera?