• Anonym (Undrar...)

Kronofogden?!

Vad innebär det att bli registrerad hos kronofogden?
    Man får en betalningsanmärkning, betyder det att man inte kan få lån till tex lägenhet, bil, sommarstuga etc eller vad betyder det?

• Svar på tråden Kronofogden?!
  • Anonym (vännen)

Jo jo, men som min kompis där. Hon har två skulder hos kronofogden, men vägrar betala någon av dom. och hon lever på soc. hon har ju precis så att hon klarar sig i vanliga fall. hon tror att dom inte kommer att göra någonting åt det. men vad händer?

• Anonym

Jag har "prick" i registret. Inte roligt, men det är två "missförstånd". Den ena pricken borde jag inte ha, då de som sänt in mig till KFM är skyldiga MIG pengar. Men, det skiter de fullständigt i och jag orkade inte bråka. Den andra pricken fick jag för att jag råkade betala fakturan till fel bankgiro (de hade två). Vi har dock inte haft några som helst problem med att få lån. Detta för att vi berättat precis som det är och banken litade på att det vi sa var sanningen.

MEN, nu var mina skulder så små (den ena var på 100:- och den andra på 400:- + avgifter), så de förstod ju också att det kanske fanns en anledning till varför de gick till KFM.

Det är aldrig bra att hamna hos KFM, men det är ännu värre att inte betala sina skulder. SÅ, försök förklara för din vän att det bästa är att betala asap, eller ringa KFM och göra upp en avbetalningsplan. Det är bättre att visa att man vill betala, även om man inte kan, än att bara strunta i det.

• Anonym (lillan)

Anonym (vännen): Det händer väl inget direkt, men räntan tickar på och skulderna försvinner inte av sej själva. Det kan bli enorma belopp till sist. Inte så kul när man sen träffar nån och blir sambo eller om man får jobb och kf börjar gå in och dra...

• Anonym (Frågvis...)

Jag har en fråga oxå... det stod i ett papper jag fick häromdagen (hade inte fått de andra räkningar av olika själv)... att de skickar in för betalingsföreläggande till kronofogden idag och för att de skall dra tillbaka det krävs att jag betalar omgående.. Har jag då fått en prick??? eller drar de tillbaka den???

• Anonym (lillan)

Du har inte fått en prick än, men ring företaget direkt på måndag och gör upp om en avbetalningsplan om du vill slippa en...

• Anonym

Man kan få "skuldsanering" om man tex lever på soc och inte har något jobb. Lever man på soc och har KFM efter sig och inte betalar gör de en utmätning, dvs kollar om man äger en häst, en bil, båt hus osv. Saker som har mer värde än en radio & tv. Saker som anses inte livsnödvändiga att man har i ett hem.

• Fiaflopp

För att få sanering måste du ha flera hundra tusen i skuld...

• Anonym

Fiaflopp: Är du säker? en tjej jag känner fick det när hon hade 35 ooo i skuld, men kanske hon ljög för att hon skämdes? Kanske var mer, vad vet jag?

• Anonym (lillan)

Det kanske var 35 000 kr i skuld från början? Det växer rätt snabbt med alla avgifter och räntor. Min skuld var på ca 70 000 kr...idag är den uppe i över 250 0000 kr. Jag har kontakt med skuldsaneringen på kommunen nu som håller på att hjälpa mej att ordna upp ekonomin. För att få skuldsanering krävs att skulderna är flera år gamla och att man inte har någon möjlighet att betala skulden under sin livstid, tex om man är sjukpensionär och inte kan få högre inkomst. Jag är sjukpensionär, och min skuldsanerare räknade ut att skulderna ökar med ca 1200 kr varje månad. Samtidigt drar kronofogden ca 850 kr varje månad. Resultatet blir att jag aldrig kommer att bli skuldfri.

• Anonym (Undrar...)

Jisses, Lillan! Vilken jobbig sits du sitter i! Hur lyckas man dra på sig såna överdjävliga skulder? Fy vad hemskt! Å sjukpensionär dessutom! Stackare! Va hade du köpt? Lägenhet? Bil? Usch vilken hemsk situation du har!!

Svar på tråden Kronofogden?!