Kronofogden?!
Vad innebär det att bli registrerad hos kronofogden?
Man får en betalningsanmärkning, betyder det att man inte kan få lån till tex lägenhet, bil, sommarstuga etc eller vad betyder det?
Vad innebär det att bli registrerad hos kronofogden?
Man får en betalningsanmärkning, betyder det att man inte kan få lån till tex lägenhet, bil, sommarstuga etc eller vad betyder det?
Ett bostadslån på 35 000 kr tillsammans med fd sambon är idag uppe i nästan 90 000 kr. Sen har jag varit ensamstående mamma och sjukskriven i 9 år och det är ingen höjdare för ekonomin. Har dessutom köpt en del saker på krita (som man inte ska göra). Men det är en väldigt pressande situation när barnen växer ur kläderna, alla födelsedagar och julaftonar. Lätt att falla för frestelsen. Konstigt hur mycket man kan köpa på krita egentligen trots skulder hos kf...
Jag fick hem ett brev ifrån kronofogden en gång och dom skrev varför dom ville ha pengar och allt. Tydligen hade jag inte betalat en bok. Men det värsta är att jag aldrig har hört talas om den boken så jag blev flyg förbannad! Efter en massa research och samtal till företaget som ville ha pengarna så visade det sig att det var min mor som egentligen var skyldig pengarna och att det var hon som hade köpt boken!
Grejen är att hon bor i en annan stad och vi har inte ens samma namn så jag fattar inte varför jag fick brevet och i mitt namn. Det är helt sjukt att dom bara kan skicka ut så där hur dom vill! Jag vet inte om jag har fått nån prick eller så nu...
Jäkla idioter!
Anonym frågvis; om de skickat in ditt ärende till KFM så får du en betalningsanmärkning, såvida du inte har giltiga skäl för bestridande, alltså att det på felaktiga grunder sänts till KFM.
Ändrade regler innebär att första gången en mindre skuld (under 1000)kommer in till KFM resulterar det inte i anmärkning om man omgående betalar.
Okej. Så hennes skuld växer hos dom då? Det är två mobilabonnemang som hon har ringt en massa på men inte betalat ett öre för. Men dom tar inte tv och sådant för henne då? Det är det mest "värdefulla" hon äger..
Nej, tv får man ha. Ja, om det inte är värsta väggplasma-tv:n som är värd flera tusen...
Jag betalade in skulden direkt när jag fick brevet.. De var addresserat till mina föräldrar som ajg inte har ngn kontakt med och de har ju troligtvis fått de andra oxå men inte skickat det vidare... var bara på 300kr så det var inte så farligt... Hoppas verkligen att jag slipper pricken!!!!
Okej. Så då händer det inte någonting med henne då förutom att hennes skuld växer. Hm.
Nu är jag inte helt säker eftersom jag har fått två olika besked när jag har frågat folk i "branschen".
Alt 1: Man får en "prick" när KFM har meddelat ett utslag (= beslut), men inte förrän då. Betalar man skulden innan KFM beslutar i ärendet så får man alltså ingen "prick".
Alt 2: Det är Upplysningscentralen (UC) som sköter skuldregistret. UC är ett privat företag som inte lyder under någon myndighet. UC kan registrera en i sitt register på vilka grunder som passar dem, oavsett om KFM har meddelat ett utslag eller inte.
Vilket av alternativen ovan som stämmer vet jag inte. Själv hoppas jag på alternativ 1. Annars skulle man ju kunna ansöka om betalningsföreläggande hos KFM av ren djävulskap och på så sätt se till att någon man tycker illa om får en "prick".
I vilket fall som helst så borde man som privatperson kunna begära ut ett utdrag ur UC:s register. Så ni som undrar om ni har en "prick" eller inte kanske ska göra det. Så slipper ni undra mer, menar jag.
Om någon vet bestämt hur det går till när man får en "prick", så är jag tacksam för upplysningar.
Man kan begära upplysningar på sig själv från uc, kostnadsfritt en g per år.
UC registrerar inte "prickar" på måfå, endast då KFM har givit ngn betalninganmärkning. Deras info kommer från KFM.
KFM registrerar "prick" oavsett om man betalar skulden omgående, såvida man inte bestrider och har skäl som godtas. Att du betalar medför ändå en prick.
kronofogden.se/tankefterfore/slippakommairegistret.4.612143fd10702ea567b80002015.html
Så då har jag ingen prick i o me att jag redan betalat!!! om jag fattat det rätt på den länken från ibm....
puh....
Man får ingen "prick" om man betalar skulden innan KFM meddelat om utslag så tillvida skulden inte är från en myndighet, tex skatt, parkeringsbot osv.
UC registrerar endast betalningsanmärkningar som KFM utfärdat.
Från kronofogdemyndigheten
Även om du betalar din skuld kan betalningsanmärkningen finnas kvar i kreditupplysningsföretagens register i minst tre år om du är privatperson, och i minst fem år för företag.
Anonym pank... men det är väl om du redan fått en prick??? och blivit registrerad???? Alltså de har lagt upp "skulden" och inte bara registrerat den??????
Om man redan fått ett utslag och en anmärning så försvinner den inte för att man betalar. Om man betalar innan utslaget så får man ingen anmärkning om skulden inte är från en statlig myndighet då man direkt får en anmärkning då skulden kommer in till KFM.
Man får ingen "prick" om man betalar skulden innan KFM meddelat om utslag så tillvida skulden inte är från en myndighet, tex skatt, parkeringsbot osv.
UC registrerar endast betalningsanmärkningar som KFM utfärdat.
Man har pricken i 3 år efter det att skulden är slut betald......
En sak till.... Alla verkar skämmas över att vara hos kfm...
Herregud! Det e hur vanligt som hellst nu för tiden att man hamnar där... Jag e där med massor av skulder och pga olika anledningar!
Det är ju ingen annans fel än mitt eget att jag har anmärkningar!
Dåligt att skylla det ifrån sig bara!
Jag lever ett underbart liv trotts detta ju!