• Anonym (TS)

Tips på billig veterinär i Gbg med omnejd.

Hej! Behöver tips och råd. Om en oförsäkrad hund behöver opereras för livmoderinflammation, vilka veterinärer kan ni tipsa om då? Har hört om partilles djurkliniken och på Hisingen . Det verkar som att det blir jag som står inför att låna ut pengar, men vill att det blir så lindrigt som möjligt kostnadsmässigt. Vill försöka i alla fall. Vad har ni för erfarenheter och vilka prisuppgifter kan det röra sig om?

• Svar på tråden Tips på billig veterinär i Gbg med omnejd.
  • jenny99

Jag har hört om Lerum som är bra och billig,vet dock inga priser

• Anonym (TS)
    jenny99 skrev 2014-11-02 18:22:15 följande:

Jag har hört om Lerum som är bra och billig,vet dock inga priser

Pratade med en vän förut som sa att priset ligger på 15-20 000. Har för mig att hon sa Lerum eller om det va Alingsås. Det är väldigt mycket pengar att ligga ute med. Här i Göteborg borde det finnas någon klinik som har lite vänligare priser. Blå stjärnan är dyrt, det vet jag.
  • Anonym (Djurvän)

Jag trodde att det var en i det närmaste gemensam taxa som gällde? Jag skulle bli rejält misstänksam mot en veterinärklinik som ligger lägre i pris än andra kliniker! Vad sparas det på? Bedövning?

• Anonym (TS)
    Anonym (Djurvän) skrev 2014-11-02 18:27:00 följande:

Jag trodde att det var en i det närmaste gemensam taxa som gällde? Jag skulle bli rejält misstänksam mot en veterinärklinik som ligger lägre i pris än andra kliniker! Vad sparas det på? Bedövning?

Jag har inte en aning. Men googlat en del idag och har läst mig till att det kan vara varierande priser. Hur det fungerar vet jag ju inte.
  • Anonym (Djurvän)

Det kan verka dyrt med en hundförsäkring men har man inte råd med den så kanske man inte ska ha hund? Även om man har försäkring så blir det dyrt när vovven behöver opereras. När det blir sådant som måste åtgärdas akut och man inte har försäkring så måste det vara ett elände att vara djurägare och måsta ta ställning till att det kostar X antal tusen att hjälpa den älskade vovven?

Nu är det väl inte din hund TS? men jag menar principiellt.

• Anonym (Djurvän)
    Anonym (Djurvän) skrev 2014-11-02 18:42:24 följande:

Det kan verka dyrt med en hundförsäkring men har man inte råd med den så kanske man inte ska ha hund? Även om man har försäkring så blir det dyrt när vovven behöver opereras. När det blir sådant som måste åtgärdas akut och man inte har försäkring så måste det vara ett elände att vara djurägare och måsta ta ställning till att det kostar X antal tusen att hjälpa den älskade vovven?

Ursäkta OT!
  • Anonym (TS)

Jag vet. Men nu måste vi göra det bästa av situationen. Läste om Göteborgs djurklinik nu. 10.000 kan jag bidra med och ska se till att h*n ringer dit klockan 7 när dom öppnar imorgon. Eller om jag rent av ringer dit själv. Jag googlade in mig via någon gammal tidningsartikel och då låg priset mellan 8-12000kr där. Det kommer säkert lösa sig. Men tips sitter inte fel just nu.
  • riboflavin

Jag håller med dig, men det är inte alltid ett val man har. Vår ena hund är tyvärr oförsäkrad eftersom hon var över 7 år när vi tog över henne. Inget försäkringsbolag vill försäkra henne.

@TS: Tyvärr får du nog räkna med minst 15 000 för själva operationen och också en slant för eventuell eftervård och mediciner. Ett tips till den som har en oförsäkrad tik är att kastrera. Förr eller senare drabbas nämligen så gott som alla tikar av livmoderproblem.

Vi har kastrerat våra tikar hos Hisingens Hund och Kattklinik sista åren och är nöjda med pris, vård och bemötande. Tänk på att mindre kliniker inte har samma resurser att boka in akutoperationer med kort varsel och att återhämtningen efter operationen går lättare ju tidigare man opererar. Ett högre pris hos ett större sjukhus kan löna sig i längden.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (TS)
    riboflavin skrev 2014-11-02 18:57:26 följande:

Jag håller med dig, men det är inte alltid ett val man har. Vår ena hund är tyvärr oförsäkrad eftersom hon var över 7 år när vi tog över henne. Inget försäkringsbolag vill försäkra henne.

@TS: Tyvärr får du nog räkna med minst 15 000 för själva operationen och också en slant för eventuell eftervård och mediciner. Ett tips till den som har en oförsäkrad tik är att kastrera. Förr eller senare drabbas nämligen så gott som alla tikar av livmoderproblem.

Vi har kastrerat våra tikar hos Hisingens Hund och Kattklinik sista åren och är nöjda med pris, vård och bemötande. Tänk på att mindre kliniker inte har samma resurser att boka in akutoperationer med kort varsel och att återhämtningen efter operationen går lättare ju tidigare man opererar. Ett högre pris hos ett större sjukhus kan löna sig i längden.

Räknar med att det ligger där. Det är väl så att man inte ska låna ut mer än man är beredd att förlora. Men så kommer man till ett djur som mår dåligt. Tråkig situation detta.
  • riboflavin
    Anonym (TS) skrev 2014-11-02 19:04:34 följande:

Räknar med att det ligger där. Det är väl så att man inte ska låna ut mer än man är beredd att förlora. Men så kommer man till ett djur som mår dåligt. Tråkig situation detta.

Se till att ni får situationen klar för er. Måste hunden opereras? Är symtomen relativt milda kan man behandla inflammationen och i efterhand boka in en kastration. Ofta vill veterinären dock operera direkt eftersom både behandling och senare kastration är riskabelt , och återfall är vanliga. Men rent ekonomiskt kan det kanske var lättare att behandla nu, om det är ett alternativ, och spara ett par månader till en kastration. Vi betalade ca 6000 för att kastrera vår labradortik för lite drygt ett år sen.
  • Anonym (TS)
    riboflavin skrev 2014-11-02 19:11:17 följande:

Se till att ni får situationen klar för er. Måste hunden opereras? Är symtomen relativt milda kan man behandla inflammationen och i efterhand boka in en kastration. Ofta vill veterinären dock operera direkt eftersom både behandling och senare kastration är riskabelt , och återfall är vanliga. Men rent ekonomiskt kan det kanske var lättare att behandla nu, om det är ett alternativ, och spara ett par månader till en kastration. Vi betalade ca 6000 för att kastrera vår labradortik för lite drygt ett år sen.

Tack! Nu ser jag ett litet ljus i tunneln. På henne lät det som hennes hund kommer att dö om den inte opererar direkt. Men det blir imorgon som hon kommer att besöka en klinik. Det är kanske inte ens är så att tiken ens har livmoderinflammation. Jag ska ringa henne nu och få lite av sjukdomssymptomen så återbeskriver jag detta i tråden sedan. Kanske kan ni lugna matte lite på vägen, hur det än ser ut. Imorgon kanske det räcker att hunden bara få komma till en vetrinär, till att börja med. Och ta det därifrån.
  • riboflavin
    Anonym (TS) skrev 2014-11-02 19:23:46 följande:

Tack! Nu ser jag ett litet ljus i tunneln. På henne lät det som hennes hund kommer att dö om den inte opererar direkt. Men det blir imorgon som hon kommer att besöka en klinik. Det är kanske inte ens är så att tiken ens har livmoderinflammation. Jag ska ringa henne nu och få lite av sjukdomssymptomen så återbeskriver jag detta i tråden sedan. Kanske kan ni lugna matte lite på vägen, hur det än ser ut. Imorgon kanske det räcker att hunden bara få komma till en vetrinär, till att börja med. Och ta det därifrån.

Om läget var akut, hög feber och svåra smärtor, så hade din vän förmodligen suttit akut på Blå Stjärnan nu istället för att avvakta till i morgon. Vi håller tummarna för lilltjejen, men livmoderinflammation har ganska distinkta symtom så om man misstänker det så är det troligen så. Men som sagt går det kanske behandla, även om det enda sättet att permanent vara säker på att problemen försvinner är en kastration.
  • Anonym (TS)
    riboflavin skrev 2014-11-02 20:10:03 följande:

Om läget var akut, hög feber och svåra smärtor, så hade din vän förmodligen suttit akut på Blå Stjärnan nu istället för att avvakta till i morgon. Vi håller tummarna för lilltjejen, men livmoderinflammation har ganska distinkta symtom så om man misstänker det så är det troligen så. Men som sagt går det kanske behandla, även om det enda sättet att permanent vara säker på att problemen försvinner är en kastration.

Hon beskrev hunden som hängig, tappad matlust och är inte riktigt med. Varm och trött. Varit lite piggare på eftermiddagen idag och ätit ost och sådant som hon tycker är gott. Men inte mycket av det heller. Dricker som vanligt, varken mer eller mindre. Verkar inte ha ont. Är hängig nu på kvällen igen. Hon ringer mig imorgon om när hon fått tid och vart det blir. Jag ska tyvärr inte med. Det är väl så tråkigt att det är livmodern. Men måste det vara det och om det inte är det. Vad kan det vara då? Mest för att spekulera lite. Jag personligen tycker ju att en hund kan väl bli sjuk utan att det är det värsta som kräver akutvård? Men tack snälla för hjälpen. Nu får vi hålla tummarna på att det är något enkelt. Det bästa svaret kan ju en doktor ge
Svar på tråden Tips på billig veterinär i Gbg med omnejd.