• delilah

    Ni som är gravida - hur tränar ni?

    Hej! 

    Jag är i vecka 22 nu och är beräknad till mitten på mars men vår lilla son. I vanliga fall (innan graviditeten) tränade jag relativt mycket, mestadels kondition (löpband, promenader ute, crosstrainer m.m.). Men med graviditeten kom det berömda illamåendet som varade fram till vecka 15. Alla kräkningar ledde till uttorkning som Nästan ledde till dropp... 

    Under denna tiden blev det därför inte någon vidare träning, försökte på mig lite promenader ute men motivationen var som bortblåst.. Och alla vet vi ju hur bra det är med motion, och att det är bra att motionera under graviditeten också (så länge det känns bra!). 

    Nu försöker jag ta tag i mig själv igen och har börjat simma lite samt börjat besöka gymmet igen för lite crosstrainer (där kan jag plugga samtidigt/läsa mina artiklar). 

    Men hur gör ni som är gravida nu? Tränar ni? Vad tränar ni och hur ofta? :) 

  • Svar på tråden Ni som är gravida - hur tränar ni?
  • Pippit

    Jag har jättesvårt att träna pga att jag blir illamående av ansträngningen fast jag är i v 27, till och med av raska promenader Känner mig helt svag och försoffad tyvärr.

    Men vattengympa funkar bra när jag har tid, både rörelse och lite styrka + gravidyoga och mammamageappen hemma med fokus på stabilitet i mage och rygg och knipövningar. 10-15 minuter varje dag. Jag tycker att det hjälper mot ryggvärk och dålig hållning och hoppas att det gör det enklare att "komma tillbaka" efter förlossningen.

  • billies

    Jag kör innebandy än, är visserligen bara i vecka 11 men tänkte försöka köra på ett par veckor till, iaf till jul å så tänkte jag. Sen kanske det blir risky, man känner sig som en elefant osv. Men tänkte försöka hänga mer på gymmet efter det, å som du säger simning å så med sonen körde jag lättare jogging bara typ 3-4 dagar innan han beslutade sig för att komma (visserligen 5 dagar tidigare än beräknat). Jobbigt bara att bli kissinödig hela tiden när man springer haha. Men tänkte väl fortsätta så denna graviditeten med, lättare vikter på gymmet å sådär

  • billies
    Pippit skrev 2014-11-07 12:34:28 följande:

    Jag har jättesvårt att träna pga att jag blir illamående av ansträngningen fast jag är i v 27, till och med av raska promenader smile4.gif Känner mig helt svag och försoffad tyvärr.

    Men vattengympa funkar bra när jag har tid, både rörelse och lite styrka + gravidyoga och mammamageappen hemma med fokus på stabilitet i mage och rygg och knipövningar. 10-15 minuter varje dag. Jag tycker att det hjälper mot ryggvärk och dålig hållning och hoppas att det gör det enklare att "komma tillbaka" efter förlossningen.


    Den appen låter ju suverän! Vill gärna testa den, är det den som kostar 22:- i AppStore?
  • LillLouise84

    Jag är i v 21 och har spelat innebandy fram till förra veckan då ryggen sa ifrån och sjukgymnast förbjöd mig att springa i alla fall denna vecka. Så då blev det simhallen istället och simmade en del. Tills badvakten kom och tipsade om deras "västar" som man har på sig och bara går runt runt i det djupa vattnet. Lättare att hålla ryggen rak då det är lätt att svanka när man simmar. Så jag har nu varvat simning och promenad i vattnet med väst. Kroppen mår jättebra av det.

  • Pippit
    billies skrev 2014-11-07 12:52:59 följande:
    Den appen låter ju suverän! Vill gärna testa den, är det den som kostar 22:- i AppStore?
    Ja, det är den. Verkligen värd! Den är främst till för efter förlossningen men jag tycker att den är bra som gravid också, man tränar djupa magmuskler och knipövningar som gör att jag känner mig stabilare hela dagen och enligt deras hemsida ska det minska risken för separerade magmuskler att köra redan under graviditeten.
Svar på tråden Ni som är gravida - hur tränar ni?