• Mamori

Varför äter man ostron levande?

Är det pga tradition eller att det smakar bättre på något sätt eller? Är det någon smakämne som försvinner när man tillagar? Kan man äta dem tillagade? Varför äter man inte pilgrimsmusslor råa?

• Svar på tråden Varför äter man ostron levande?
  • MammAmma

Ostron brukar ätas råa, därför måste de vara levande. Skaldjur ska ju överlag ätas så färska som bara möjligt eftersom det är lätt att bli matförgiftad av dem annars.

• MammAmma

Ostron tror jag förresten inte 'går' att tillaga. De är ju som snor som råa, kan inte bli ett bra resultat av att tillaga dem :p

• BuoBä

Man kan tillaga ostron. De blir som stora musslor. Jag har tex ätit friterade ostron på en asiatisk restaurang.

Men precis som MammAmma säger; ska man äta dem råa måste man äta dem levande, för att veta att de inte är dåliga. Även när man tillagar ostron (och musslor) så kollar man först att de lever innan man lägger dem i grytan.

• annzah
    MammAmma skrev 2014-11-07 16:46:38 följande:
    Ostron tror jag förresten inte 'går' att tillaga. De är ju som snor som råa, kan inte bli ett bra resultat av att tillaga dem :p
    Det går - man kan till exempel få beef and oyster pie i Storbritannien. Får en (i min mun) grotesk konsistens men nog går de att tillaga ;) 
  • MammAmma
    annzah skrev 2014-11-13 14:46:51 följande:

Det går - man kan till exempel få beef and oyster pie i Storbritannien. Får en (i min mun) grotesk konsistens men nog går de att tillaga ;) 

Lät ju inget vidare :p
  • Gert

Det finns ju både frysta ostron och ostron i konserv.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Esoada

Visste inte att man åt ostron råa
    Jag tänker aldrig äta det i så fall

• karin511

Det är klart man kan tillaga ostron! i tex New Orleans finns ju kolgrillade (charbroiled) och friterade ostron precis överallt på varenda restaurang och gatukök samt hemma hos folk och är supergott! fattar inte varför det inte finns i Sverige...med tanke på hur otroligt gott det är. De kolgrillade grillas över öppen eld med vitlök, flera sorters riven ost och smör,sjukt gott är det.

• klyban
    MammAmma skrev 2014-11-07 16:46:38 följande:

Finns massor av recept på tillagade ostron, och som anses superdelikata.
    Så råa ostron går definitivt tillaga med värme.

• narie24

Usch, äcklig tanke att man äter dem levande. När dör de liksom? Inte förrän i magsäcken?

• klyban
    narie24 skrev 2017-02-26 12:06:31 följande:
    Usch, äcklig tanke att man äter dem levande. När dör de liksom? Inte förrän i magsäcken?
    Tror inte ett ostron pallar med citronen speciellt länge, samt det våld man gör med kniven på ostronen.
Svar på tråden Varför äter man ostron levande?