• Ascendere

    Spice - ett argument för eller emot legalisering?

    Stått mycket i tidningarna om Spice den senaste tiden, verkar ju vara alltför vanligt bland våra unga och rentav livsfarligt att använda då man inte kan veta vad det är man köpt utan att prova, varpå man riskerar att överdosera. 
    För till skillnad mot cannabis är det tydligen möjligt att överdosera Spice. 
    Då undrar jag, det är ju klart obra att våra unga drar i sig sån skit som de köpt av något lågliv som uppenbarligen skiter i andra människors väl och ve. 
    Samtidigt är det uppenbart att våra unga alltid kommer att vilja bli höga, lagligt eller olagligt.

    Så här undrar jag, är inte Spice ett lysande exempel på hur fel vår restriktiva narkotikapolitik slår? Alla dessa ungdomar som köper och använder Spice, skulle de inte hellre ta cannabis om det var lagligt? 
    Då får man tänka på att cannabis har använts av människor i åtminstone 4000 år, så man har ju ganska bra koll på biverkningar och risker vid det här laget. 
    Spice har funnits en handfull år och kan innehålla lite vad som helst som försöker likna en cannabismolekyl, med biverkningar som ingen riktigt vet om.
    Ungefär som om man kunde köpa helt otestad medicin på apoteket för att den verksamma molekylen liknar den i tex Alvedon. Helt vansinnigt med andra ord. 

    Så ni som är för en restriktiv narkotikapolitik, kan ni förklara hur ni ser på problemet med att ungdomar hellre väljer farliga okontrollerade substanser än kontrollerade substanser som ändå måste betraktas som mycket säkrare, men självklart inte utan risker, i sin vilja att berusa sig?

  • Svar på tråden Spice - ett argument för eller emot legalisering?
  • StevenDiese
    Ascendere skrev 2014-11-07 23:16:16 följande:

    Stått mycket i tidningarna om Spice den senaste tiden, verkar ju vara alltför vanligt bland våra unga och rentav livsfarligt att använda då man inte kan veta vad det är man köpt utan att prova, varpå man riskerar att överdosera. 
    För till skillnad mot cannabis är det tydligen möjligt att överdosera Spice. 
    Då undrar jag, det är ju klart obra att våra unga drar i sig sån skit som de köpt av något lågliv som uppenbarligen skiter i andra människors väl och ve. 
    Samtidigt är det uppenbart att våra unga alltid kommer att vilja bli höga, lagligt eller olagligt.

    Så här undrar jag, är inte Spice ett lysande exempel på hur fel vår restriktiva narkotikapolitik slår? Alla dessa ungdomar som köper och använder Spice, skulle de inte hellre ta cannabis om det var lagligt? 
    Då får man tänka på att cannabis har använts av människor i åtminstone 4000 år, så man har ju ganska bra koll på biverkningar och risker vid det här laget. 
    Spice har funnits en handfull år och kan innehålla lite vad som helst som försöker likna en cannabismolekyl, med biverkningar som ingen riktigt vet om.
    Ungefär som om man kunde köpa helt otestad medicin på apoteket för att den verksamma molekylen liknar den i tex Alvedon. Helt vansinnigt med andra ord. 

    Så ni som är för en restriktiv narkotikapolitik, kan ni förklara hur ni ser på problemet med att ungdomar hellre väljer farliga okontrollerade substanser än kontrollerade substanser som ändå måste betraktas som mycket säkrare, men självklart inte utan risker, i sin vilja att berusa sig?


    Så du menar att de tar spice för att cannabis inte är lagligt?

    Intressant.
  • Ascendere
    StevenDiese skrev 2014-11-07 23:20:00 följande:
    Så du menar att de tar spice för att cannabis inte är lagligt?

    Intressant.
    Jag menar att de tar spice för att de kan få tag i det, vilket i sin tur beror på att det är lagligt. Eller åtminstone "lagligt"....
    Det är min hypotes.
    Jag har inte hört eller läst att ruset från Spice (om man har tur och lyckas dosera korrekt, alltså), ska skilja sig från ett cannabisrus, tvärtom verkar det anses att ju bättre spice desto mer likt gräs.
  • lillaponnyn

    är inte spice likvärdligt herion? för en sa det?

  • Ascendere

    Likv


    lillaponnyn skrev 2014-11-08 07:40:20 följande:

    är inte spice likvärdligt herion? för en sa det?


    Likvärdigt i vilket avseende?

    Både spice och heroin är farliga droger helt klart men på olika sätt.

    Svårt att jämföra rakt av, men låt bli båda så blir det nog bra.
  • Gert

    Nu när hela USA håller på att legalisera cannabis tar det inte lång tid innan Sverige går i USA:s ledband. Det behöver inte vara negativt i detta sammanhang, för om cannabis hade varit lagligt idag skulle inte lika många ungdomar röka Spice. Det tror jag.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • StevenDiese
    Gert skrev 2014-11-08 09:13:22 följande:

    Nu när hela USA håller på att legalisera cannabis tar det inte lång tid innan Sverige går i USA:s ledband. Det behöver inte vara negativt i detta sammanhang, för om cannabis hade varit lagligt idag skulle inte lika många ungdomar röka Spice. Det tror jag.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Är ju lite som att säga "alkohol" är lagligt så då använder inte lika många cannabis.

    Bara för EN drog är laglig så minskar ju inte förbrukningen på de andra.

    Nej snarare att toleransen för vad som är ok förskjuts. Nu tycker många att cannabis inte är så farligt, legaliserar vi det så tar nån annan drog cannabisens roll som "inte så farlig".
  • Gert
    StevenDiese skrev 2014-11-08 10:58:26 följande:
    Är ju lite som att säga "alkohol" är lagligt så då använder inte lika många cannabis.

    Bara för EN drog är laglig så minskar ju inte förbrukningen på de andra.

    Nej snarare att toleransen för vad som är ok förskjuts. Nu tycker många att cannabis inte är så farligt, legaliserar vi det så tar nån annan drog cannabisens roll som "inte så farlig".
    Nu är ju inte alkohol och cannabis samma sak. Däremot är Spice och cannabis nästan samma sak.

    Cigaretter är lagligt men jag röker inte för det. Bara för att cannabis blir lagligt kommer jag inte börja röka cannabis. Tänk vad mycket pengar staten kommer få in om cannabis blir lagligt, då kanske ladorna blir fyllda igen. :)
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Ascendere
    StevenDiese skrev 2014-11-08 10:58:26 följande:

    Är ju lite som att säga "alkohol" är lagligt så då använder inte lika många cannabis.

    Bara för EN drog är laglig så minskar ju inte förbrukningen på de andra.

    Nej snarare att toleransen för vad som är ok förskjuts. Nu tycker många att cannabis inte är så farligt, legaliserar vi det så tar nån annan drog cannabisens roll som "inte så farlig".


    Slipperyslope-argument. Finns inga belägg för att cannabisbruk i sig leder till bruk eller missbruk av andra droger.
  • FiaMedFunkk

    Hela Spice-hysterimaffian måste tagga ner något. Visst, några få har dött, tråkigt och tragiskt. Men den siffran är inte riktigt i paritet med trafikolyckor eller alkoholrelaterade dödsfall.

    Sen kan man gissa att de som råkat illa ut har handlat av en lokal skummis utan skrupler som blandat skiten själv.

  • StevenDiese
    Ascendere skrev 2014-11-08 13:51:04 följande:
    Slipperyslope-argument. Finns inga belägg för att cannabisbruk i sig leder till bruk eller missbruk av andra droger.
    Det var inte det jag skrev heller.
Svar på tråden Spice - ett argument för eller emot legalisering?