• 199007

5 åringen vägrar sova!

Vår 5 åring vägrar sova på natten. Vi har nu stigit upp med honom mellan klockan 3-4 flera nätter i rad (känns som vi jobbar i skift). Han kommer antingen till oss och jag bär tillbaka honom eller så ligger han bara och ropar från början. Det känns som vi har provat allt.. Sitter där tills han somnar men då reser han sig så fort jag lömnar rummet och står och ropar. Han kan inte sova i våram säng då jag får så ont i ryggen av att han sparkas och trycker sig... Han har även en lillasyster som sover i vårt rum (fast i egen säng) så de nätter jag sovit själv och han har sovit med oss så väcker dom varandr ochblir ändå inget sovande på nätterna. Jag vet inte vad vi ska göra.. Känns som vi bråkar och gormr varje natt och alla går runt so zombies hela dagarna. Vi är irriterade och lilleman är övertrött och spelar ständigt över. Alla tips mottages!!

Han säger för övrigt att han är rädd på nattem. Jag har märkt lite mer mardrömmar men märks att det mer har blivit en grej. Kan vara rädd för en boll, kläder eller vad som helst. Tar man bort en sak så är han rädd för något annat.

• Svar på tråden 5 åringen vägrar sova!
  • 199007

Förlåt för dålig stavning. Skrev via ipad men ni kanske förstår ändå

• 199007

Det spelar ingen roll.. Oftast mellan 7-8 men har även provat med senare. Igår var vi borta så var säkert halv 11 innan vi var hemma

• Natulcien

Kan inte han också få en egen säng i ert rum, som lillasyster?
    Eller att en av er vuxna sover på en madrass i hans rum? Han kanske inte vill sova ensam just nu?

• 199007

Nja alltså problemet är att vi ha en 5 månaders bebis så sover de i samma rum så väcker de varandra. Knivig situation men funderar om jag ska börja sova med honom när han vaknar. alltså inte ha som mål att bara vara där till han somnat...

• Alexi
    199007 skrev 2014-11-09 12:10:55 följande:

Nja alltså problemet är att vi ha en 5 månaders bebis så sover de i samma rum så väcker de varandra. Knivig situation men funderar om jag ska börja sova med honom när han vaknar. alltså inte ha som mål att bara vara där till han somnat...

Vet du att de väcker varandra? Det brukar ju vara en vanesak att barn sover i samma rum.
  • Natulcien
    199007 skrev 2014-11-09 12:10:55 följande:

Ok. Om ni inte kan sova alla tillsammans, så låter det ju som att bästa lösningen är att en vuxen flyttar in till 5-åringen och sover där en period?
  • 199007
    Alexi skrev 2014-11-09 12:39:44 följande:

Vet du att de väcker varandra? Det brukar ju vara en vanesak att barn sover i samma rum.

Nä det vet jag ju inte helt säkert. Dock framåt morgonen (där runt 4-5) är sonen känslig så om bebisen vaknar till lite extra då kan hans natt vara körd. Har hänt ett par gånger! Vi kan inte dela på oss heller då sambon jobbar borta måndag-torsdag så jag är alltså själv med båda. Dock helgerna är det lite lättare då vi kan hjälpas åt.
Svar på tråden 5 åringen vägrar sova!