• MEE83

pappers rätt till juridisk abort

Nej det är inte rätt väg att gå för det drabbar barnet. Det borde dock finnas juridiska konsekvenser för kvinnan i ett sådant fall, jag menar alltså det borde vara straffbart att luras på det sättet.

Det är en form av bedrägeri och borde då även omfattas av lagarna om bedrägeri.
    Bedrägeri get max 2 års fängelse. Grovt bedrägeri ger minst 6 månaders fängelse och max 6 år. 6 månaders fängelse tycker jag helt klart är berättigat i en sådan situation. Det kan avtjänas under graviditeten. 

• MEE83
    Beskrivning av bedrägeri

Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder (lurar) någon att göra något eller att inte göra något som denne annars skulle ha gjort. Vilseledandet måste medföra att gärningspersonen tjänar ekonomiskt på det och att det leder till ekonomisk skada för den som blir vilseledd.

• MEE83
    yodi skrev 2014-11-15 06:03:31 följande:
    men hur ska man bevisa att kvinnan har ljugit? och alla dom män som känner sig lurade där kvinnan faktiskt har använt sitt p medel enligt konstens alla regler ska kvinnan även där bli straffad?

och i fall mannen inte ens frågar om hon har någon form av p medel utan bara antar att hon har det?

allvarligt talat hur svårt är det att skydda sig själv?
    nu menar jag inte att jag tycker att det är rätt att luras men tror i ärlighetens namn inte att det så många av dessa lurade män som faktiskt är lurade utan snarare att dom har en övertro till p medel och sin tro att felmarginalen på 2% inte kommer att drabba dom.
    Ja jag tror inte det är så vanligt. Så många galna brudar finns det inte, men när det händer är det ju förkastligt och även en grov kränkning av förtroendet och den personliga integriteten.

Det skulle antagligen bli ungefär som när man bevisar andra fall, i många brottsmål blir det ord mot ord, och då är det svårt att få en fällande dom.

Det är inte svårt att skydda sig själv, men om man har en överenskommelse om att det är ok med andra skydd(eller inget skydd) mot graviditet än kondom så är det väl inte mer med det, då har man en överenskommelse, båda är införstådda med situationen. Om en tjej säger att hon använder p-medel men ändå inte gör det så vilseför hon ju killen, som litar på att hon talar sanning.
  • MEE83
    View skrev 2014-11-16 00:47:53 följande:
    Ja skulle nog säga det... Rent känslomässigt. Att göra en sån sak är så nära våltäkt på en man du kommer... Det är så fel och avskyvärt...
    Oh, you went there.

Nu kan män dock bli våldtagna med, så våldtäkt är våldtäkt. Men rent känslomässigt så är det självklart att det är fet jävla käftsmäll att bli lurad till att bli pappa. 

Hela scenariot får mig att tänka på Julian Assange fallet, då hans brottsrubricering har varit sexuellt ofredande pga av en kondom som kan ha varit sänder riven av Assange. 

I fallet med den andra kvinnan tycks brottsrubriceringen desto svårare. Om man ska tro kvinnan ? och Statens kriminaltekniska laboratorium ? har kondomen skadats genom att den lilla toppen längst fram, spermabehållaren, slitits av. Rättsteknikerna har undersökt delningsyta och repor och skriver i ett sakkunnigutlåtande att bevisningen är av grad +2 vilket innebär att ?möjligheten att erhålla dessa resultat om någon annan hypotes är sann bedöms som liten?.

Hypotesen är alltså att Julian Assange under pågående samlag dragit sig ur, fixat någonting med kondomen så att kvinnan när samlaget är över märkte att utlösningen är inne i henne och att det är tomt i kondomen.

Sexuellt ofredande lyder brottsbeskrivningen, men frågan är om man kan bli ofredad i efterhand.

Så som jag ser det så är det väl egentligen ingen skillnad på att tjej lurar en man att ha sex med henne utan p-medel och att en man river sönder en kondom i syfte att ha oskyddat sex.
  • MEE83
    Anonym (***) skrev 2014-11-15 19:14:37 följande:
    Fast då har man faktiskt tagit ett beslut att lägga över ansvaret på någon annan.

Och grejen är, att även om tjejen inte luras utan verkligen har skydd, så kan hon ju bli gravid ändå. Och även då ska tydligen mannen slippa ansvar.
    Nix, han har tagit ett gemensamt beslut med tjejen han har sex med om att X typ av skydd mot graviditet är gott nog och då har dom en överenskommelse, en överenskommelse som hon sedan skiter blankt i då hon inte använder p-medel.

Då har han blivit vilseförd, och har ej förmågan att fatta beslut på riktiga grunder. Hade hon sagt, "nej vi kör utan p-medel" så är det inte säkert att han velat ha sex.

Sedan är det klart att man som man kan gå in med inställningen att varenda potentiell kvinna man har sex med är psykiskt labil och redo att lura skjortan av dig. Det är ju lite tragiskt dock.
  • MEE83
    micromat skrev 2014-11-15 18:51:35 följande:
    Fast vill man inte bli pappa och man vet att det sker att folk ljuger om sånt så ser man väl till att skydda sig själv?
    Ja om man inte litar på kvinnan man har sex med så är ju det rätt väg att gå.
  • MEE83
    Anonym (ts) skrev 2014-11-16 07:51:11 följande:

Är det någon av er här inne som det hänt för själva? Ofrivillig pappa eller ensamstående mamma där pappan inte är delaktig?

Inte jag, dock var våran flicka oplanerad(föddes i September). Men icke oönskad nu när hon har kommit till världen. :D

Jag växte upp med en ensamstående mamma dock, och det är inget fel med det, hon har varit fantastisk, även om vi alltid var jävligt cash-strapped, min Mor är dessutom kulturarbetare, så hennes ekonomi har aldrig varit god. Det har i och för sig gjort att jag har valt en helt annan typ av sysselsättning och det har även gjort att jag har blivit extremt driven, jag har alltid jobbat, sedan första terminen på gymnasiet, jag pluggade på HHS och jag jobbar inom finanssektorn. Jag skulle beskriva mig själv som i det närmste arbetsnarkoman haha.

Relativ fattigdom kan vara något positivt... för vissa.

Min farsa hade jag ingen som helst kontakt med egentligen under min uppväxt. Dock så har jag träffat honom ett antal gånger, första gången var under min senare tonårs period(är 31 nästa månad). No hard feelings från mig, och vi har faktiskt väldigt lätt att tjöta när vi träffats(även om både han och jag är jävligt dåliga på att höra av sig). Dom var ganska unga när jag blev till.

• MEE83
    Bunny on speed skrev 2014-11-16 08:46:43 följande:

1. Jag har blivit gravid på piller som jag tog efter konstens alla regler

2. Blir jag gravid vägrar jag abort

Dessa två fakta är sanna.

Är mannen då lurad och (buhu) ska slippa ansvar?

Det är ju en oplanerad graviditet. Inte ett bedrägeri.

Äpplen och päron för sjutton.
  • MEE83
    Centurione skrev 2014-11-16 08:48:18 följande:
    Det där var ett jättekonstigt fall. Varför skulle Assange vilja göra en främmande svensk kvinna med barn? Det hade varit lättare att förstå om det varit kvinnan som lurat HONOM - för att få barn med en kändis, och genom barnet få del av hans förmögenhet, att barnet skulle få ärva en dag, etc..
    Vilken förmögenhet? Kändiskåt kanske hon var dock... men snubben är inte ens värd 1 miljon USD.
  • MEE83
    Bunny on speed skrev 2014-11-16 08:59:12 följande:
    Och hur bevisar jag att jag åt piller eller han att jag inte gjorde det? Vem harbbevisbördan?
    Bevisbördan ligger aldrig på den anklagade. Det är upp till åklagare att bevisa att brott har begåtts. Annars hade det varit riktigt åt pip skogen.
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort