• Anonym (ångest)

    Receptfritt ångestdämpande? Hjälp!

    Finns det något receptfritt som är ångestdämpande eller lugnande? Har otrolig ångest och måste fokusera på en sak men det går inte. Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Receptfritt ångestdämpande? Hjälp!
  • Anonym (Fialuttan)

    Jag vet inte om det finns receptfritt tyvärr.. Dock kan du ringa till din vårdcentral och säga att du ska flyga och är flygrädd, om du inte känner för att berätta den egentliga anledningen. När jag (faktiskt) skulle flyga och brukar få dödsångest av det, så ringde jag bara till vårdcentralen jag brukar gå till och förklarade läget, så fick jag Atarax utskrivet samma dag eller dagen efter. Säg att du ska åka om några få dagar så lär du få ut tabletterna inom en dag. Hoppas du mår bättre snart! Och börja med en fjärdedels tablett så blir det inte övermäktigt :) Man blir väldigt trött av dem.

  • Anonym (qwerty)

    Andas i fyrkant?
    Gör mindfulness övningar?

    Tvivlar på att det finns något bra receptfritt läkemedel då till och med de lättaste ångestdämpande som är lika effektiva som sockerpiller är receptbelagt. 

    Gå till en läkare för att få piller om du inte är beredd på att jobba med dig själv.

  • Anonym (Önskar)
    Anonym (Fialuttan) skrev 2014-11-13 11:45:24 följande:

    Jag vet inte om det finns receptfritt tyvärr.. Dock kan du ringa till din vårdcentral och säga att du ska flyga och är flygrädd, om du inte känner för att berätta den egentliga anledningen. När jag (faktiskt) skulle flyga och brukar få dödsångest av det, så ringde jag bara till vårdcentralen jag brukar gå till och förklarade läget, så fick jag Atarax utskrivet samma dag eller dagen efter. Säg att du ska åka om några få dagar så lär du få ut tabletterna inom en dag. Hoppas du mår bättre snart! Och börja med en fjärdedels tablett så blir det inte övermäktigt :) Man blir väldigt trött av dem.


    Tror knappast att en fjärdedel atarax hjälper ett dugg mot ångest.

    Jag tog en tablett en gång, det som hände var att jag kände mig trött och yr resten av dagen. Vilket inte var vad jag behövde.

    Har lite samma issue här. Önskar de fanns något..
  • Anonym (ångest)

    Alltså jag har ångest idag. Jag har ångest ibland men har aldrig varit så illa att jag behövt söka för det. Nu är det illa. Dessutom MÅSTE jag vara fokuserad idag och imorgon. Väldigt mycket hänger på det. Antagligen därför ångesten kommer också. Därför skulle jag vilja ha en quickfix NU.

  • kaajsa82

    Nu vet jag ju inte vilken typ av ångest och oro du känner, men jag har känt mig väldigt deppig över en sak som hände mig.

    Jag läste runt lite på nätet och hittade att magnesium ofta har en lugnande effekt. Så jag köpte en burk som heter magnesium recip, tuggtabletter på apoteket.

    Jag kan ärligt erkänna att det var längesen jag haft sån energi och lust till saker. Innan ville jag knappt gå ur sängen på morgonen. Nu har jag planer för renovering. Vill börja ta hand om mig själv igen. Medan jag innan inte ens ville borsta ur håret.

    Sen som plus i kanten har jag tappat sötsuget och är knappt hungrig mer. Så har gått ned 2kg nu senaste veckan. :)

    Det funkar kanske inte för alla, men värt att prova. Jag tänker då verkligen fortsätta med mina.


    "Människan är den enda varelse som vägrar vara den hon är."
  • intovert
    kaajsa82 skrev 2014-11-13 12:08:39 följande:

    Nu vet jag ju inte vilken typ av ångest och oro du känner, men jag har känt mig väldigt deppig över en sak som hände mig.

    Jag läste runt lite på nätet och hittade att magnesium ofta har en lugnande effekt. Så jag köpte en burk som heter magnesium recip, tuggtabletter på apoteket.

    Jag kan ärligt erkänna att det var längesen jag haft sån energi och lust till saker. Innan ville jag knappt gå ur sängen på morgonen. Nu har jag planer för renovering. Vill börja ta hand om mig själv igen. Medan jag innan inte ens ville borsta ur håret.

    Sen som plus i kanten har jag tappat sötsuget och är knappt hungrig mer. Så har gått ned 2kg nu senaste veckan. :)

    Det funkar kanske inte för alla, men värt att prova. Jag tänker då verkligen fortsätta med mina.


    "Människan är den enda varelse som vägrar vara den hon är."
    Hur mycket magnesium tar du per dag??
  • kaajsa82

    Jag tar ca 2-3 tuggtabletter om dagen.


    "Människan är den enda varelse som vägrar vara den hon är."
  • Anonym (allergitablett)

    Receptfria antihistaminer mot allergi (Loratadin tex) verkar lätt lugnande på samma sät som Atarax (som också är en typ av antihistamin). Tänk bara på att allergitabletterna har mindre effekt vilketberor på att deras kemiska sammansättning är lite annorlunda än Ataraxen, inte att det är lägre dos. Du kommer alltså inte bli mer lugn om du tar fler tabletter, så överdosera inte! De funkar inte så.

    Förhoppningsvis kan en sådan tablett ta udden av ångesten men rekommenderar att du tar kontakt med din läkare för att prata om saken, man ska inte behöva gå omkring och ha ångest! En allergitablett kommer inte att hjälpa särskilt mycket i längden. Hoppas det går bra!

  • Anonym (allergitablett)

    Obs om du behöver vara fokuserad kanske inte lugnande tabletter är det bästa oavsett, man blir rätt trött och slö. Ångest kan vara rätt bra för att skärpa koncentrationen trots allt!

Svar på tråden Receptfritt ångestdämpande? Hjälp!