• Forumvärd

    Resistenta bakterier i fläskkött. Köper du utländskt kött?

    Det har hittats resistenta MRSA bakterier i griskött från  bl.a. Danmark och Sverige.
    Bakterien verkar inte utgöra något hot för människor men det finns en risk att den sprids till svenska grisbesättningar.
    Hur tänker du kring dina matinköp?
    Köper du endast svenskt kött eller kanske inte?
    Rösta och diskutera gärna i tråden

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Resistenta bakterier i fläskkött. Köper du utländskt kött?
  • Anonym (Nöff)

    Köper helst svenskt men det händer väl ungefär lika ofta att jag köper utländskt.

  • Anonym (***)

    Mest svenskt.

    Har heller inga problem med att äta kött när jag är utomlands. Jag tar alltså inte med mig svenskt kött eller avstår kött.

  • YokohamaNr2

    Men om nu MRSA bakerier hade hittats i svenskt kött också, hur sjutton ska man veta vilket kött som är 'säkert'

    Bor inte i Sverige så köper inte svenskt kött, men samma debatt finns här och man köper helst inte 'utländskt kött'

  • Gryntroll
    YokohamaNr2 skrev 2014-11-13 14:42:07 följande:

    Men om nu MRSA bakerier hade hittats i svenskt kött också, hur sjutton ska man veta vilket kött som är 'säkert'


    Precis den frågan poppade upp hos mig också. Om det redan finns i svenskt kött varför är det sämre med utländskt? (om man bortser från alla andra aspekter som miljön, värna det lokala osv)
  • Akua

    Svensk och krav, tack. De annder mycket mindre antibiotika så risken för MRSA minskar ju då. Och såklart även antibiotikan i köttet.

  • Rafael90

    Köper inte kött särskilt ofta, men om jag gör det försöker jag köpa svenskt. Mest pga bacillerna, även om jag vet att dansk gris behandlas illa.

  • FlutterDash

    Köper aldrig kött till humankonsumtion, pga tycker att industralisering av levande individer är fel. Vi människor tar oss rättigheter vi inte har. Jag väljer bort förtrycket som djurproduktion innebär, så långt jag kan. 


     


    Däremot bor jag med tre strikta karnivorer (katter) och de får enbart svenskt, oftast ekologiskt kött. 

Svar på tråden Resistenta bakterier i fläskkött. Köper du utländskt kött?