• Grace01

    Höggravid med ångest

    Känner att jag verkligen behöver skriva av mig. Jag sitter nu här och har gått över tiden med snart en vecka, och känner att jag blir mer och mer deppig. Har gått hemma ganska länge då jag har ett arbete som inte är så lämpligt för gravida, vilket jag tror bidrar till mitt sinnestillstånd.

    Jag har ett barn sen tidigare som kom innan bf, därför trodde jag väl att detta barn skulle komma något tidigare. Vet att det är vanligt att gå över men det är så fruktansvärt påfrestande. Känns som min kropp inte funkar, att den är oduglig på nåt sätt. Jag har inte tänkt på min ålder under hela graviditeten (är snart 41) och ingen annan har nämnt något om det heller; har haft en helt normal graviditet. Men nu börjar tankarna komma.

    Jag tänker på alla risker med att vara äldre, känner mig rädd inför förlossningen, inför min hälsa. Är oerhört rädd för att bli igångsatt då jag inte hört särskilt positiva saker om det. Känner mig helt livrädd inför alla kontroller av blodtryck, ultraljud osv. Häromdagen skulle jag kolla blodtryck och det blev först skyhögt då jag var stressad och nervös (har problem med det ibland), men efter vila sänktes det. Ska ändå dit igen imorgon för att kolla igen, så nu är jag givetvis nervös för det. Dagarna känns oändligt långa och meningslösa, och jag vaknar varenda morgon och känner mig så besviken på att inget händer. Har inte en tillstymmelse till förvärkar, men känner att jag har sammandragningar ibland som inte gör ont.

    Det enda jag kan tänka på är risken för havandeskapsförgiftning, igångsättning. Trots att jag bara gått en vecka över tiden. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka, ville bara ha en vanlig normal förlossning..känns inte som jag kommer få det.

  • Svar på tråden Höggravid med ångest
  • Dimisi

    Usch stackare! Det är drygt att gå över tiden. Många får väldigt jobbiga tankar de där sista dagarna. 

    Håller tummarna för att det redan är på gång!

  • Sommarsnö

    Så jobbigt. Du skulle inte kunna sysselsätta dig med lite förberedelser för att få något annat att tänka på? Typ laga mat och lägga i frysen, baka (baka tycker jag personligen är lite av terapi) eller något annat som du vet avleder tankarna? Kan också tipsa om mindfulness om du inte provat det - det finns många bra appar t ex som man kan ladda ned och göra övningar.

  • Anonym (E)

    Usch det är jobbigt o gå över tiden :(.

    Jag gick över 15 dagar och blev igångsatt, har ju inget o jämnföra med eftersom det än så länge är min enda förlossning, men jag är så nöjd över förlossningen! Var också orolig och fick panik över igångsättning när dagarna bara gick och det närma sig. Men den blev kanon, det bara flöt på :). Jag tyckte det var skönt att vara där från början och att dom hade full koll på oss redan från start.

    Ville bara ge en liten posetiv erfarenhet av igångsättning :).

Svar på tråden Höggravid med ångest