• Lillifee

50 min tid själv och för varandra på kvällen :-(

Är det normalt/vanligt att man bara har ca 50 min tid själv och för föhållandet per kväll? tyvärr är det allt vi har när första barnet somnat. Har två barn på snart 6 och 10. Nattningen med minstingen tar totalt en timme inkl kvällsmål, tandborstning, nattlinne och saga och sedan ligga kvar tills hon somnat vilket tar tid!! Hon somnar ca 21.15. Vi vuxna bör somna 22.30 för att orka upp. Vi har försökt att gå iväg en stund efter sagan men hon gallskriker och vill absolut att ngn vuxen ska ligga kvar och ingen av oss orkar ta dessa dunster och stora tjejen blir stressad och mår dåligt av hennes skrik. Känner mig dränerad på energi och längtar efter mer tid på kvällen UTAN BARNEN. men det är väl bara att gilla läget eller??

• Svar på tråden 50 min tid själv och för varandra på kvällen :-(
  • Eleonor01
    Lillifee skrev 2014-11-16 18:31:43 följande:

Är det normalt/vanligt att man bara har ca 50 min tid själv och för föhållandet per kväll? tyvärr är det allt vi har när första barnet somnat. Har två barn på snart 6 och 10. Nattningen med minstingen tar totalt en timme inkl kvällsmål, tandborstning, nattlinne och saga och sedan ligga kvar tills hon somnat vilket tar tid!! Hon somnar ca 21.15. Vi vuxna bör somna 22.30 för att orka upp. Vi har försökt att gå iväg en stund efter sagan men hon gallskriker och vill absolut att ngn vuxen ska ligga kvar och ingen av oss orkar ta dessa dunster och stora tjejen blir stressad och mår dåligt av hennes skrik. Känner mig dränerad på energi och längtar efter mer tid på kvällen UTAN BARNEN. men det är väl bara att gilla läget eller??

Tycker att den minsta borde lägga sig tidigare om hon bara är 6 år. Inget konstigt m lite tid utan barnen på kvällarna. Men vad gör det? Måste man vara utan barnen?
  • RamboMannen

När jag var 6 bodde jag på barnhem, där var det bara att hålla tyst och sova. Eftersom att hon vet att ni kommer när hon skriker så är det såklart att hon skriker. Markera nu så att hon inte blir bortskämd. Det tjänar ingen på. Lycka till!

• Nyfiken gul

du har svaret själv - eftersom ni inte orkar ta dusten med henne skrikande så är det så här det ser ut. 

Gilla det eller gör något åt det.   Så har vi andra föräldrar.  Man måste ingenting utan det finns vägar att gå om man bara orkar ta besväret. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Batmamba

Hur dags går minstingen upp? Det låter som en sen tid att lägga sig. Kan hon vara övertrött?

• Speakers Corner

Varför vill hon ha en vuxen hos sig, är hon mörkrädd, har det jobbigt i skolan just nu, tråkigt.
    Jag tror att det första man måste göra är att ta reda på svaret på den frågan, sen kanske man kan börja jobba med själva grundproblemet.
    Kanske det går bra om hon får ha en nattlampa tänd, dörren på glänt så hon hör er, lyssna på saga på band eller ipod eller vad man nu har,
    Inte vet jag, men jag tror att ni måste först ta reda på vad som ligger bakom att hon reagerar såhär. 
    Och ett tröstens ord, det går över, jag lovar dom blir stora, ni kommer få mer och mer egentid ju äldre dom blir, 
    Sen flyttar dom hemifrån och man är själaglad för all tid man får med dom. 

• Penida

Låter  jobbigt. Varför lägger hon sig så sent?
    Om ni inte orkar ta dunsten så är det väl bara att gilla läget, ja. Jag hade inte låtit vår 6-åring diktera hela kvällarna här. Prata med henne dagtid och vänta inte tills kvällen när hon är trött, säg hur ni vill ha det och lyssna till henne. Vari ligger det jobbiga? Kompromissa. Finns det något som skulle underlätta, nattlampa eller lampa helt tänd, dörren öppen, att ni stökar utanför, musik på? Sluta vara så rädda för att sätta gränser, ni är också en del av familjen. Hon är 6 år och klarar av det.

Avskyr CIO-metoder
  • modsey

Tja lite så blir det ju när man får/ har barn.
    Antingen får ni börja lägga henne tidigare, ta fighten eller acceptera att det är så det ser ut just nu i livet och att om det är det enda jobbiga ni har i vardagslivet; så har ni det ganska bra ändå Glad

• Jo83

Är hon inte tillräckligt gammal för att lägga sig själv är hon inte tillräckligt gammal för att bestämma sovtid :) 7-8 låter som en mer rimlig tid att lägga sig om ni har skoldag dagen efter

• fluu

Lägger hon sig för sent? Äter hon något uppiggande på kvällen? Är hon mörkrädd? Kan hon sova i er säng en period?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hrewak

Mja. Själv går jag nästan alltid och lägger mig när min dotter somnat för natten. Särskilt nu när jag är gravid.

Går upp så tidigt på morgonen och behöver min sömn. Så vi har nästan aldrig någon tid ihop på kvällarna jag och maken. Egentid på kvällen blir kanske max 30 min som jag spenderar i sängen med att läsa innan jag ska sova.

• Alexi

Vår snart sexåring har väldigt litet sömnbehov så hon somnar ofta inte förrän 21 och senare. Men hon får gå och lägga sig med en Ipad och lyssna på ljudböcker. Nu i dagarna har vi precis börjat låta henne vara uppe med oss till kanske 20.30-21 men då från att lillebror på fyra år går och lägger sig så får hon roa sig på egen hand, med film eller så. Då vill vi kunna göra vad vi vill.

Vi tog fajten om att sluta sitta hos henne tills hon somnar i somras, vi var så less på att sitta hos henne i all oändlighet så hon fick börja lyssna på ljudbok eller musik då, det funkar bra.

• regnbågsfärgad

Men varför låter ni det ta så lång tid? Hon är ju sex år, en sexåring går faktiskt att resonera med. Och kvällsmål? Behövs det? Vi har en femåring och en sjuåring. Vår nattningsrutin ser ut som så att vi kissar, borstar tänder och läser en bok i soffan. Sen går de och lägger sig, kanske lyssnar på en cd-saga eller läser själv i sängen en stund. Oftast somnar de bägge två i vår säng så lyfter vi över de till deras sängar sen. Ibland ber de oss att ligga bredvid, oftast är det något de vill prata om som hänt eller bara mysa en stund. Men vi ligger nästan aldrig kvar till de somnar utan det är mer en stunds egentid med ett barn. Senast halvnio brukar våra barn sova eller åtminstone ligga tysta i sina sängar. Det finns absolut inga krav på att sova, kan inte tänka mig något mer stressande än att någon blir arg på en för att man inte sover men man ligger i sängen och vilar på något vis med en saga eller liknande. Även fast de inte sover så kan vi vuxna umgås, titta på tv/film, prata, städa eller vad vi nu väljer att göra.

• cosinus

Vi har ungefär samma tidsspann. Efter att våra två äldsta är isäng så är det en dryg timme innan jag däckar. Ibland mer, ibland mindre.

Kan verkligen sakna tiden när alla barnen somnade 19:30-20 och man hade 2 timmar mer eller mindre garanterat varje kväll. 3 om man orkade hålla sig vaken lite senare.

När de blir större kräver de ju mindre insats men jag har ändå svårt att riktigt koppla av innan alla är isäng. Kanske blir annorlunda när de är ännu äldre för då har man väl inget val, då är de väl uppe senare än vad jag är :)

• Lillifee

Batmama, svar på din fråga; "Hur dags går minstingen upp? Det låter som en sen tid att lägga sig. Kan hon vara övertrött?"
    Vi börjar nattningsproceduren ca 20.15 efter att hon ätit kvällsmål ca 19.30. Hon går upp 7.15. Tyvärr är hon inte särskilt trött vid nattningen. Efter sagan säger hon flera gånger att hon inte kan sova. Nu har vi precis börjat med att sätta på en sago-cd efter sagan som hon får ligga och lyssna på tills hon somnar, och den vuxna som nattar henne sitter på en pall i rummet och läser lite försiktigt. Hoppas verkligen att det kan fortsätta så här och sen till och med att vi kan ut ur rummet! Tyvärr är vår minsting en mycket bestämd dag som gärna vill busa på kvällen. Brukar brottas och busa med henne iaf 5 min på kvällen, orkar inte mycket mer.

• Nyfiken gul
    Lillifee skrev 2014-11-18 18:02:23 följande:

Batmama, svar på din fråga; "Hur dags går minstingen upp? Det låter som en sen tid att lägga sig. Kan hon vara övertrött?"
    Vi börjar nattningsproceduren ca 20.15 efter att hon ätit kvällsmål ca 19.30. Hon går upp 7.15. Tyvärr är hon inte särskilt trött vid nattningen. Efter sagan säger hon flera gånger att hon inte kan sova. Nu har vi precis börjat med att sätta på en sago-cd efter sagan som hon får ligga och lyssna på tills hon somnar, och den vuxna som nattar henne sitter på en pall i rummet och läser lite försiktigt. Hoppas verkligen att det kan fortsätta så här och sen till och med att vi kan ut ur rummet! Tyvärr är vår minsting en mycket bestämd dag som gärna vill busa på kvällen. Brukar brottas och busa med henne iaf 5 min på kvällen, orkar inte mycket mer.

Jag tror hetl enkelt att det väldigt sena kvällsmålet gör henne pigg igen.  Testa att ge henne kvällsfika tidigare på kvällen och natta henne senast halv åtta.  Prova också att ändra övriga rutiner. Det går givetvis inte att somna eller komma till ro om man är speedad och uppe i varv på kvällen.  Då tar det tid. 

Och självklart ger ni henne inte en massa sockrade saker att äta/dricka på kvällen. Socker piggar upp. 

Ge henne chans att varva ner på kvällen , fika tidigt på kvällen och sen bada, duscha och pyjamas och sen titta på tv eller läsa saga.  Inte en massa bus och stök på kvällen.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dixie
    Lillifee skrev 2014-11-16 18:31:43 följande:

Vi har försökt att gå iväg en stund efter sagan men hon gallskriker och vill absolut att ngn vuxen ska ligga kvar och ingen av oss orkar ta dessa dunster och stora tjejen blir stressad och mår dåligt av hennes skrik. 

ni får nog ta dessa duster - för en 6åring ska inte gallskrika och få sin vilja igenom! Ni gör ju bara er själv en otjänst genom att gå med på hennes önskemål!
  • whitestar

Det jag reagerar på är att det ska busas sent på kvällen. På kvällen ska man varva ner och ha det lugnt o tyst iaf minst en timma innan läggdags.

Vi har annars aldrig läst för våra barn på kvällarna utan dom får sitta o kolla själv i böcker o tidningar isåfall. Frigör mycket tid för oss till annat!
    Ni kan inte väcka lillan redan vid sju så kanske hon somnar tidigare om kvällarna?

• K med lilla E

Oavsett när minstingen lägger sig så är ju ensamvuxentiden på kvällen snart ett minne blott. Vår dotter är 10 och vi lägger oss alla vid 21 - 21.30 på vardagskvällarna. Har inte ens reflekterat över att vi vuxna inte är vakna själva någon stund på kvällen.

• Batmamba

Vad ni än gör för förändringar. Prata med er dotter några dagar i förväg och berätta hur kvällarna ska läggas upp framöver och varför. Om det går kan ni ge henne en chans att påverka lite. Ex. om ni ska börja direkt med det nya sättet eller vänta några dagar, om det ska vara ljust eller mörkt, musik eller ljudbok etc.

Svar på tråden 50 min tid själv och för varandra på kvällen :-(