• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • jenny99

Klart dom flesta vill vara lediga på julafton.Min kollega är väldigt upprörd pga detta och tycker att barnlösa ska arbeta istället.Jag är inte riktigt av samma åsikt.Hon har valt att jobba på en arbetsplats där helger,nätter och kvällar finns.Men poängen är detta vab fuskandet som sker ofta.När hon är krasslig vabbar hon,när hon har planer privat på arbetstid vabbar hon,och nu julafton.Detta kommer hon dessutom meddela i sista minuten så inga vikarier finns.Antagligen måste natt personal stanna och kvälls personal komma in tidigt.

• jenny99

Pappan jobbar halvtid,aldrig fredagar eller helger.Min arbetskamrat sa att hon ser det som hennes rättighet att vara hemma med familjen och kommer då använda vab,eller sjukanmäla sig.

• jenny99

Jag håller med er om att detta är fel.Jag ska fundera hur detta ska fram.Fuskandet i sig skulle jag inte bry mig om men i detta fall är det fel mot hela gruppen,riktigt taskigt och drabbar alla.Och personal som jobbar natten till julafton som längtar hem tidigt på morgonen för att väcka sina barn eller partner och äta god frukost,men måste stanna pga personal som bestämt sig för att vara hemma.

• jenny99

Riktigt tråkigt för er alla som blivit utsatta för liknande.Det är just detta som jag vill undvika,att det inte sker.

• jenny99

Absolut,det kan hända att man blir sjuk på storhelg när man ska jobba.Riktigt pinsamt förstår jag men egentligen inget att skämmas över.Man märker ofta snabbt vem som är sjuk eller inte.Och den där inställningen att barnlösa/singlar ska jobba storhelger köper jag inte,de har ochså ett värdefullt liv även om den inte alltid är lik vår.Jag har lyckligtvis varit ledig julafton och juldagen i hela mitt liv.MEN jag har haft fina kollegor på varje arbetsplats som gärna jobbat för mig.Jag har då kompisserat dom resten av året med annan storhelg eller ledighet på semester mm.Jag skulle aldrig köra över kollegor att jag är viktigare.Blir så arg på sånt.

Svar på tråden vabba på julafton