• jenny99

vabba på julafton

Hej.Min kollega arbetar på julafton inom vården,men hon har tänkt att vabba för hon vill inte jobba på julafton.Kan man vabba hur som hellst oavsett högtid?Krävs läkarintyg?Jag är mest nyfiken,dels för att hon mer och mer vabbar fast barnen inte är sjuka och inte har tex läkartid.

• Svar på tråden vabba på julafton
  • Signa tur

Läkarintyg gäller efter en vecka även vid vab. Men hon får inte planera vaben utifrån att hon inte vill jobba på julafton . Då får man söka föräldrapenning eller semester.

• Anonym (?)

Vem fan vill jobba på julafton? Jag tycker att det är förjävligt hur din kollega tänker. Jag skulle berätta för chefen direkt om någon av mina kollegor sa något sånt.

• Duckan

Svaret är väl att vabba får du göra oavsett högtid,  om barnet är sjukt dvs. Allt annat är mygel och otroligt illa.

• jenny99

Klart dom flesta vill vara lediga på julafton.Min kollega är väldigt upprörd pga detta och tycker att barnlösa ska arbeta istället.Jag är inte riktigt av samma åsikt.Hon har valt att jobba på en arbetsplats där helger,nätter och kvällar finns.Men poängen är detta vab fuskandet som sker ofta.När hon är krasslig vabbar hon,när hon har planer privat på arbetstid vabbar hon,och nu julafton.Detta kommer hon dessutom meddela i sista minuten så inga vikarier finns.Antagligen måste natt personal stanna och kvälls personal komma in tidigt.

• Anonym (?)
    jenny99 skrev 2014-11-17 14:07:04 följande:

Klart dom flesta vill vara lediga på julafton.Min kollega är väldigt upprörd pga detta och tycker att barnlösa ska arbeta istället.Jag är inte riktigt av samma åsikt.Hon har valt att jobba på en arbetsplats där helger,nätter och kvällar finns.Men poängen är detta vab fuskandet som sker ofta.När hon är krasslig vabbar hon,när hon har planer privat på arbetstid vabbar hon,och nu julafton.Detta kommer hon dessutom meddela i sista minuten så inga vikarier finns.Antagligen måste natt personal stanna och kvälls personal komma in tidigt.

Din kollega är ett stort svin.
  • Duckan

Jag tycker att sånt är skitdåligt rent ut sagt. Ska alla frivilligt och ofrivilligt barnlösa jobba bara för att såna som din vän tycker sig ha förtur på julledighet?  

• Anonym (Pucko)

Men ingen är väl heller så puckad att man berättar för en kollega redan nu att man tänkt vabba på julafton..?? En smart människa spelar med, säger att det är lugnt mormor tar barnen medan jag jobbar och sen på eftermiddagen den 23 ringer man och säger att man är hemskt ledsen men mormor har fått vinterkräksjuka/ influensa/brutit benet och med så kort varsel kan man ju inte hitta barnvakt så man måste vabba pga ordinarie barnpassares sjukdom.

Annars är man ju bra korkad.

• elle9

Ruttet mot kollegorna som antagligen genomskådar det hela. Äldre kollegor kan inte förväntas ta alla jular. Julen är större än bara en 'barnhögtid'. Min mamma var sjuksköterska och det var aldrig jobbigt för mig att hon jobbade varannan julafton. Som barn gillar man läget och i Skåne firar vi ju också lillejul rätt ordentligt. Vi låg steget före!

Svar på tråden vabba på julafton