• modsey

vabba på julafton

förutom det uppenbara att det inte är ok att göra så och fog för uppsägning om det uppdagas, så jo man kan ta vab på julaftonen som alla andra dagar utan läkarintyg.
    Som arbetsgivare har man om man har en person som är sjukskriven eller vabbar mycket där man misstänker ren fusk rätt att begära sjukintyg från dag ett.
    Men är det inte en sån person är det oerhört svårt att kräva något som arbetsgivare eller kollega...men såklart kan man misstänka och misstro. Men svårbevisat.

• modsey
    nevermind skrev 2014-11-17 17:34:59 följande:
    Intressant. Så hon kan alltså inte ta vabb.
    Berätta för chefen TS, och berätta att barnets pappa är ledig.
    jo det kan hon. Om pappan är sjuk så kan hon ta vab, till och med om pappan är bortrest på en fiskeresa eller gud vad som helst. Men självklart kommer det se misstänkt ut....
  • modsey
    nozpa skrev 2014-11-17 17:59:45 följande:
    Nope, inte om dom inte har ordnad barnomsorg för barnet. Han kan inte planera in en fiskeresa när hon ska jobba och så tar hon vab för barnet. Det kan jag inte tänka mig är okej.

jo helt otroligt nog kan man det.
    Som förälder har du rätt att planera en resa och ha annan omsorg. kanske dagis, kanske en kompis, en mormor etc. Sen blir barnet sjukt och mormor, dagis, kompisen kan inte passa det magsjuka barnet....
  • modsey
    Anonym (AnonymMan) skrev 2014-11-17 17:58:53 följande:
    Skulle gissa att sannolikheten för att Försäkringskassan begär intyg på detta och kontaktar arbetsgivaren är ganska stor. Tog VAB en dag innan en storhelg, tror det var påsken, dottern var sjuk, en allergisk reaktion som vi inte visste vad det var, så det var bara att upp till sjukhuset med henne då hela barnet var uppsvullet.

Sjukintyg och allt, hämta medicin på apoteket, mycket bra dokument att ha när Försäkringskassan hörde av sig och ställde frågor till min arbetsgivare. Om de gör detta en dag innan storhelg så är sannolikheten för att de agerar på en VAB på julafton ännu större, om hon nu verkligen anmäler detta till Försäkringskassan så klart, alternativet är att hon bara ringer arbetsgivaren och säger att "Barnet är sjukt, kan inte arbeta".

nja nu är man inte skyldig att ta barnet till läkaren för att försäkringskassan eventuellt kan kolla upp det. Om mitt barn blir magsjukt natten till julafton så kan ex inte mormor ta barnet men det är inget jag eller någon kan eller är skyldiga att bevisa.
    Att de kollade med din ag att du skulle jobbat det passet är en annan sak.
    Att inte anmäla det till f-kassan är faktiskt mer korkat då ....
  • modsey
    nozpa skrev 2014-11-17 17:57:54 följande:
    Nej inte om han är hemma. Även om han har en resa planerad och hon ska jobba så kan hon nog inte ta vab samma dag. Då hade barnet fått följa med honom på resan. Annars får nog han stanna hemma. Dom måste ju ordnat någon som passar barnet när han planerar sin resa iom att hon är schemalagd. Kan dom inte det får han vara hemma, hon får ta föräldraledigt, eller så får barnet följa med pappan på resan.
    den regeln är mer f-skolans än försäkringskassan., jag var utomlands en vecka förra året och barnen på dagis hemma med pappan. Om de blivit sjuka då hade han såklart fått vabba trots att jag var på semestern.
  • modsey
    nozpa skrev 2014-11-17 19:03:16 följande:
    Jaaa.. Åh jag är trög. Trodde du menade typ vab pga att pappan inte var hemma. Men ja självklart om han inte är hemma och man har annan omsorg och barnet blir sjukt. Jag missuppfattade bara. :) Sry.
    sen kan man åberopa att pappan också är sjuk eller att det är han som är sjuk...och då kan man också vabba, även på julafton.
    Som chef så blir man ju lite misstänksam i bland, men det är jäkligt svårt att bevisa en sån här sak!
  • modsey
    nozpa skrev 2014-11-17 19:11:00 följande:
    Jo det vet jag att man kan såklart.
    Ja det enda man som chef kan göra är ju att kolla med försäkringskassan att personen begärt ersättning för tiden den var hemma för vabb. Alt kräva läkarintyg dag 1 om man själv sjukanmäler sig. Annars är det ju svårt att bevisa.
    Visst, i detta läge så bör det inte vara så svårt iom att kollegan redan sagt det innan på jobbet.
    precis, så vill man fuska som ts kompis gör så upptäcker man som chef att personen inte begärt ersättning från f-kassan kan man hävda att personen varit ledig utan giltigt skäl. Man får inte vara hemma utan lov annars....
  • modsey
    nozpa skrev 2014-11-17 19:47:37 följande:
    Och det hoppas jag att dom informerar hela arbetsgruppen om innan. Så kanske inte problemet uppstår. Och OM det uppstår hoppas jag att chefen då kräver in allt som hon/han kan. Samma sak med försäkringskassan. Tycker det är riktigt fult faktiskt. Både mot kollegor, men även arbetsgivare som kanske då får en högre kostnad om dom tvingas beodra in någon på julafton.
    ja det är riktigt illa och som arbetsgivare blir man nästan lika förtvivlad som den som man beordrar att stanna kvar....Rynkar på näsan
  • modsey
    Anonym (Oj...) skrev 2014-11-17 22:18:54 följande:
    Måste man begära ersättning från fk när man vabbar?
    ja eller din chef kan kräva att du gör det. Om ag låter dig vara ledig utan annan ersättning är det en sak mellan er och inget lagbrott. Men om du gör det i smyg, ex säger att du ska ta vanlig fp eller vab och sen inte anmäler det, då är du olovligt ledig vilket faktiskt är skäl för uppsägning.
  • modsey

Finns tusen och ett sätt att komma runt det...

• modsey

Ska sökas tre månader innan....

• modsey
    Anonym (Tror inte det) skrev 2014-11-18 05:44:22 följande:
    Nej det måste en inte. Du anmäler vab men du behöver inte ansöka om pengar. Däremot gör en ju det. Du kan aldrig komma åt fusket om föräldern faktiskt håller sina friska barn hemma ju. Prata med av och säg som det är. Låt den ta det.
    om din chef vet att du inte söker ersättning är det ok, men om du undanhåller det är det faktiskt inte det!
  • modsey

Om jag som arbetsgivare vet att någon är hemma med sjukt barn utan att ta ut ersättning eller ge anspråk på f ledigt utan att ta ersättning från f kassan o jag dom chef sagt ja till det. Ja då är det ju lugnt och egentligen är personen då tjänstledig utan lön. Helt ok i då fall. Men om du undanhåller det till din chef o påstår ex att du är f ledig fast du inte ens har sparade dagar då är du olovligt ledig. Många verksamheter dom ex landstinget kräver in papper från f kassan för att se att personen verkligen har rätten till ledigheten då den är kopplad till att du har rätt till VAB eller fl.

• modsey
    Kasperina skrev 2014-11-18 20:25:24 följande:
    Det står klart och tydligt i lagtexten du själv citerar att man har rätt att vara ledig om man har rätt till tfp enligt socialförsäkringslagen, men det står inte att man måste ta ut tfp. Det står inte heller att man måste anmäla vab till fk utan det står enbart att man måste ha rätt att göra det. Om du är intresserad av att läsa lagtexter föreslår jag en kurs i juridik. Det första man får lära sig är att läsa lagtexter.
    kan säga att flera Landsting nu inför jul då många begär fl kräver in intyg från f-kassan att personen verkligen gjort det.
    Om du visste hur många som tvingar till sig ledigheten på ex julafton då de har fp.
    Men egentligen finns inga dagar kvar och då försvinner rätten till ledigt.
    Så nu måste intyget in från f-kassan till arbetsgivaren på fler och fler håll och en del är så arga över detta då de inser att de inte kan ta ledigt hur de vill och hävda sin rätt.
    Tro mig, det har granskats av jurister!
  • modsey
    Anonym (law) skrev 2014-11-18 21:23:06 följande:
    Det är skillnad mellan föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning.
    nja, det är samma skyldighet att du måste ha rätten att vara ledig. Om det räcker med att anmäla eller om du måste göra ansökan om själva pengarna ska jag ha osagt faktiskt, men anmäla till f-kassan måste du ha gjort.
    Om jag som chef misstänker fusk och kollar upp med f-kassan om personen tagit vab hos dem och inget finns alls om den dagen, ja då är det olovlig frånvaro. Vilket är skäl för uppsägning.
    Att inte ta ut ersättningen kan säkert vara ok, men då finns aspekten för en del personer att det finns en risk vid arbetslöshet att man inte får ihop tid för alla dagar. Långsökt ja, men när man ska redovisa bakåt i tiden ( vad är det ett år eller ett halvår) så fattas det inkomst för bara en dag, ja då fattas det...
  • modsey
    Inte jag skrev 2014-11-18 21:31:37 följande:
    Min mamma jobbade en del julaftonar när vi var små. Aldrig att hon skulle stanna hemma på julafton trots att hon grät i bilen. 
    det har jag också gjort och jag säger aldrig igen!
    Inte en julafton till i hela mitt liv jag tänker jobba, I alla fall inte så länge barnen är under typ 37 år. Sen kommer det barnbarn kanske och då vill jag inte heller jobba julafton Glad
  • modsey
    Inte jag skrev 2014-11-18 21:39:34 följande:
    På vissa arbetsplatser är det så nu att de som har småbarn inte behöver jobba på julafton. Undra varför de inte kom på det för 30 år sedan. =)
    har man fp kvar och inte tagit mer än två tidigare tillfällen kan man på alla arbetsplatser ta ledigt.
    Om man har någon lokal egen policy där man har egna trivselregler i detta är det något alla måste vara bekväma i och vara överens om.
  • modsey
    Anonym (law) skrev 2014-11-18 21:38:06 följande:
    Ja klart man måste ha rätten att vara ledig men den rätten har olika villkor beroende på om det är fp eller tfp.
    likväl måste du ha anmält vab till f-kassan precis som du måste ha anmält fp dit om du yrkar på det.
    Men vill man fuska och slippa risken att f-kassan kollar lite extra på det, så är det nog enklast att ljuga om egen sjukdom....Obestämd
  • modsey
    Zadre skrev 2014-11-19 08:44:30 följande:

Nu är det så att bara för att man inte har småbarn så betyder det inte att man har mindre anledning att få fira jul den 24 än de med småbarn. Jag kan garantera dej att världen inte går under bara för att man inte firar just den 24e.

Zadre skrev 2014-11-19 08:44:30 följande:

Nu är det så att bara för att man inte har småbarn så betyder det inte att man har mindre anledning att få fira jul den 24 än de med småbarn. Jag kan garantera dej att världen inte går under bara för att man inte firar just den 24e.

det är jag fullt medveten om. Jag har jobbat min beskärda del av julaftons pass. Har ett annat jobb där jag inte behöver det längre.
  • modsey
    Anonym (de jure) skrev 2014-11-18 22:26:30 följande:

Fel, en enstaka olovlig frånvaro är inte saklig grund för uppsägning.

Första gången får den anställda muntlig tillsägelse, eller i svårare fall skriftlig erinran (varning). Sedan måste den anställda tabba sig igen innan arbetsgivaren kan gå vidare, och inga händelser äldre än tre månader får tas i beaktande vid utdelande av en skriftlig erinran.

Det spelar alltså heller ingen roll om arbetsgivaren får kännedom om fler fall av olovlig frånvaro som skett innan det som man gett erinran för, om dessa skett mer än tre månader tidigare.

Om en arbetsgivare hade gjort som du skriver hade företaget åkt på en årslön i skadestånd om den anställda hade varit det minsta påläst. Det är faktiskt ruskigt svårt att bli av med oönskade element på arbetsplatser i Sverige.

Se även:

www.draftit.se/Nyhetsbrev/Nyheter2/Uppsagning-pga-olovlig-franvaro-ej-saklig-grund/

Jag är medveten om hur svårt det är att sparka någon o självklart behövs mer än en olovlig frånvaro
Svar på tråden vabba på julafton