• MEE83

Total jävla panik

Igår agerade jag hemmaman och lagade middag, vilket inte händer ofta, nej jag är inte en konservativ gammal gubbe, är en liberal ung man på 30 år. haha ... men det händer ändå inte så ofta. Här hemma hos oss är det min tjej som gör det oftast.

I Sverige har vi förmånen att alla kan utnyttja naturens resurser(bortsett från jakt). Jag lagade en trattkantarellssoppa. Huvudingrediensen var således gratis då jag plockade svamp med morsan i skogarna utanför GBG när jag var nere och hälsade på tidigare höstas(trevligt sätt att umgås på dessutom). I butik kostar det säkert 200 SEK per kilo.

Till detta behövde man egentligen bara vitlök, lök, smör/olja, grädde/filmjölk/mjölk, lite mjöl, peppar, salt och vatten.

Man kan även ha i andra grönsaker om man känner för det, till exempel ugnsrostade rotfrukter eller hackade tomater. Rotfrukter är också billigt. 

Det blev faktiskt väldigt gott(iaf enligt min tjej) och jag lyckades till och med att få till en snygg garnering. hehe

Nu är dock svampsäsongen över så där är du ju körd, men tänkte bara tipsa, kanske något som du kan göra nästa år. 

Till en soppa kan man ha ett vanligt vetebaserat matbröd och det kan inte kosta mycket att göra, vetemjöl, jäst, vatten och salt är väl grunden? Du borde kunna baka billiga bröd hemma och spara ett antal kronor. Det kan inte ta lång tid heller, mest tid går ju åt till att skiten skall jäsa.

• MEE83

Personligen tycker jag att dom flesta rotfrukter smakar röv, speciellt selleri(det är en rotfrukt va?), men det är hälsosamt och det är mycket pang för pengarna, så har man ont om pengar är det bra skit. Gillar man dessutom smaken så är det ju kanon.

Mangold är en annan grej som är nyttig, lite som spenat. Nu brukar jag inte tänka på priserna så mycket när jag handlar så jag kan faktiskt inte svara på om det är billigt eller ej, men det är nyttigt och min tjej brukar använda det i lite olika rätter.

• MEE83
    Tacksamt skrev 2014-12-10 20:22:59 följande:
    Potatis,morot,kålrot,paprika,lök.
    Skär i bitar och in i ugnen tillsammans med en picnicbog :)
    Mums!
    Jo det är i och för sig gott. Tänkte mer på selleri och sådant, fixar inte selleri, fast ibland äter jag saker jag inte är överförtjust i pga näringsvärdena.
  • MEE83

Har du möjlighet så kan du ta in en inneboende. Då halverar du hyran/kostnaden för bostaden.

När jag var liten(typ upp till det jag var 5 år ungefär, kommer inte ihåg exakt), så hade min morsa alltid en väninna inneboende i ett av sovrummen(hon hade en HR 3:a). Jag växte upp med en ensamstående mamma så hennes ekonomi var aldrig bra, den var rent utsagt riktigt dålig. 

På det sättet blev ju levnadskostnaderna betydligt lägre. 

• MEE83

Så länge det inte är olösligt så går ju inte världen under, då kan man ju dra lärdom av det, man kan få insikter och erfarenheter som "gemene" man faktiskt inte har, vilket ger dig en extra edge i framtiden. You've seen shit and been places liksom. Livserfarenhet. 

Lite mindre halva glaset tomt, och lite mer halva glaset fullt skulle nog göra dig gott. Gäller att tänka positivt.

Svar på tråden Total jävla panik