• Akua

Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?

Jag önskar tips på märke på ett bra torrfoder till katt!

Jon är en kastrerad hona på 3 år, inte överviktig.

Tror hon behöver aningen hög fetthalt i fodret då hon har lite späda klor..

Men all ni katt-experter, vad är ett bra torrfoder??

• Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?
  • Aniiee
    IceJossan skrev 2014-11-18 10:57:11 följande:
    Fast blötmat är näst intill det bästa man kan ge katten enligt vad den är anpassad till. Katter är anpassade att äta råa hela bytesdjur bestående att 100% animalier varav ca 65% är vatten.

Blötmat är visserligen tillagat och benfritt men är för övrigt mycket bra föda till katten. Det kan dock behöva fasas in långsamt eftersom många katter blir dåliga i magen av att plötsligt äta mycket/bara blötmat.

Torrfoder som är bra komplement till blötmat är Orijen, Applaws, Eukanuba, Taste of the Wild, Carnia Lynx mfl. Det bör vara minst 80% kött varav minst 20% fett.
    Är man oroad  över sin katts vattenintag så kan man faktiskt blötlägga torrfoder....
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • wops9
    Akua skrev 2014-11-17 19:51:45 följande:

Jag önskar tips på märke på ett bra torrfoder till katt!

Jon är en kastrerad hona på 3 år, inte överviktig.

Tror hon behöver aningen hög fetthalt i fodret då hon har lite späda klor..

Men all ni katt-experter, vad är ett bra torrfoder??

Jag har haft Royal Canin Sterilized till mina katter i flera år och det funkar väldigt bra. Dom håller sina kurvor bägge två. Skrattande På den maten kan du dessutom välja om du vill ha för lång eller korthåriga katter. Lycka till! 
  • nemo1
    wops9 skrev 2014-11-18 17:12:34 följande:
    Jag har haft Royal Canin Sterilized till mina katter i flera år och det funkar väldigt bra. Dom håller sina kurvor bägge två. Skrattande På den maten kan du dessutom välja om du vill ha för lång eller korthåriga katter. Lycka till! 
    Måste bara påpeka att Royal Canin är ett riktigt skitfoder som endast lever kvar pga sitt namn. Det är fullt med spannmål, och om du lär dig tyda innehållsförteckningen och sedan läser på om vad katter behöver så ser du själv.
    Du har dessutom gått på försäljningsknepet att köpa foder efter hur katten ser ut innekatt utekatt, kastrerad långhårig korthårig Maine coon mm. ENBART försäljningsknep och ingenting annat. En katt behöver ett vanligt vuxenfoder och inget annat. Just RC sterilized innehåller hur mycket spannmål som helst som successivt gör katten tjock och sjuk. Spannmål blandas fodret ut med för att det ska bli billigare.
    Läs på och lär.
  • nemo1
    Aniiee skrev 2014-11-18 16:11:55 följande:
    Är man oroad  över sin katts vattenintag så kan man faktiskt blötlägga torrfoder....
    Blötlägga torrfoder ska man inte göra då det väldigt snabbt bildas bakterier då.
  • nemo1
    Akua skrev 2014-11-18 15:46:59 följande:
    Ja. Men det finns ju också bra torrfoder. Jag tycker det är sjukt äckligt med blötfoder så därför får min katt mest torrfoder. Tack för tipsen!
    Fast man ger väl det bästa fodret till sin katt och inte det du tycker är minst äckligt??? Lite får man tåla om man har katt.
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-11-18 23:47:38 följande:

Blötlägga torrfoder ska man inte göra då det väldigt snabbt bildas bakterier då.

Om katten äter det på en gång är det ju helt ok.

När jag klipper min katta klor så blir det inte ett enda "fint" snitt i klon, utan lite sprötigt... (Är väl inget ord men vad ska jag säga..). Vad tror du det beror på? För lite fett i maten tänker jag. Eller tror du det handlar om vätska. Ja, såklart kan det handla om slö kloklippare...ska köpa en ny för säkerhetsskull.
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-11-18 23:48:55 följande:

Fast man ger väl det bästa fodret till sin katt och inte det du tycker är minst äckligt??? Lite får man tåla om man har katt.

Jag tål mycket, tvättade just bort bajs från hennes svans. Men blötmaten tycke jag är så jobbig. Luktar så himla mycket och jag bor inte så stort. Och det finns ju bra torrfoder, så jag tänker satsa på det bästa där ist.

Varför ger su inte BARF? Det ska ju vara det allra bästa? Retorisk fråga!!! Vi väljer olika helt enkelt.
  • Madmoiselle

Jag ger Applaws till mina katter och är helnöjd. Det är hög kötthalt och de har alla fått en fin och glansig päls sedan jag började med det. Det finns att beställa på nätet, tex på www.zooplus.se eller www.supercat.se/

7 1/2 kilo kostar 459 kronor, men de räcker väldigt länge eftersom fodret är så koncentrerat och innehåller få onödiga tillsatser. Dessutom slipper man städa lådan så ofta.

• IceJossan
    Aniiee skrev 2014-11-18 16:11:55 följande:
    Det kan man men det stinker sjukt mycket värre än blötfoder och är inte bättre än blötfoder heller så jag ser inte vitsen med det. Men det får ju var och en avgöra :P
  • nemo1
    Akua skrev 2014-11-18 23:53:18 följande:
    Jag tål mycket, tvättade just bort bajs från hennes svans. Men blötmaten tycke jag är så jobbig. Luktar så himla mycket och jag bor inte så stort. Och det finns ju bra torrfoder, så jag tänker satsa på det bästa där ist.
    Varför ger su inte BARF? Det ska ju vara det allra bästa? Retorisk fråga!!! Vi väljer olika helt enkelt.
    BARF funkar inte då jag alltid har hemmet fullt med hemlösa katter så det blir för stort jobb. Dessutom äter inte mina egna katter rått kött.
    Om din katt har sådan avföring så att det fastnar på henne så verkar ju inte fodret vara bra för henne. Avföringen ska vara fast och då har man inga problem med att bajset fastnar.
Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?