• Akua

Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?

Jag önskar tips på märke på ett bra torrfoder till katt!

Jon är en kastrerad hona på 3 år, inte överviktig.

Tror hon behöver aningen hög fetthalt i fodret då hon har lite späda klor..

Men all ni katt-experter, vad är ett bra torrfoder??

• Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?
  • wops9
    nemo1 skrev 2014-11-18 23:46:15 följande:
    Måste bara påpeka att Royal Canin är ett riktigt skitfoder som endast lever kvar pga sitt namn. Det är fullt med spannmål, och om du lär dig tyda innehållsförteckningen och sedan läser på om vad katter behöver så ser du själv.
    Du har dessutom gått på försäljningsknepet att köpa foder efter hur katten ser ut innekatt utekatt, kastrerad långhårig korthårig Maine coon mm. ENBART försäljningsknep och ingenting annat. En katt behöver ett vanligt vuxenfoder och inget annat. Just RC sterilized innehåller hur mycket spannmål som helst som successivt gör katten tjock och sjuk. Spannmål blandas fodret ut med för att det ska bli billigare.
    Läs på och lär
    Hej igen mr Allvetare!
    Jag antar att du jobbar på djuraffär eller liknande. Jättekul för dig! Vad du däremot behöver jobba på är din jävligt taskiga attityd.  Man börjar fundera om du fick din intelligens i cornflakespaketet. Flört
    Tjejen här i tråden behövde tips på ett bra foder och då jag haft Royal Canin till mina katter i alla år har jag varken märkt av att de blivit tjocka eller visat tecken på att de mår dåligt. Dessutom tror jag knappast att denna typ av foder skulle säljes på veterinärkliniker om det nu inte skulle vara bra. 
  • nemo1
    wops9 skrev 2014-11-19 13:45:57 följande:
    Hej igen mr Allvetare!
    Jag antar att du jobbar på djuraffär eller liknande. Jättekul för dig! Vad du däremot behöver jobba på är din jävligt taskiga attityd.  Man börjar fundera om du fick din intelligens i cornflakespaketet. Flört
    Tjejen här i tråden behövde tips på ett bra foder och då jag haft Royal Canin till mina katter i alla år har jag varken märkt av att de blivit tjocka eller visat tecken på att de mår dåligt. Dessutom tror jag knappast att denna typ av foder skulle säljes på veterinärkliniker om det nu inte skulle vara bra. 
    Oj vad du behöver läsa på om foder. Börja med att titta på din foderpåse därhemma i innehållsdeklarationen. Räkna sedan hur många ingredienser som är spannmål och hur många procent. De ingredienser som står först är det mest av i ditt fantastiska foder!
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-11-19 13:32:05 följande:

BARF funkar inte då jag alltid har hemmet fullt med hemlösa katter så det blir för stort jobb. Dessutom äter inte mina egna katter rått kött.

Om din katt har sådan avföring så att det fastnar på henne så verkar ju inte fodret vara bra för henne. Avföringen ska vara fast och då har man inga problem med att bajset fastnar.

Life får du väl anstränga dig om du ha så många katter ;) hennes avföring har aldrig varit ett problem. Hon har aldrig i sitt liv varit lös i magen så detta var nog ett engångsproblem...vet inte vad jag hade gett henne.
    IceJossan skrev 2014-11-19 08:22:21 följande:

Det kan man men det stinker sjukt mycket värre än blötfoder och är inte bättre än blötfoder heller så jag ser inte vitsen med det. Men det får ju var och en avgöra :P

Vitsen var ju om man är orolig för att katten inte får i sig tillräckligt med vätska?!? Jag tycke verkligen inte att det stinke värre än blötfoder...men det är väl från person till person.
  • Titiou

Porta 21 sensible är helt ok även om Applaws är bättre,  tycker Applaws är det bästa :) Vi köper Porta dock för det har väldigt bra pris och katterna äter det mer som ett litet komplement/godis till blötmat. Det finns ett torrfoder som innehåller bara kött: ziwipeak, men det är väldigt dyrt och katterna gillade tyvärr inte det :(  

• Titiou
    Titiou skrev 2014-11-19 17:41:32 följande:

Porta 21 sensible är helt ok även om Applaws är bättre,  tycker Applaws är det bästa :) Vi köper Porta dock för det har väldigt bra pris och katterna äter det mer som ett litet komplement/godis till blötmat. Det finns ett torrfoder som innehåller bara kött: ziwipeak, men det är väldigt dyrt och katterna gillade tyvärr inte det :(  

Kanske ska tillägga att en del är skeptiska till både Porta och Carnia lynx för att de innehåller lite väl hög halt magnesium som kan ge problem med urinvägarna. En del menar på att det inte är ngn fara (av olika orsaker) andra på att det kan vara skadligt för katten.
    Nu skulle jag aldrig göra det eftersom jag inte tror det är bra för katten, men OM jag gav enbart torrfoder skulle jag inte ge tex Carnia, Porta, Orijen eller Eukanuba utan isf Applaws eller ännu hellre Ziwipeak (om katterna inte vägra äta det...)
  • Madmoiselle
    Hej igen mr Allvetare!
    Jag antar att du jobbar på djuraffär eller liknande. Jättekul för dig! Vad du däremot behöver jobba på är din jävligt taskiga attityd.  Man börjar fundera om du fick din intelligens i cornflakespaketet. 
  • Majsan70
    Hej igen mr Allvetare!
    Om jag bortser från även din lite trista attityd gentemot Nemo här, så har Nemo ändå en poäng i det som sägs. ( inte sagt att Nemos attityd är så rolig)

Veterinärer har få timmar i näringslära och det gäller inte bara katter tyvärr.
    Jag är uppfödare av katter och mina katter fick i många år RC och mådde bra på det. De hade fina pälsar, klara ögon, bra hull och bra värden.
    MEN efter några år fick två av mina katter exem. När jag sen läste på lite mer på egen hand så insåg jag att det troligen var på grund av spannmålet. Jag bytte till spannmålsfritt och det blev bra...ett tag...jag hade nämligen en att som inte fixade potatisen i det nya fodret. Nu sen ett tag tillbaka har jag annat spannmålsfritt och potatisfritt och saker o ting ser ut att gå mot det bättre igen. 

Det är ofta vi kommer till veterinären med katterna och stöter på personer som har dålig kunskap på katter och jag är därmed ALLTID påläst och involverad som tusan i det veterinärerna säger. 

Så mitt bästa tips är att inte köpa allt veterinärerna säger bara för att de är just veterinärer! Läs på själv, bilda dig en uppfattning och framför allt lär dig läsa dina katter så märker du snabbt om hälsan försämras. 

Väl mött! =)
  • IceJossan
    Akua skrev 2014-11-19 15:58:37 följande:
    Vitsen var ju om man är orolig för att katten inte får i sig tillräckligt med vätska?!? Jag tycke verkligen inte att det stinke värre än blötfoder...men det är väl från person till person.
    Nej absolut inte bara, blötmat har i regel betydligt bättre innehåll anpassat för var katten naturligt sett bör äta, gentemot torrfoder som innehåller mer vegetabilier och annat jox. Det är förstås skillnad mellan sorter också men om du jämför två bra sorter - t.ex. Orijen torrfoder och Mjau blötmat så är Mjau det som är klart bäst anpassat för kattens anatomi.
  • Akua
    IceJossan skrev 2014-11-20 08:24:54 följande:

Nej absolut inte bara, blötmat har i regel betydligt bättre innehåll anpassat för var katten naturligt sett bör äta, gentemot torrfoder som innehåller mer vegetabilier och annat jox. Det är förstås skillnad mellan sorter också men om du jämför två bra sorter - t.ex. Orijen torrfoder och Mjau blötmat så är Mjau det som är klart bäst anpassat för kattens anatomi.

Du missförstod mig. Du får läsa igen, några inlägg mer än ett, om du vill.
  • IceJossan
    Akua skrev 2014-11-20 11:50:56 följande:
    Du missförstod mig. Du får läsa igen, några inlägg mer än ett, om du vill.
    Jag förstår inte vad det är jag missförstått? Har läst ingen men hittar inget jag svarat fel på?

Det jag menar är att blötfoder är mer anpassat för kattens anatomi än vad torrfoder är.
  • Akua
    IceJossan skrev 2014-11-21 08:41:22 följande:

Jag förstår inte vad det är jag missförstått? Har läst ingen men hittar inget jag svarat fel på?

Det jag menar är att blötfoder är mer anpassat för kattens anatomi än vad torrfoder är.

Ja jag förstår att du menar det.

Men du undrade vad vitsen var med att blötlägga torrfoder och jag skrev att det är för om man är orolig att katten får i sig vätska. Du skrev också att du inte förstod vitsen då det stinker mer än blötfoder. Och jag skev att jag inte alls tycker att det luktar mer. Då svarade du såhär:

Det svaret passar inte riktigt ihop med det jag skrev så jag antog att du missförstått.
  • IceJossan
    Akua skrev 2014-11-21 11:00:28 följande:
    Ja jag förstår att du menar det.

Men du undrade vad vitsen var med att blötlägga torrfoder och jag skrev att det är för om man är orolig att katten får i sig vätska. Du skrev också att du inte förstod vitsen då det stinker mer än blötfoder. Och jag skev att jag inte alls tycker att det luktar mer. Då svarade du såhär:

Det svaret passar inte riktigt ihop med det jag skrev så jag antog att du missförstått.
    Jaha, ja alltså du skrev ju att vitsen med att ge blötfoder är ju för att katten ska få i sig vatten, och då svarade jag att det inte bara är det som är vitsen, utan att hela innehållet generellt sett är betydligt bättre i blötfoder än i torrfoder.

Du skrev ju själv att det är individuellt vad man tycker stinker värre - blötfoder eller blött torrfoder - så det fanns inte så mycket mer att säga om den saken ;) Jag själv har blött upp Applaws och Orijen torrfoder och det luktar uppkräkt diarré eller nåt *ryser*. Vedervärdigt.
  • Akua
    IceJossan skrev 2014-11-21 14:56:57 följande:

Jaha, ja alltså du skrev ju att vitsen med att ge blötfoder är ju för att katten ska få i sig vatten, och då svarade jag att det inte bara är det som är vitsen, utan att hela innehållet generellt sett är betydligt bättre i blötfoder än i torrfoder.

Du skrev ju själv att det är individuellt vad man tycker stinker värre - blötfoder eller blött torrfoder - så det fanns inte så mycket mer att säga om den saken ;) Jag själv har blött upp Applaws och Orijen torrfoder och det luktar uppkräkt diarré eller nåt *ryser*. Vedervärdigt.

Ja uscha för lukt!! Uppkräkt diarré...verkligen illa! Ungefär som när jag känne lukten av blötmat haha! Oohh urk!
  • Abbe83

Vi har 2 katter som får Applaws torrfoder och Mjau eller Bozita blötmat. 

Svar på tråden Ni kattexperterfoder, vad är ett bra torrfoder till min kisse?