• VIVO

Ni som stryker era kläder varför gör ni det?

Ja det va min knäppa lilla fråga!Jag undrar eftersom jag aldrig stryker förutom några skrynkliga byxor i bland eller så!

Men ni som stryker nästan allt varför gör ni det?

Jag tycker inte kläderna blir skrynkliga i tvätten.......Så vad tycker ni!

• Svar på tråden Ni som stryker era kläder varför gör ni det?
  • Sanna Marie

Jag måste stryka.
    Tvättar ofta dagar då maken börjar vid 10-tiden och arbetar. Då har jag någon som passar lillan medan jag springer ned i tvättstugan.
    Mina kvällar är heliga och då vill jag inte arbeta......så det blir att jag slänger all tvätt i korgen som blir ganska så stor.
    Och kläderna samt sängkläder blir skrynkliga.

Jag stryker för det blir slätare och finare att lägga in i skåpen. Sedan är det ganska så trevligt att stå och stryka och se på såpor och komedier samtidigt.
    Och gardiner måste man ju stryka innan man sätter upp.

Ni som inte stryker så ofta.....torktumlar ni era kläder?
    Det skulle jag aldrig göra - gör bara så med underkläder och jag tycker det sliter på kläderna.

• HaltaLotta

Jag stryker heller aldrig! Äger inte heller en strykbräda! Min sambo stryer sina skjortor, när han ska va finklädd......... men det är nog det enda! Jag hänger alltid tvätten på tork, tycker att dom ser raka o icke skrynkliga ut efter det........

• turia

det räcker o ruska kläderna när man nytvättat de. sen köper man inte saker som har lätt för att skrynka sig...

• Firren

Hinner aldrig ta tvätten på en gågn då de är tumlade utan de trycks ned i en översvämmad tvättkorg och blir_SKRYNKLIGA... Sedan är det ju lite olika, allt stryker jag inte och är jag duktig och hinner ta tvätten direkt från strecket eller tumlaren behövs det ofta inte.

• Aiwendil

Det beror ju helt på vad det är för material i kläderna.
    Linne tex... blir ju vansinnigt skrynkligt och ser inte snyggt ut om det är inte är struket... tycker jag!

Däremot ser jag ofta till att skaffa kläder som inte behöver stykas, så gör man det lätt för sig.
    Men som sagt.. ska man på fest och vill ha en snygg blus, skjorta, linnekjol... så är det klart jag stryker...
    Men jag skulle aldrig få för mig att stryka trosor och strumpor

Har däremot börjat att mangla lakananen... aah.. det är så skönt att sova på dom då

Tantvarning, ja visst!

• EverSoNice

Jag avskyr verkligen att stryka - fick avsmak för det när jag jobbade som au-pair.
    Ett tag kände jag att jag b o r d e stryka t ex örngott. Så jag samlade allt stryktvätt i en hög på brädan som konstant stod framme och gav mig dåligt samvete. Det blev som ett skämt i min bekantskapskrets.
    När min syster (som är känd för att stryka trosor) kom på besök, brukade hon stryka igenom hela högen.

Men, nu har jag givit upp.
    Nu när jag hänger tvätt brukar jag sträcka ut plaggen ordentligt när de är blöta.
    De plagg jag tumlar tar jag hand om när de fortfarande är lite varma och viker direkt.
    Så det enda jag stryker nu är blusar och skjortor och vissa, enstaka linneplagg.

Jag brukar säga att strykning är som att torka disk: slöseri på kvinnokraft!

• Monky

Måste nog berätta om min äldre släkting, nu tyvärr bortgången.
    Hon strök ALLT. Men priset tar nog detta:

Hon strök noggrannt sina trosor, la de en och en i plastpåsar som hon noga knöt igen och lade dem på prydlig rad i garderoben!

Kan tilläggas att hon tjatade på mina föräldrar under hela min uppväxt att de skulle skicka mig til hushållsskola, för att det skulle reda sig med mig. Det gjorde de inte och jag har ingen stor fallenhet för hushållsarbete heller...

• annhan

Min sambo är strykfanatiker och stryker det mesta han har på sig i klädväg. De gånger jag ställer fram strykbrädan är om jag ska ha en skjorta, eller en kjol som är skrynklig. Jeans stryker jag aldrig.

• atopia

Jag sällar mig också till skaran som inte äger en strykbräda och jag stryker väääldigt sällan.

När jag syr så brukar jag få användning för strykjärnet och när jag någon enstaka gång ska ha det lite fint hemma så jag plockar fram en duk att slänga på köksbordet.

Svar på tråden Ni som stryker era kläder varför gör ni det?