• VIVO

Ni som stryker era kläder varför gör ni det?

Ja det va min knäppa lilla fråga!Jag undrar eftersom jag aldrig stryker förutom några skrynkliga byxor i bland eller så!

Men ni som stryker nästan allt varför gör ni det?

Jag tycker inte kläderna blir skrynkliga i tvätten.......Så vad tycker ni!

• Svar på tråden Ni som stryker era kläder varför gör ni det?
  • Madame Pernelle

Jag är en sån person som stryker nästan allt, men inte underkläder.

Varför kan man då fråga sig?
    För mig var det nog en form av "revolt" mot min mamma som aldrig stryker nåt annat än dukar och gardiner.
    När jag kom upp i tonåren så hade jag helt enkelt tröttnat på att gå omkring i en t-shirt som såg ut som att man hade sovit i den (mamma var inte särskilt duktig på att hänga tvätten snyggt ), så då började jag tvätta och stryka mina kläder själv, och det har hängt i.

// Sandra

• milimina

jag äger en strykbräda som får komma till användning kanske 1-2 ggr per år för att göra en lång historia kort fick jg köpa den ny för 30 spänn, annars hade jag nog inte heller haft nån.

äger nästan inga kläder som måste strykas, utan gör det bara på gardiner, dukar och de fåtal skjortor maken har samt en o annan linnetopp eller kjol jag har själv. resterande saker hängs snyggt och blir aldrig skrynkligt efter tvätt.

• tjoppaloppan

Jag stryker också!
    Det blir fint! Även om det inte ser illa ut ostruket, så är det ju klädvård.
    Kläderna håller längre och jag ser mer välvårdad ut.
    Jag stryker tom T-tröjor som jag har på gymet, stryker tom pyjamasen!
    (Inte underkläder, dock.) Det är skönare med strukna kläder.
    Och ja, jag manglar lakan! De tar så liiiiten plats då och de blir så sköna att lägga sig i.
    Jag gillar inte när bomullsfibrer ruggar upp sig. Det ser dassigt ut, tycker jag.
    Men vissa syntetkläder gör det ju vare sig till och från att stryka. Då gör jag det INTE. Men jag tycker om naturmaterial. Ylle, bomull, linne, viskos.
    Det andas!

• Mistress

Ja stryker för att det ser snyggast ut då. =)
    Eftersom sambon tvättar och manglar så är det jag som stryker, viker och lägger in. Det som stryks är t-shirtar, skjortor, vissa byxor, vissa kjolar och vissa blusar. =)

• nims

Här är en till som stryker sällan. Som många skrivit så tycker jag att om man hänger upp kläderna ordentligt när de torkar så behövs det mesta inte alls strykas. När jag har haft tvättsuga så viker jag direkt allt och lägger in i garderoben. Sedan stryker jag när jag ska ha plagget, de gånger det behövs.
    Jag har en kompis som stryker allt direkt hon tvättat. Låter jättejobbigt tycker jag, jag tycker man har tillräckligt med måsten!!

• Jennelii

Har jag tillgång till tvättstuga så manglar jag lakanen, det älskar jag...ibland känns det som det är BARA jag o tanterna som gör det =)
    Men stryker..nää...jag har nog inga kläder som behöver strykas....just NU har jag strukit alla sängkläder till spjälsängen, snuttefiltar, tygblöjsinlägg (!!) och det jag tvättat till bebisen...men det är ju bara NU, innan den kommit, sen blir det INTE kan jag lugnt säga. Annars stryker jag bara gardinerna....
    Min mamma strök allt, tom trosor o strumpor förut...nu tror jag inte hon stryker nåt...

• Themis

Stryker ytterst motvilligt finplagg i linne, dukar o dyl, men annars får det vara.

Jag menar, hur mycket roligare kan jag inte ha i mitt liv under alla de timmar som en del lägger på att stryka kläder?

Att jag inte härjar hemma mer än vad anständigheten kräver är säkert en bidragande orsak till att folk ofta frågar mig hur jag hinner med så mycket andra saker. Och vilket ger mig mest i längden-ett pedantstädat hem eller tid för studier, vänner och träning mm bredvid jobbet?

• Lisette

Stryker allt utom underkläderna...

• VIVO

Hihihi tack för allas svar ha varit jätte kul att läsa!Det kanske inte är så vanligt som jag har trott då=)

Monky det du berätta,så gjorde en klasskompis till mig för många år sedan hahahaha hel knäppt

• ThereseKarlsson

Hej!!
    Jag strycker alla kläder (ej underkläder),för att få dom mjuka,vi kan inte använda skjöljmedel i vår tvätt då lillgubben får utslag.
    Inge skönt att ta på stenhårda jeans.
    Ha en bra dag i solen
    Therese

• JsN

JAg har det senaste året gått från att inte stryka något alls (även om jag manglar lakan och diskhanddukar) till att stryka allt utom underkläder och strumpor. Det ser mycket mer välklätt ut när t-tröjan är struken jämfört med när den inte är det. Det tar inte så lång tid när man sätter igång och jag tycker att det är rätt avkopplande.

• Evangeline

Jag hatar att stryka och gör det bara i nödfall om jag märker att det inte går att få slätt på annat vis. Tar man bara hand om tvätten och inte låter den ligga kvar i torktumlaren i flera dagar så blir den rätt slät av sig själv tycker jag.....

• Fröja

Vi har delat upp det så att jag stryker och han diskar. Han diskar ordentligt varje dag medan det ligger en hög på stolen med stryktvätt veckan lång. I bästa fall har jag klarat av högen innan nästa tvätt! Eftersom jag verkligen hatar att diska är det ändå det bästa för mig. Nu har jag tagit nya tag och bestämt mig för att stryka allt direkt - framför teven eller med bra musik som sällskap.

• Linny

Stryker jobbyxor eftersom dom har pressveck, skjortor osv. Absolut inte lakan,underkläder osv. Mycket linne har man på sig i sommarvärmen, o det blir tyvärr as-skrynkligt även om man hänger upp det när det ska torka. Så linnebyxor o linnekjolar måste strykas i vårt hem *blä* hatar o stryka, nästan lika mycke som jag hatar o tvätta

• JennyS

Här är en till som nästan stryker allt ( men inte alltid så jättenogrant). Ser mycket prydligare ut tycker jag.

• busigabarnen

Blä för att stryka, gör det aldrig. Har dock ett strykjärn men använder det bara till att stryka gardiner med *L* Jag händer upp nästan all tvätt så det behövs inte strykas, resten tummlar jag och det ska vikas så smått att inte det heller behövs strykas.. Dessutom vill jag göra mer med min tid än att stå i tvättstugan...

• Trynträ

Dels tar det mindre plats i skåpet och så är det snyggare med kläder som inte är skrynkliga vilket de blir om man inte torktumlar t.ex t-shirts. Trosor och underkläder stryker jag inte.

• Emma m Theodor

Stryker bara linnekläder (dvs mina 2 linnebyxor och en skjorta). Min man använder sällan skjortor- men när han gör det så är det jag som strukit dem. Samt hans byxor. Men ofta försöker jag torka/vika/hänga upp kläder direkt från tvättmaskinen så jag får de så släta som möjligt. Avskyr att stryka.

• Pablo

Stryker inte mer än nödvändigt vad det gäller kläder, men av någon anledning tycker jag det är mysigt med strukna örngott...

• Vimzan

=)
    min svärmor tycker jag är hemsk som vägrar stryka...
    men inte sitter kläderna bättre i magen för att jag strukit dem innan eller=)

nope jag vågar vägra strykning om det inte är dop eller nåt sånt då kan jag stryka mina egna och barnens kläder iaf...

Gubben tyckte det kändes lite underligt i början när han jobbade som bartender och fick stryka sina skjortor själv men nu är han självgående till svärmors förtvivlan*asg*

Svar på tråden Ni som stryker era kläder varför gör ni det?