• Ganyca

Min alkoholkonsumtion

Fast du dricker ju inte bara någon gång per helg om du dyker upp full till skolan och sitter och dricker mitt i veckan innan arbete? Och hur ofta och hur mycket dricker du egentligen på helgerna? På lov/när du har semester/är ledig? Hur ofta dricker du fast du måste upp till jobb eller annat? Du behöver inte skriva ut det här, men oftast försöker man försköna sanningen för andra samt att man hittar på ursäkter/ljuger för sig själv.

Jag drack mycket som tonåring, gjorde dumma saker, fick minnesluckor, dök upp full i skolan osv. Druckit mycket sedan dess också, på helger, semestrar osv. Druckit innan jobb en hel del en period, fortfarande varit påverkad dagen efter när jag dykt upp på jobb någon gång osv. Dvs i princip alltid haft ett riskbeteende och sitter nu här med alkoholproblem sedan ett år tillbaka 10 år senare. Är en tjej på 27 bast.

Varningssignaler:

-Du försöker ursäkta och rättfärdiga dig själv
    -Du dricker ofta (för varje helg är trots allt ofta, och du verkar ju dricka mer än så)
    -Dricker du mycket, börjar tidigt, får minnesluckor, måste ha något att dricka när du vaknar för att hindra ångest och bakfylla är det ett riskbeteende
    -Du dricker fast du vet att du ska upp till jobb och du kommer full till skolan
    -Du funderar själv på om något är fel och har dåligt samvete
    -Andra reagerar (och kan garantera att de inte överdriver)
    -Du kan inte kontrollera ditt intag
    -Det händer ofta "tokigheter" och du har redan flera anmärkningar hos polisen
    -Om du inte kan hålla dig ifrån alkoholen en månad minst eller ens kanske en helg eller två är det också en varningssignal

m.m...

Svar på tråden Min alkoholkonsumtion