Matlådan har stått framme över natten. Äter du den?
Du har gjort en matlåda efter kvällens middag men glömde den framme. Detta upptäcker du på morgonen.
Äter du den?
Du har gjort en matlåda efter kvällens middag men glömde den framme. Detta upptäcker du på morgonen.
Äter du den?
Det beror alldeles på vad det är.....
Det beror alldeles på vad det är.....
Antagligen sniffar jag ett par gånger, får ett misstänksamt ansiksuttryck, för att sedan rycka på axlarna och börja äta på den.
Sushi - nej!
Råbiff - nej!
Grönsakssoppa i stängd burk - ja
Pastasallad med torkat kött - ja
I mitt fall just idag, spagetti och köttfärsås.
Klarar inte av att äta det.
I mitt fall just idag, spagetti och köttfärsås.
Klarar inte av att äta det.
Absolut inte. Jag har släktingar som ständigt glömmer mat framme över natten, men de bekymrar sig inte för det. I stället tycker de att de har en förskräcklig "otur" med magsjuka. De blir sjuka 5-10 ggr/år ...
Spaghetti Bolognese hade jag absolut kunnat äta. Det är ju inte rå, otillagad köttfärs direkt. Jag skulle ha värmt på ordentligt och ätit.
Färska skaldjur, otillagat kött och vissa andra livsmedel skulle jag däremot ha undvikit.
Vanlig mat-nej. Glömde dock äppelkrämen ute häromnatten och maken åt och det gick finemang.
Nej, aldrig!
Det beror lite på vad det är för mat (inte skaldjur tex), men om det är något som går att värma upp ordentligt så varför inte.
Ja, lätt.
Säger som andra, det beror på vad det är för något.
Dock så är jag tveksam till att jag i praktiken skulle göra det oavsett, det är helt enkelt inte värt för mig att chansa. Det får bli något annan den dagen.
Upphettning i efterhand hjälper inte alltid, en rad matbakterier tycker om att bilda värmestabila toxiner som inte bryr sig det minsta om det blir lite varmt.
Njae.. Beror på som de flesta skriver. Men förmodligen inte. Hade inte ätit köttfärssås. Hade inte varit värt att chansa.
Nej. Vi har för varmt i lägenheten för att jag skulle höra det (typ 22-23 grader i köket). Hade jag haft samma temperatur som mina föräldrar, där det normalt är 12-14 grader varmt i köket på nätterna (närmare tolv nu på vintern) så hade jag nog ätit den, det är inte så mycket varmare än i ett kylskåp typ.
Absolut. Sånt händer titt som tätt, och till skillnad från Lövets släktingar är vi kärnfriska. Den dagen jag drabbades av magsjuka kanske jag skulle börja tänka om. Köttfärssås och speghetti skulle jag inte tveka att äta - om inte spagettin torkat och blivit ofräsch.
(Men om det är mat som jag egentligen inte gillar så kan jag ta det som en ursäkt för att få slänga maten.)
Absolut. Sånt händer titt som tätt, och till skillnad från Lövets släktingar är vi kärnfriska. Den dagen jag drabbades av magsjuka kanske jag skulle börja tänka om. Köttfärssås och speghetti skulle jag inte tveka att äta - om inte spagettin torkat och blivit ofräsch.
(Men om det är mat som jag egentligen inte gillar så kan jag ta det som en ursäkt för att få slänga maten.)
Inte skaldjur och liknande, det kan man bli riktigt dålig av.
Men annat som kokt länge och stått med lock, visst. Fast nu klarar min mage sig vanligen mycket bra när det gäller magsjukor, så därför vågar jag chansa.
Nån på jobbet hade glömt en halv konditoritårta ute över natten för två veckor sen (chokladbotten med tjock chokladkräm ovanpå och bara lite spritsad grädde på sidorna) och jag har en manlig kollega med bacillskräck och magsjukeskräck.
Så då åt jag en skaplig bit glömd chokladtårta bara för att bevisa en poäng (och för att den var god). Det gick finfint även om blodsockret var crazy för resten av dan.
tex pytt i panna inga problem alls för mig,eller soppa för den delen
Beror på vad det är och vilken årstid men jag brukar inte vara så kräsen så i de flesta fall skulle jag äta den.