• Fidelisen

Matlådan har stått framme över natten. Äter du den?

Du har gjort en matlåda efter kvällens middag men glömde den framme. Detta upptäcker du på morgonen.

Äter du den?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Matlådan har stått framme över natten. Äter du den?
  • Aniiee

Det beror alldeles på vad det är.....

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Maria 434
    Aniiee skrev 2014-11-19 13:33:21 följande:

Det beror alldeles på vad det är.....

Säger samma sak
  • Alexandre Nayle

Antagligen sniffar jag ett par gånger, får ett misstänksamt ansiksuttryck, för att sedan rycka på axlarna och börja äta på den.

• Kjell2

Sushi - nej!
    Råbiff - nej!
    Grönsakssoppa i stängd burk - ja
    Pastasallad med torkat kött - ja

• Fidelisen

I mitt fall just idag, spagetti och köttfärsås.

Klarar inte av att äta det.

• Kjell2
    Fidelisen skrev 2014-11-19 13:42:46 följande:

I mitt fall just idag, spagetti och köttfärsås.

Klarar inte av att äta det.

Hade det lagts i lådan varmt och sen locket på,  ja
    Annars troligtvs nej. Långsam avsvalning i en öppen miljö, rumstemperatur  och köttfärs är en rätt bra bakteriemiljö.
  • lövet2

Absolut inte. Jag har släktingar som ständigt glömmer mat framme över natten, men de bekymrar sig inte för det. I stället tycker de att de har en förskräcklig "otur" med magsjuka. De blir sjuka 5-10 ggr/år ...

• Voluptuous Shalimar

Spaghetti Bolognese hade jag absolut kunnat äta. Det är ju inte rå, otillagad köttfärs direkt. Jag skulle ha värmt på ordentligt och ätit. 

Färska skaldjur, otillagat kött och vissa andra livsmedel skulle jag däremot ha undvikit.

• BinaBurner

Det beror lite på vad det är för mat (inte skaldjur tex), men om det är något som går att värma upp ordentligt så varför inte. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Säger som andra, det beror på vad det är för något.

Dock så är jag tveksam till att jag i praktiken skulle göra det oavsett, det är helt enkelt inte värt för mig att chansa. Det får bli något annan den dagen.

Upphettning i efterhand hjälper inte alltid, en rad matbakterier tycker om att bilda värmestabila toxiner som inte bryr sig det minsta om det blir lite varmt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • nozpa

Njae.. Beror på som de flesta skriver. Men förmodligen inte. Hade inte ätit köttfärssås. Hade inte varit värt att chansa.

• IsDimma

Nej. Vi har för varmt i lägenheten för att jag skulle höra det (typ 22-23 grader i köket). Hade jag haft samma temperatur som mina föräldrar, där det normalt är 12-14 grader varmt i köket på nätterna (närmare tolv nu på vintern) så hade jag nog ätit den, det är inte så mycket varmare än i ett kylskåp typ.

• Stårschan

Absolut. Sånt händer titt som tätt, och till skillnad från Lövets släktingar är vi kärnfriska. Den dagen jag drabbades av magsjuka kanske jag skulle börja tänka om. Köttfärssås och speghetti skulle jag inte tveka att äta - om inte spagettin torkat och blivit ofräsch.

(Men om det är mat som jag egentligen inte gillar så kan jag ta det som en ursäkt för att få slänga maten.)

• Voluptuous Shalimar
    Stårschan skrev 2014-11-20 08:43:33 följande:

Absolut. Sånt händer titt som tätt, och till skillnad från Lövets släktingar är vi kärnfriska. Den dagen jag drabbades av magsjuka kanske jag skulle börja tänka om. Köttfärssås och speghetti skulle jag inte tveka att äta - om inte spagettin torkat och blivit ofräsch.

(Men om det är mat som jag egentligen inte gillar så kan jag ta det som en ursäkt för att få slänga maten.)

Kärnfrisk här med. 

Enda gången jag fått matförgiftning är när jag var gravid och hungrig och mölade i mig överblivna Chicken McNuggets som stått i en bil i stekhett solsken i över 5 h och myst till sig. Måste ha varit 50 grader eller mer i bilen och jag spydde som en räv under 3,5 h, i bil, på Autobahn, på väg till Sverige. Inget jag rekommenderar. 

I övrigt låter vi alltid maten svalna ordentligt innan vi sätter in den i kyl, så om detta sker över natten eller under eftermiddagen är väl strunt samma. 
  • Themis

Inte skaldjur och liknande, det kan man bli riktigt dålig av.

Men annat som kokt länge och stått med lock, visst. Fast nu klarar min mage sig vanligen mycket bra när det gäller magsjukor, så därför vågar jag chansa.

Nån på jobbet hade glömt en halv konditoritårta ute över natten för två veckor sen (chokladbotten med tjock chokladkräm ovanpå och bara lite spritsad grädde på sidorna) och jag har en manlig kollega med bacillskräck och magsjukeskräck.

Så då åt jag en skaplig bit glömd chokladtårta bara för att bevisa en poäng (och för att den var god). Det gick finfint även om blodsockret var crazy för resten av dan.

If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • Metroide

Beror på vad det är och vilken årstid men jag brukar inte vara så kräsen så i de flesta fall skulle jag äta den.

Svar på tråden Matlådan har stått framme över natten. Äter du den?