• mojje82

Någon som ska testa tassmetoden och vill följas åt/alt någon med erfarenhet och tips

Mitt barn är snart 7 månader och har alltid sovit som en kratta. Detta börjar bli väldigt tröttsamt att varje/varannan timme vara uppe och vagga eller amma och man tror att det snart ska bli bättre men hittills har jag inte sett någon ljusning.

Som trött förälder så blir det ju en del googlande för att hitta lösning på problemet, och jag tycker att tassmetoden verkar vara en mild och bra metod att testa.

Någon med som testat detta som vill berätta hur det gått? Bra eller dåligt? Fungerar det för er? Hur lång tid tog det?

Någon som funderar på att testa som vill vara med och diskutera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-24 10:23
    Verkar som jag startat 2 trådar, vet inte hur det gick till men jag upptäckte det precis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-19 16:20
    Länk till stora tråden för tassmetoden:

www.familjeliv.se/forum/thread/29293259-tassmetoden-en-mild-somnskola

• Svar på tråden Någon som ska testa tassmetoden och vill följas åt/alt någon med erfarenhet och tips
  • SaJo89

Hej! Har en dottern på nästan två år. Hennes sömn är katastrof. Hon vaknar minst fem gånger varje natt och att lägga henne är en pina. Och får henne inte till att sova förrän vid tio elva på kvällen. Och vi väcker henne sex på morgonen för dagis. Eller hon vaknar självmant när man gått ur sängen. Nu har man gett upp för ett tag och hennes säng har stått Tom i 1,5månad.

Vaknar ditt barn på natten flera gånger? Ammar du? Denna metod lät faktiskt spännande.

• mojje82

Puffar tråden lite Jag tänkte att jag skulle testa detta nu i helgen! Hoppas det finns någon mer som ska testa!

• mojje82
    SaJo89 skrev 2014-11-19 21:49:52 följande:

Hej! Har en dottern på nästan två år. Hennes sömn är katastrof. Hon vaknar minst fem gånger varje natt och att lägga henne är en pina. Och får henne inte till att sova förrän vid tio elva på kvällen. Och vi väcker henne sex på morgonen för dagis. Eller hon vaknar självmant när man gått ur sängen. Nu har man gett upp för ett tag och hennes säng har stått Tom i 1,5månad.

Vaknar ditt barn på natten flera gånger? Ammar du? Denna metod lät faktiskt spännande.

Hm..ser att jag startat 2 likadana trådar! Konstigt!

Ja mitt barn vaknar ungefär 1 gång i timmen. Jobbigt! En gång sov hon 2,5h tror jag i natt, annars var det varje timme. Oftast räcker det med att vagga om, men uppvaken är jobbiga! Man tror det ska bli bättre, men inget ahr hänt på flera månader! Nu ammar jag ca 2 gånger på natten. Jag lägger henne vid 9, sen ammas hon efter 4h. Ska försöka köra igång i helgen, ska läsa på lite och även få sambon att läsa på
  • mojje82

Idag var första kvällen som jag nattat med tassning. Det tog ungefär 30 min nu första gången, men hon var väldigt trött. Först förstod hon inte att hon skulle sova. Så hon låg och busade i sängen. När hon inte fick någon respons blev hon lite orolig och började böka i sängen. Efter ett tag började hon gråta och då la jag handen på henne. Jag fick ta upp henne några gånger och lägga ner henne igen. Till slut somnade hon. Får se när hon vaknar. Antar att det kommer gå lite svårare i natt när hon sovit några timmar och är lite piggare. Bara att kämpa på. Tror att detta är en bra och snäll metod.

• sommarbarnet
    mojje82 skrev 2014-11-28 21:04:54 följande:

Idag var första kvällen som jag nattat med tassning. Det tog ungefär 30 min nu första gången, men hon var väldigt trött. Först förstod hon inte att hon skulle sova. Så hon låg och busade i sängen. När hon inte fick någon respons blev hon lite orolig och började böka i sängen. Efter ett tag började hon gråta och då la jag handen på henne. Jag fick ta upp henne några gånger och lägga ner henne igen. Till slut somnade hon. Får se när hon vaknar. Antar att det kommer gå lite svårare i natt när hon sovit några timmar och är lite piggare. Bara att kämpa på. Tror att detta är en bra och snäll metod.

Hur går det för er nu med tassmetoden? Har funderat på att pröva den, våran dotter bli rasande när hon ska sova. Blivit det nästan sedan hon föddes. Vi har alltid gått runt med henne, med undantag för när vi prövat att ligga bredvid henne i våran säng, men samma sak där. Gallskrik. Nu sitter vi med henne i famnen och det fungerar bra hälften av gångerna, så det är ju framsteg iaf..
  • mojje82
    sommarbarnet skrev 2014-12-16 15:03:18 följande:
    Hur går det för er nu med tassmetoden? Har funderat på att pröva den, våran dotter bli rasande när hon ska sova. Blivit det nästan sedan hon föddes. Vi har alltid gått runt med henne, med undantag för när vi prövat att ligga bredvid henne i våran säng, men samma sak där. Gallskrik. Nu sitter vi med henne i famnen och det fungerar bra hälften av gångerna, så det är ju framsteg iaf..
    Det gick bra. Vi hann dock bara köra det i en vecka innan hon blev jätteförkyld med snuva och nästäppa så nu är vi tillbaka på ruta ett. Hon är fortfarande täppt i näsan på nätterna, men snart hoppas vi på att kunna köra det igen.
    Första kvällen när vi la henne så höll vi på i en 30 minuter ungefär. Först när jag la ner henne blev hon lite förvånadoch trodde vi skulle busa. När jag inte reagerade blev hon ledsen och jag fick ta upp henne några gånger. Då grät hon rätt mycket men tillslut förstod hon och somnade när jag la ner henne. Nästa natt behövde jag inte göra något utan hon somnade av sig själv. Hon vaknade några gånger på natten, men inte lika ofta och oftast så räckte det med att jag la handen på henne för att hon skulle somna om. Jag ammade en gång på natten. Som sagt jag hoppas på att snart komma igång igen för både jag och min sambo känner att det hjälpte jättemycket, men vi hann tyvärr inte hålla på tillräckligt länge!

Berätta gärna hur det går för er om ni väljer att testa tassmetoden :)
  • sommarbarnet
    mojje82 skrev 2014-12-17 13:58:52 följande:

Det gick bra. Vi hann dock bara köra det i en vecka innan hon blev jätteförkyld med snuva och nästäppa så nu är vi tillbaka på ruta ett. Hon är fortfarande täppt i näsan på nätterna, men snart hoppas vi på att kunna köra det igen.

Första kvällen när vi la henne så höll vi på i en 30 minuter ungefär. Först när jag la ner henne blev hon lite förvånadoch trodde vi skulle busa. När jag inte reagerade blev hon ledsen och jag fick ta upp henne några gånger. Då grät hon rätt mycket men tillslut förstod hon och somnade när jag la ner henne. Nästa natt behövde jag inte göra något utan hon somnade av sig själv. Hon vaknade några gånger på natten, men inte lika ofta och oftast så räckte det med att jag la handen på henne för att hon skulle somna om. Jag ammade en gång på natten. Som sagt jag hoppas på att snart komma igång igen för både jag och min sambo känner att det hjälpte jättemycket, men vi hann tyvärr inte hålla på tillräckligt länge!

Berätta gärna hur det går för er om ni väljer att testa tassmetoden :)

Åh så härligt att det fungerade. Om än bara för en tid. Hoppas att det funkar lika bra nästa gång ni prövar.

Ja ska meddela, det lär dock inte bli förns efter nyårs. Det har börjat gå bättre och bättre att söva henne i famnen så vi tänkte köra på det tills efter helgerna. Jag är rädd att om vi börjar experimentera nu så kommer jag/min karl ägna hela julaftonskvällen åt det så vi väntar lite till.

Håller tummarna för er nu! ????
  • sommarbarnet

Nu är det ssnart dags att börja med tassmetoden. Men hon är snorig så väntar tills det gått över.

Men hur riktigt gör man, ska man gå ut ur rummet när hon är lugn eller ska man vara kvar? För "tassen" ska man väl bara lägga på ifall de gnäller/gråter och ta upp ifall det är mycket ledsamt?

• mojje82
    sommarbarnet skrev 2015-01-01 17:37:48 följande:

Nu är det ssnart dags att börja med tassmetoden. Men hon är snorig så väntar tills det gått över.

Men hur riktigt gör man, ska man gå ut ur rummet när hon är lugn eller ska man vara kvar? För "tassen" ska man väl bara lägga på ifall de gnäller/gråter och ta upp ifall det är mycket ledsamt?

Usch december har varit tuff! Började med förkylning, sedan kom två tänder och nu har vi en dunderförkylning igen. Men idag börjar hon bli bättre, peppar peppar. Så det blir snart tassmetoden igen här :)

När det gäller om man går ut ur rummet eller ej, kan man nog göra som man vill. När jag läst i stora tråden är det några som förespråkar att man går ut ur rummet. Men vi har faktiskt stannat i rummet. Då har jag suttit bredvid och sett att hon somnat. Då har hon först tittat på mig och sen blundat och börjat vända sig från sida till sida till hon somnar (när det är en bra dag ). Än så länge ammar jag även någon gång på natten. När vi kört tassmetoden har det blivit efter 5 timmar ungefär. Så det beror nog på hur "hårt" man kör det Vi tycker det har fungerat ändå, och det är möjligt att vi fortsätter sedan med att även fasa ut amningen på natten. Hur gammal är er dotter?
  • solhatten

Min son är 15 månader och har inte sovit en hel natt och vid 13 månader flyttade vi honom till eget rum och det innebar bara att min man och jag har sovit i skift inne hos honom med händerna i spjälsängen,han sover okej så länge vi har händerna omkring honom,men när han har sovit hos oss i vår säng så snurrar och sparkar han så man inte får sova nått.I fredags bestämde jag mig för att nu får det vara slut med handgosande vid läggning och på natten efter jag läst om barn och deras sömn att hur de somnarär hur de vill vakna,alltså vaknar min son för att handen som fanns där när han somnade är borta när han vaknar.Första kvällen gick faktiskt bra han somnade på 5 min utan hand för han var super trött,liknande blev det på lördag fm,på lördag kväll därimot så ville han ha handen men jag sa bara godnatt och satte mig bredvid,när han skrek hysteriskt så la jag handen på honom och tog bort den när han lugnat sig,detta tog då 1 1/2 timme av vrål.

söndag fm så tog det 30 min och i kväll ca 10 minuter däremot så vaknar han fortfarande till på natten,men somnar om när man ger nappen,så mitt mål är nu att han ska leta upp den själv på natten

Svar på tråden Någon som ska testa tassmetoden och vill följas åt/alt någon med erfarenhet och tips