Sos-operatör
Tänkte bara om det är någon som undrar något speciellt angående mitt jobb. Jag svarar så gott jag kan.
Tänkte bara om det är någon som undrar något speciellt angående mitt jobb. Jag svarar så gott jag kan.
Vad tjänar du och hur länge har du arbetat där?
Tänkte väl att ni har något 'fusk', men det är bra. Det är ju ett viktigt jobb, bra att ni finns! Advokat kräver 4.5 års juristutbildning, jag är på mitt andra år sen ska du arbeta på advokatbyrå i minst 3 år sen kan man ansöka om inträde i samfundet :).
Jag har jobbat som SOS-operatör i några år, fantastiskt roligt arbete men dåligt betalt. :)

Jag har bytt jobb nu, ännu roligare, mycket bättre betalt, mindre helgtid och mer semester.
Men jag sörjde länge mitt jobb på SOS, att varje dag känna sig som en superhjälte, att vara den där första livräddande kontakten, att vara spindeln i nätet vid större händelser.. Ja, det var oerhört spännande, lärorikt och givande. Ett riktigt roligt jobb. På vilken central jobbar du? Jag jobbade på nu nedlagda SOS X.
Sos-larm innebär att skicka snarast möjligt ut hjälp till personer som hamnat i ett utsatt situation typ, misshandlade kvinnor, hemlösa barn, hemlösa i allmänhet, missbrukare eller personer som söker akut hjälp för psykiska problem. Knappast att någon usk sitter vid larmcentralen, däremot finns det psykologer, psykiatriker, socialarbetare, socialpedagoger eller någon mentalskötare där.
Har lite frågor.
Du är alltså uska och du sitter och svarar på 112 samtalet?
Tar du själv alla beslut om prioritet, intervjuar den som ringer osv?
Hur många av samtalen som kommer in rör sjukvårdsbehov? Hur många ringer in och har inget att göra på 112 öht (busringningar etc). Vad är det knepigaste samtalet du tagit emot?
Har lite frågor.
Du är alltså uska och du sitter och svarar på 112 samtalet?
Tar du själv alla beslut om prioritet, intervjuar den som ringer osv?
Hur många av samtalen som kommer in rör sjukvårdsbehov? Hur många ringer in och har inget att göra på 112 öht (busringningar etc). Vad är det knepigaste samtalet du tagit emot?