• Anonym (sos)

Sos-operatör

Tänkte bara om det är någon som undrar något speciellt angående mitt jobb. Jag svarar så gott jag kan.

• Svar på tråden Sos-operatör
  • Anonym (sos)
    epikuren skrev 2014-11-20 19:33:47 följande:

Vad tjänar du och hur länge har du arbetat där?

Jag har arbetat sedan januari 2012

Min lön ligger på 23 700:-
  • Anonym (sos)
    Anonym (Undran) skrev 2014-11-20 18:45:02 följande:

Tänkte väl att ni har något 'fusk', men det är bra. Det är ju ett viktigt jobb, bra att ni finns! Advokat kräver 4.5 års juristutbildning, jag är på mitt andra år sen ska du arbeta på advokatbyrå i minst 3 år sen kan man ansöka om inträde i samfundet :).

Det är nog ett mycket spännande jobb. Jag önskar dig fortsatt lycka till med studierna! Bra att ni finns också :)
  • Anonym (sos)
    Anonym (anonymius) skrev 2014-11-21 15:24:32 följande:

Jag har jobbat som SOS-operatör i några år, fantastiskt roligt arbete men dåligt betalt. :)

Jag håller med dig helt och fullt! :)
  • Anonym (anonymius)
    Anonym (sos) skrev 2014-11-21 15:31:33 följande:
    Jag håller med dig helt och fullt! :)
    Jag har bytt jobb nu, ännu roligare, mycket bättre betalt, mindre helgtid och mer semester. Guld i mun

Men jag sörjde länge mitt jobb på SOS, att varje dag känna sig som en superhjälte, att vara den där första livräddande kontakten, att vara spindeln i nätet vid större händelser.. Ja, det var oerhört spännande, lärorikt och givande. Ett riktigt roligt jobb. På vilken central jobbar du? Jag jobbade på nu nedlagda SOS X. 
  • Anonym (sos)
    Anonym (anonymius) skrev 2014-11-21 15:48:11 följande:

Jag har bytt jobb nu, ännu roligare, mycket bättre betalt, mindre helgtid och mer semester. 

Men jag sörjde länge mitt jobb på SOS, att varje dag känna sig som en superhjälte, att vara den där första livräddande kontakten, att vara spindeln i nätet vid större händelser.. Ja, det var oerhört spännande, lärorikt och givande. Ett riktigt roligt jobb. På vilken central jobbar du? Jag jobbade på nu nedlagda SOS X. 

Va härligt det låter med mer lön, mindre helg o allt det där! Var arbetar du nu? ;) kanske skulle söka..hehe

Jag arbetar på sos E. :)
  • Anonym (K)
    Farah Vidal skrev 2014-11-20 18:57:35 följande:

Sos-larm innebär att skicka snarast möjligt ut hjälp till personer som hamnat i ett utsatt situation typ, misshandlade kvinnor, hemlösa barn, hemlösa i allmänhet, missbrukare eller personer som söker akut hjälp för psykiska problem. Knappast att någon usk sitter vid larmcentralen, däremot finns det psykologer, psykiatriker, socialarbetare, socialpedagoger eller någon mentalskötare där. 

Min syrra är polisstudent och har jobbat på larmcentralen i över ett år nu, så de är också med på en kant...
  • Anonym (anonymius)
    Anonym (sos) skrev 2014-11-21 17:37:52 följande:
    Va härligt det låter med mer lön, mindre helg o allt det där! Var arbetar du nu? ;) kanske skulle söka..hehe

Jag arbetar på sos E. :)
    Jag är fjärrtågklarerare, också ett krävande och spännande yrke! Ett riktigt trevligt byte. ^^ Gick från en lön på 22000 till en lön på 28600. Tyst
  • Anonym (anonymius)
    Anonym (K) skrev 2014-11-21 18:01:24 följande:
    Min syrra är polisstudent och har jobbat på larmcentralen i över ett år nu, så de är också med på en kant...
    Jobbar hon på SOS alarm eller på polisens egna larmcentral, LKC? Det är lite olika. Det som Farah Vidal här ovan menar är nog socialjouren, vilket är något heeeeelt annat... 

SOS Alarm är dit man kommer om man ringer 112, de kan sedan koppla vidare till polisens larmcentral, lokal kommunikationscentral tror jag det betyder, nås i ickeakuta lägen via 11414.
  • Ambulansliv

Har lite frågor. 

Du är alltså uska och du sitter och svarar på 112 samtalet? 
    Tar du själv alla beslut om prioritet, intervjuar den som ringer osv? 
    Hur många av samtalen som kommer in rör sjukvårdsbehov? Hur många ringer in och har inget att göra på 112 öht (busringningar etc). Vad är det knepigaste samtalet du tagit emot? 

• Anonym (anonymius)
    Ambulansliv skrev 2014-11-21 18:53:55 följande:

Har lite frågor. 

Du är alltså uska och du sitter och svarar på 112 samtalet? 
    Tar du själv alla beslut om prioritet, intervjuar den som ringer osv? 
    Hur många av samtalen som kommer in rör sjukvårdsbehov? Hur många ringer in och har inget att göra på 112 öht (busringningar etc). Vad är det knepigaste samtalet du tagit emot? 

Jag svarar jag också fast jag inte är TS. ^^ Har också jobbat på SOS Alarm. 

Jag var SOS operatör och svarade på samtal som inkom på nödnumret 112. Ej Uska. 

Som 112-operatör gjorde jag den första bedömningen, om det var "solklara" fall prio 1 exempelvis, så larmade vi omgående ambulans. Gjorde intervjun själv. I fall där det behövdes en bedömning kopplade jag över samtalet till en sjuksköterska. De flesta samtalen bedömde jag dock själv, med stöd av vårt väldigt avancerade prioriteringssystem. 

Har ingen statistik på hur många av samtalen som rör sjukvård. 

Jag upplevde det som en STOR mängd skitsamtal. Busringningar, idioter som tror man kan ringa SOS när man låst sig ute, blivit utslängd från krogen, fått en fiskekrok i fingret.. Osv. 

Hade ett riktigt tufft samtal med en mopetolycka med TRE unga personer, klockan 5 på morgonen. Det hade gått riktigt illa för två av dem, den tredje, hen som ringde, hade ingen aning om var de var eller vad som hade hänt.

Första intrycket av det samtalet var en full person som var vilse. Det lät ungefär "Hej, eh. Jag vet inte var jag är" - Jag pratade lite med henom, det lät som att hen var vilse. Sedan utbrister persone "Herregud här ligger ju min kompis! Hon är alldeles blodig! Hon andas inte!" Det framkom även att hen hade en kompis till som också låg allvarligt skadad och medvetslös. Det som var tufft i samtalet var dels att få fram en exakt position för att kunna skicka hjälp, samtidigt prioritera vilken av de skadade kompisarna hen skulle sikta in sig på att utföra hjärt-lungräddning, och guida henom i det tills hjälpen nådde fram. 
Svar på tråden Sos-operatör