• CinnamonGirl

Ställa upp som borgenär

Min pappa har en skuld på 25.000 kr hos kronofogden som han vill lösa. Problemet är ju att han inte får banklån p.g.a. skulden hos dem. Han har frågat mig om jag vill gå in som borgenär, men jag fick besked av banken idag att det inte finns möjlighet att ha en borgenär idag, begreppet är borttaget. Jag kan bara hjälpa genom att gå in som medsökande, och det vill jag definitivt inte. Jag har själv ett mindre lån som jag är klar med om 6 månader, och vill känna mig skuldfri.

Dessutom, om han dör (han är 70+), då får ju JAG betala hela lånet för en skuld som är hans.

Hur ska jag säga detta, att jag inte vill, utan att såra? Finns det någon annan möjlighet för honom att lösa skulden hos kronofogden? Han gick ju till sin vanliga bank, SEB.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Ställa upp som borgenär
  • CinnamonGirl
    no more skrev 2014-11-20 17:55:05 följande:

Du skulle bli borgensman, banken är borgenör!

Jaja.
  • sportpappa

Vem har han en skuld till? Om det är ett företag så bör han kontakta det företaget och be om en avbetalningsplan och att ansökan till Kronofogden dras tillbaks.
    Det borde han ha gjort långt innan det hade gått så här långt, men nu är skulden där och då får han jobba utifrån det.

• CinnamonGirl
    sportpappa skrev 2014-11-20 18:27:32 följande:

Vem har han en skuld till? Om det är ett företag så bör han kontakta det företaget och be om en avbetalningsplan och att ansökan till Kronofogden dras tillbaks.
    Det borde han ha gjort långt innan det hade gått så här långt, men nu är skulden där och då får han jobba utifrån det.

Det gäller obetalda hyror och flyttstädningar hos en tidigare hyresvärd, samt obetalda elräkningar. Han hade en lägenhet där han misskötte hyran och elen och så blev han vräkt från nästa lägenhet, och hann inte tömma lägenheten riktigt och inte städa ur heller. Det var 7-8 år sedan så det blir nog svårt att dra tillbaka. Han har betalat till kronofogden i flera år redan men det verkar aldrig ta slut.

Har rekommenderat honom att ta kontakt med konsumentvägledningen för att få hjälp därifrån, men det är lång kö dit.

Jag skulle gärna hjälpa honom att ta ett lån, men eftersom han haft problem med att betala räkningar förr så känns det inte riktigt bra att gå in och ta ett lån, även om det "bara" är på 25.000 kr.
  • sportpappa

Man ska undvika att hjälpa någon att ta lån som är så gammal och inte ens kan sköta enkla räkningar som man vet kommer varje månad.

Eftersom det är familj och inte jättemycket pengar så hade jag hellre valt att låna ut pengar själv utan att blanda in banker. Om man inte har 25k liggande så kan man ju låna ut en mindre summa som hjälper till att minska på totalsumman.
    Fast då måste man bara benhård på att få tillbaks pengarna sen och upprätta en avbetalningsplan. Du bör också först ha full insyn i hela hans ekonomi för att se hur det egentligen står till.

• CinnamonGirl
    sportpappa skrev 2014-11-20 18:48:31 följande:

Man ska undvika att hjälpa någon att ta lån som är så gammal och inte ens kan sköta enkla räkningar som man vet kommer varje månad.

Eftersom det är familj och inte jättemycket pengar så hade jag hellre valt att låna ut pengar själv utan att blanda in banker. Om man inte har 25k liggande så kan man ju låna ut en mindre summa som hjälper till att minska på totalsumman.
    Fast då måste man bara benhård på att få tillbaks pengarna sen och upprätta en avbetalningsplan. Du bör också först ha full insyn i hela hans ekonomi för att se hur det egentligen står till.

Jag har inte mycket över varje månad, har inga sparade pengar (bara en liten buffert på 3000 kr) och kan inte låna ut. Har egna skulder som jag försöker beta av. Vad jag förstod när jag var in på banken har de tagit bort möjligheten att vara BORGENSMAN. Jag ska alltså fylla i på ansökningsblanketten att jag är MEDSÖKANDE och de är jag ju inte. Och om han dör då är ju fortfarande lånet kvar och jag får betala det som är kvar. Har det fungerat lika om jag varit borgensman?

Man kan välja att lägga till ett lånebetalningsskydd. Lånebetalningsskyddet betalar det månadsbelopp du har försäkrat om du drabbas av arbetslöshet, olycka eller sjukdom. /.../ Lånebetalningsskydd är en försäkring. Som låntagare kan du teckna försäkringen om du:
    har ett lönekonto
    är bosatt i Sverige
    har fyllt 18 år men inte 65 år
    är fullt frisk och fullt arbetsför och inte har kännedom om allvarlig sjukdom eller skada
    inte har vetskap om förestående varsel om uppsägning eller arbetslöshet

Så han får inte teckna denna försäkring, då man måste ha ett lönearbete.
  • CinnamonGirl
    sportpappa skrev 2014-11-20 21:23:36 följande:

Ja, det hade fungerat likadant om du varit borgensman.

Kan han inte arbeta?

Nej han är 72 år och pensionär. Blev arbetslös vid 60. Hade han hittat nåt jobb eller iallafall en extrainkomst så hade han nog tagit det för att få in lite mer pengar.
  • Kjell2

Borgensman eller medlåntagare, i praktiken är skillnaden liten. Slutresultat är ändå detsamma, betalar inte han får du betala. Dör han och dödsboet inte kan betala får du betala.

Har du inte pengar att betala ett lån på 25 000 kr bör du inte skriva på som borgensman eller medlåntagare.

• Fia 28

Går det inte att ta låneskydd/låneförsäkring på lånet då? Så du blir skyddad ifall han dör innan det blir återbetalt.

Svar på tråden Ställa upp som borgenär