• litengunnarolle

    Hjälp med stickning

    Hej!

    Jag har nyligen gett mig i kast med att sticka en bebiskofta till min systerson, men jag har aldrig stickat efter mönster förut och det går därför lite trögt för mig! Är det någon som kan hjälpa mig tyda vad det är jag ska göra?

    Såhär står det på ärmarna som jag precis börjat med:


    Lägg upp 40 m med fg 1 på st nr 3 och sticka rätst fram och tillbaka i 3 cm. Öka på sista v (från rätsidan) 4 m jämnt fördelade på v.

    Jag har lagt upp 40 maskor med rätt färg på stickorna, men sedan förstår jag inte. När är det jag ska öka på med 4 maskor?
  • Svar på tråden Hjälp med stickning
  • litengunnarolle
    malda1974 skrev 2014-11-21 11:29:22 följande:

    När du har stickat 3 cm ska du öka. ????


    Okej :) Vad menas då med jämnt fördelade på v?
  • litengunnarolle
    malda1974 skrev 2014-11-21 11:51:07 följande:

    Du ska ha ungefär lika många maskor mellan varje ökning :)


    Okej, tack! :)
  • malda1974

    Sticka 1 m och gör 1 ökning, sticka 11 m och gör nästa ökn, sticka 12 m öka igen, sticka 11 m sen öka sista gången och sen 1 sticka en maska så blir det jämt. :)

  • estettjej

    Om du är med på Facebook kan du gå med i Online Stickcafe (tror jag den heter) så får du säkert snabb hjälp om det behövs igen ????

  • litengunnarolle
    malda1974 skrev 2014-11-21 12:11:05 följande:

    Sticka 1 m och gör 1 ökning, sticka 11 m och gör nästa ökn, sticka 12 m öka igen, sticka 11 m sen öka sista gången och sen 1 sticka en maska så blir det jämt. :)


    Tack för hjälpen! :) Det blev bra ^^
    estettjej skrev 2014-11-21 12:25:26 följande:

    Om du är med på Facebook kan du gå med i Online Stickcafe (tror jag den heter) så får du säkert snabb hjälp om det behövs igen ????


    Åh, det låter intressant! :)
  • litengunnarolle
    malda1974 skrev 2014-11-21 21:26:05 följande:

    Varsågod :) gå med i online stickcafe, jag är med de gör jättemycket roligt och fint där. :)


    Jag har gått med där nu :) Otroligt mycket fina saker!
Svar på tråden Hjälp med stickning