Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Bf Augusti 2015

Grattis till alla RUL! Särskilt dig Tribune. Jag hoppas att barnet stannar i din mage länge till.

Är i vecka 22+6 nu och pyret rör sig en massa där inne. Känner oftare rörelser nu än med förra barnet men de är nog inte fullt lika starka, men det beror nog på att moderkakan är i framkant denna gången. Det är så mysigt att känna barnet rumla runt därinne!

Vi försöker komma på bra killnamn men har egentligen bara kommit på ett som vi gillar, Joel.

• Kattflickan

Jag tycker att kostråden som gravid innebär en mycket liten uppoffring i vardagen och är inte svåra att följa. När barnet sedan föds blir uppoffringarna desto större

Sen försöker jag minska mängden mättat fett i maten, för att minska risken för att få hepatos igen. Det är betydligt svårare att genomföra. Ingen grädde, smör, ost eller annan fet mejeriprodukt äter jag och så har det varit sen vecka 6. Fasiken vad jag saknar lasagne exempelvis!

Mest rädd är jag för toxoplasmos, tänkte på det häromdan när jag lekte med dottern i sandlådan och insåg att katter kan ha använt den som toalett. Försöker att vara noggrann med att tvätta händerna när jag kommer in.

• Kattflickan

Vevve: Hoppas det går bra för er bebis. Vilken vecka är du i? När gör de operationen?

• Kattflickan

Excalibur, vilken vecka är du inne i? Hoppas att bebisen kommer igång och rör sig igen. Min dotter var ofta lugn några dagar i magen för att sen bli vild igen.

• Kattflickan

Angående amningskudde så tycker jag vadd funkar bäst. Vanlig kudde är inte alls lika bra stöd. Jag har även en med kulor som jag ärvt, men den är hopplös att få på plats. Den var däremot bra att ha runt barnet när det lärde sig sitta.

• Kattflickan
    Sommar15 skrev 2015-04-24 14:57:35 följande:
    Jag känner ibland min puls väldigt hårt genom magen. Det pulserar ju stora kärl där och extra mycket blod i o med navelsträngen. Sammandragningar känns mer som att hela livmodern blir alldeles hård och som att någon kramar om den väldigt hårt... I brist på bättre beskrivning :)
    Jag har ju varit gravid en gång förut men tror bara jag fick sammandragningar en gång, är inte säker på hur det känns. Känner man alltid när man får dem?
  • Kattflickan
    Sommar15 skrev 2015-04-29 07:08:09 följande:
    Detta är min tredje graviditet men jag har bara kommit såhär långt en gång och det är nu så jag kan bara jämföra med mig själv :) jag har känt av dem varje gång, det gör inte ont men har känts obehagligt liksom så jag har absolut vetat när de kommer. Främsta tecknet för mig har varit en kramande känsla i magen och att livmodern blivit stenhård som en hård kula.
    Jag har ju gått en fullgången graviditet innan så jag borde ha haft sammandragningar? Kanske en gång då magen blev spänd när jag var stressad,men jag är inte säker.

Nu vet jag iallafall hur det borde kännas, tack!

Går snart in i vecka 27 ( 26+0).
  • Kattflickan

Jag är i vecka 27 och har gått upp ca 10 kg, det är mindre än förra graviditeten vid den här tiden så jag hoppas att jag slipper gå upp 20 kg totalt som jag gjorde då.

Jag har rätt vattniga flytningar, hur vet man om man läcker fostervatten?

• Kattflickan

I vilken vecka är du nu? Min mage mätte 23 cm i v 24+6. Hamnade precis under medelkurvan och trots att magen ser gigantisk ut.

Så illa är inte flytningarna att det bildas pölar eller rinner utefter benet, så det är nog lugnt. Minns att samma oro fanns förra graviditeten.

• Kattflickan

På vårt BB får man inget startpaket alls.

• Kattflickan

Förresten, vi använde Libero under dotterns fyra första månader. Det blev bajsläckage hela tiden. Blöjorna höll knappt bajsen en minut ens. Sen testade vi Pampers och sedan dess har vi inte haft ett enda läckage. Nu är dottern över två år.

Hon har vägrat gå på pottan ett tag men idag lyckades vi få henne att gå genom att skoja med att hennes docka ville gå och då kissade hon minsann! Vi ska försöka mera i sommar.

• Kattflickan
    Minxy skrev 2015-05-07 20:49:03 följande:
    Det var likadant med våra två, bara Pampers som passade. Tror det har mycket med kroppsformen att göra.

Sommartid är definitivt bäst för pott-träning! Minns att våra gick nakna utomhus när vi var i stugan och kissade lite här och där, bara för att dom skulle få upptäcka själv att det blev blött och rann på benet om man inte hann till pottan smile1.gif
    Tror också att det beror på kroppsformen vilken blöja som funkar bäst. Det här gången ska vi vara öppna för att prova olika sorter tills nån passar.

Jo, sommaren är bra för potträning. Hon kan ju uppenbarligen kissa när hon vill nu så jag tror att hon snart är redo.
  • Kattflickan

Har börjat oroa mig lite. Förra graviditeten fick jag hepatos- graviditetsklåda. Det kan innebära en risk för barnet om gallsyrorna i blodet blir för höga. Förra gången kom det i vecka 34 och jag blev igångsatt i vecka 37+0.

Nu har jag redan vaga känningar, är imorgon i 27+0. Kanske hade jag det tidigare förra gången också utan att märka det. Jag kollade mitt gallsyrevärde och det har börjat stiga, men ännu är det i ofarliga nivåer.

Oroar mig en del, har läst på allt för bra vilka risker hepatos kan innebära den här gången.

• Kattflickan

Det finns tvättbara amningsinlägg.

Svar på tråden Bf Augusti 2015