Inlägg från: Qliana |Visa alla inlägg
  • Qliana

Dobermann

Vi har länge pratat om att skaffa hund och är överens om att dobermann är ett bra val. Vi har pratat med folk ute som har hund, läst lite samt varit på Dobermanntävling för att se hur hunden beter sig i större grupper (de var underbara!)

Nu funderar jag lite på vilka kostnader man bör räkna med i början. Läste hos en uppfödare att de vill att man höftledsröntgar hunden bla. Om man räknar mellan tummen och pekfingret och inte räknar in självklara saker som mat, leksaker etc samt hundförsäkring - vilka kostnader finns då kvar?

När bör man börja på valpkurs? Vad kostar en sådan ungefär (har sett massor av lappar, men aldrig tänkt på det kostar)

• Svar på tråden Dobermann
  • Qliana

Ingen som har koll på dolda utgifter? (Dolda för noviser alltså)

• Qliana

Vi hade hund när jag var liten. Jag var nog under 10 i alla fall.

Är hunden färdigvaccinerad runt 6 månader?

• Qliana

Tack för era svar!

De första utgifterna är jag medveten om, men sedan måste man alltid räkna med mer och det är det vi gör just nu. Kollar runt och frågar för att få veta mer.

Jag vet att många inte tycker att man ska ha en dobbe som första hund, men detta är inte ett val vi gjort i all hast. Vi har diskuterat detta i två år. Jag är den person som är mer realist i vårt förhållande och min partner en optimist. Vi har därför skjutit upp vårt beslut pga detta samt att vi måste lära oss mer innan vi faktiskt skaffar hund.

I dagsläget så kvällspromenerar jag en blandis varje vecka samt min syster har hund, men att lära sig tar tid.

Vi är överens om att vi ska gå alla kurser som vi och hunden tycker är roliga och sedan välja spår. Att hunden ska lära sig grunder i lydnad är en självklarhet samt så har vi pratat igenom vilka regler som ska gälla här hemma, hur vi ska lösa rastningar när vi jobbar (dagis alt dagmatte) etc.

Det känns som tiden börjar mogna och om 6 månader kanske 1 år så kommer vi vara redo att ta emot en dobbe - trots att vi då kommer ha barn.

• Qliana

Vi bor i gröndal/stockholm. Vi har inte varit och hälsat på någon uppfödare då det känts dumt innan vi vet mer exakt när vi ska skaffa dobben. Dock har vi ringt och mailat lite grann.

Har du något bra tips på en bra uppfödare?

Kan man föresten ha som önskemål att inte få en alfa-valp?

• Qliana

HelleGTB. Jag vet inte om jag förtod dig - tycker du att det är ok att ha en dobbe som första hund eller rekommenderade du att välja en annan ras?

• Qliana

babytrin: tyvärr umgås man inte med rasen eftersom min syster har en rottis, mormor en blandis (liten) och den jag går ut med är en superlugn bandis (mellanstor). Så det är faktiskt så att det endast är när man träffar på andra ute som man har möjlighet att umgås (!) med rasen. Umgås är ju att ta i, man får mest iakta och ställa frågor.

Svar på tråden Dobermann