• Qliana

Dobermann

Vi har länge pratat om att skaffa hund och är överens om att dobermann är ett bra val. Vi har pratat med folk ute som har hund, läst lite samt varit på Dobermanntävling för att se hur hunden beter sig i större grupper (de var underbara!)

Nu funderar jag lite på vilka kostnader man bör räkna med i början. Läste hos en uppfödare att de vill att man höftledsröntgar hunden bla. Om man räknar mellan tummen och pekfingret och inte räknar in självklara saker som mat, leksaker etc samt hundförsäkring - vilka kostnader finns då kvar?

När bör man börja på valpkurs? Vad kostar en sådan ungefär (har sett massor av lappar, men aldrig tänkt på det kostar)

• Svar på tråden Dobermann
  • Qliana

Ingen som har koll på dolda utgifter? (Dolda för noviser alltså)

• Snusmumrik

kurserna på Brukshundklubben där jag bor kostar 500-600:-
    valpkursen kan man börja på när hunden är färdig vaccinerad... Jättebra att gå...

Är det er första hund?

• Qliana

Vi hade hund när jag var liten. Jag var nog under 10 i alla fall.

Är hunden färdigvaccinerad runt 6 månader?

• Snusmumrik

Jag skulle nog inte satsa på Dobermann som första hund... men men det är ju ert val... nej vaccinationen är klart tidigare... från 12 veckor har de satt som gräns här...

• Cuthalion

Valpen blir vaccinerad innan den lämnas till Dig (vid 8 veckor) samt skall sedan få sin andra vaccination vid 12 veckors ålder. Därefter dröjer det ett år innan nästa vaccination sker.

Beroende på vad Du vill göra med hunden så finns medlemsskap i Svenska Kennelklubben för runt 500:-, rasklubbar (uppfödaren kan skicka med gåvomedlemsskap för första året), avgift till brukshundsklubben (runt 200:-, de flesta verkar ha någon form av hemsida, annars är det bara att ringa om exakt pris), samt avgift för valpkurs, grundkurs etc.

Kul att Ni valt dobermann! Min drömhund ! Skaffade själv en pinscher (som en kompis uttryckte det; en dobermann som man satt sig på (runt 50 cm) ). Kände att så länge jag har en hund så är dobermann inget bra val för mig eftersom de kräver en hel del aktivering, men nästa vovve blir en dobber .

• babytrin

Det är dyrt att äga hund ;)

En Dobermann kostar ca 10 000 att köpa. Sen är det mat (ca 400kr/mån), försäkring (vår kostar 2500kr/år) sen är det ju korg, koppel mm.. det blir rätt mycket.

Kurser kan kosta mycket mer än 500-600 beroende på var man bor, i stora städer kan dom koste över tusenlappen, sen ska du lösa ett medlemskap i just den klubben först också.

Höftledsröngta gör du när hunden är ca 1½-2 år (brukar dom rekomendera för dobermann)

Jag tycker man kan skaffa sig en dobermann som första hund! Men man ska vara väl medveten om hur mycket jobb det är att äga en brukshund! Tänk efter många gånger innan du bestämmer dig för att det är rätt ras för er! Kontakta olika uppfödare för att prata och bilda er en uppfattning om var någonstanns ni vill köpa hunden ifrån!

En dobermann kräver MYCKET tid, utöver fysiskt motion behöver dom arbera med huvudet för att må bra. T,ex spår, lydnad sök mm! Jag kan tycka att dom är mer svår motiverade än många andra raser. Rasen mognar sent. Många dobermann har stor jaktlust, vilket kan va bra att veta... För att äga rasen kräver det att man har ett stort tålamod, mycket humor, och är konsekvent

Det är den bästa myskompisen man kan tänka sig, är också riktiga soffhundar som inte inser sin storlek :)

Lycka till med valet av hund! men tänk noga efter om du verkligen är beredd att ge en dobermann allt den behöver... :)

• Qliana

Tack för era svar!

De första utgifterna är jag medveten om, men sedan måste man alltid räkna med mer och det är det vi gör just nu. Kollar runt och frågar för att få veta mer.

Jag vet att många inte tycker att man ska ha en dobbe som första hund, men detta är inte ett val vi gjort i all hast. Vi har diskuterat detta i två år. Jag är den person som är mer realist i vårt förhållande och min partner en optimist. Vi har därför skjutit upp vårt beslut pga detta samt att vi måste lära oss mer innan vi faktiskt skaffar hund.

I dagsläget så kvällspromenerar jag en blandis varje vecka samt min syster har hund, men att lära sig tar tid.

Vi är överens om att vi ska gå alla kurser som vi och hunden tycker är roliga och sedan välja spår. Att hunden ska lära sig grunder i lydnad är en självklarhet samt så har vi pratat igenom vilka regler som ska gälla här hemma, hur vi ska lösa rastningar när vi jobbar (dagis alt dagmatte) etc.

Det känns som tiden börjar mogna och om 6 månader kanske 1 år så kommer vi vara redo att ta emot en dobbe - trots att vi då kommer ha barn.

• babytrin

Jag tycker det låter jätte bra! =) det verkar som att ni har tänkt igenom det noga..

Ja, extra utgifter blir det ju alltid.. här om dagen fick jag betala nästan 2500 i veterinär- och medicinvård, hon hade fruktansvärd ond växtvärk! Men så är det ju att vara djurägare..

Och som jag skrev innan, jag tycker att dobermann mycket väl kan vara en bra förstahund, bara man vet vad man har gett sig in på!!

Dobermann är också mycker barnvänliga (men som med alla raser så ska barnet ha respekt för hunden och tvärtom!) Jag har vuxit upp med Dobermann, och jag har aldrig haft en bättre dagmamma än våran tik, som följde mig vart jag än gick!

Jag älskar rasen, det finns ingen bättre för mig! En dobermann är en trogen in i döden, finns inge bättre kompis...

Fråga gärna mer om du vill :) vart är det ni bor någonstanns... (tänker på uppfödare) har ni varit och hälsat på någon?

• Qliana

Vi bor i gröndal/stockholm. Vi har inte varit och hälsat på någon uppfödare då det känts dumt innan vi vet mer exakt när vi ska skaffa dobben. Dock har vi ringt och mailat lite grann.

Har du något bra tips på en bra uppfödare?

Kan man föresten ha som önskemål att inte få en alfa-valp?

• HelleGbg

Qliana: vi har dobberman,hur go hundras som helst.och som en annan sa välj en annan förstagångshund,jag kan säga att det spelar ingen roll liten som stor hund.huvudsaken är att ni läser på så mycket ni kan om rasen ni skaffar. och de plus kärlek och ni har världens goaste hund!!!!
    är även en toppenkombination med barn,,,men som sagt.alla hundar kan bli farliga om man inte vårdar dom med kärlek och uppmärksameht!!!

lycka till!!! klart ni ska ha dobbis

• Qliana

HelleGTB. Jag vet inte om jag förtod dig - tycker du att det är ok att ha en dobbe som första hund eller rekommenderade du att välja en annan ras?

• babytrin

vad menar du med alfa-valp?

Kennel Jeandark finns i sthlm, dom har bra hundar. Sen finns det fler än dom också. www.jeandark.com/
    Du hittar fler uppfödare på dobermannklubbens hemsida, där har dom också valpkullsinformation.. men där har du kanske redan tittat?

Jag kan lova dig att ingen uppfödare ser det som negativt om ni redan kommer förbi o tittar nu. (även om ni inte köper hunden förrän om 2 år) Desto fler kennlar som ni pratar med eller hälsar på desto bättre är det. Det går aldrig att samla på sig förlite information när det gäller hundköp ;)

• 3barnsmor35

Jag hade tills nyligen en dobbistik och jag älskar verkligen rasen.

Däremot är det ju en hund som behöver mkt tid och jobb, räkna med att de första tre åren kommer att ta upp MKT tid, tålamod och konsekvens. Vi väntar själv barn nr 2 och jag känner inte att jag har den tiden till en valp just nu, även om själen längtar efter hund så sörjer jag fortfarande min tik.

Att ha Dobermann är inte att ha hund, det är att ha en Dobermann
    De är underbara, speciella, personliga och jag har aldrig älskat en hund så mkt som jag gjorde henne. Det ska inte stickas under stol med att de är väldigt krävande mentalt och fysiskt, men en bättre o trognare vän kan man inte få.

Kort o gott, jag kan verkligen rekommendera rasen, till en erfaren hundägare med stabila familjeförhållande (alltså inte nybliven familj eller väldigt små barn) och självsäker och avslappnad inställning till sin ledarroll gentemot hunden.
    Kontakta lokala rasklubben www.dobermannklubben.com och umgås med rasen i olika åldrar så du får lite insyn i hur de är att hantera. Har träffat många ägare m sin första dobbis som uppgivet säger "undrar just när de lugnar ner sig" Det gör de nääästan aldrig, de förblir jättebebisar och det är en del av charmen.

Jösses vad jag saknar min hund!

kramar

• 3barnsmor35

Alfa-valp

Ungefär: Den valp som har en uttalad dominant roll i valpkullen.

TS,

Det får ni diskutera fram med uppfödaren. Jag funderar ändå på om ni ska testa en "lugnare" ras först om ni redan har såna tankar, att ni inte vill ha den "starkaste" hunden mentalt sett. Detta eftersom alla dobbisar i stort sett är såna jämfört med en "lugnare" ras. Mkt "fnuttar" men jag vill inte generalisera för mkt.

Parantes:
    Har varit verksam m hundar sen många år och är utbildad djurvårdare(inriktning djursjukvård) inom bla Etologi (djurs beteende).

kramar

• babytrin

Mama Bean: Ja lugnar ner sig gör dom ''aldrig'' mammas o pappas hane är 8½ år nu.. nu börjar man se lite tecken på att han är gammal ;) (kanske framför allt för att min tik är 8 månader)

håller med i dina inlägg.

Qliana: hur mycket har du umgåts med rasen?

• Qliana

babytrin: tyvärr umgås man inte med rasen eftersom min syster har en rottis, mormor en blandis (liten) och den jag går ut med är en superlugn bandis (mellanstor). Så det är faktiskt så att det endast är när man träffar på andra ute som man har möjlighet att umgås (!) med rasen. Umgås är ju att ta i, man får mest iakta och ställa frågor.

Svar på tråden Dobermann