Inlägg från: babytrin |Visa alla inlägg
  • babytrin

Dobermann

Det är dyrt att äga hund ;)

En Dobermann kostar ca 10 000 att köpa. Sen är det mat (ca 400kr/mån), försäkring (vår kostar 2500kr/år) sen är det ju korg, koppel mm.. det blir rätt mycket.

Kurser kan kosta mycket mer än 500-600 beroende på var man bor, i stora städer kan dom koste över tusenlappen, sen ska du lösa ett medlemskap i just den klubben först också.

Höftledsröngta gör du när hunden är ca 1½-2 år (brukar dom rekomendera för dobermann)

Jag tycker man kan skaffa sig en dobermann som första hund! Men man ska vara väl medveten om hur mycket jobb det är att äga en brukshund! Tänk efter många gånger innan du bestämmer dig för att det är rätt ras för er! Kontakta olika uppfödare för att prata och bilda er en uppfattning om var någonstanns ni vill köpa hunden ifrån!

En dobermann kräver MYCKET tid, utöver fysiskt motion behöver dom arbera med huvudet för att må bra. T,ex spår, lydnad sök mm! Jag kan tycka att dom är mer svår motiverade än många andra raser. Rasen mognar sent. Många dobermann har stor jaktlust, vilket kan va bra att veta... För att äga rasen kräver det att man har ett stort tålamod, mycket humor, och är konsekvent

Det är den bästa myskompisen man kan tänka sig, är också riktiga soffhundar som inte inser sin storlek :)

Lycka till med valet av hund! men tänk noga efter om du verkligen är beredd att ge en dobermann allt den behöver... :)

• babytrin

Jag tycker det låter jätte bra! =) det verkar som att ni har tänkt igenom det noga..

Ja, extra utgifter blir det ju alltid.. här om dagen fick jag betala nästan 2500 i veterinär- och medicinvård, hon hade fruktansvärd ond växtvärk! Men så är det ju att vara djurägare..

Och som jag skrev innan, jag tycker att dobermann mycket väl kan vara en bra förstahund, bara man vet vad man har gett sig in på!!

Dobermann är också mycker barnvänliga (men som med alla raser så ska barnet ha respekt för hunden och tvärtom!) Jag har vuxit upp med Dobermann, och jag har aldrig haft en bättre dagmamma än våran tik, som följde mig vart jag än gick!

Jag älskar rasen, det finns ingen bättre för mig! En dobermann är en trogen in i döden, finns inge bättre kompis...

Fråga gärna mer om du vill :) vart är det ni bor någonstanns... (tänker på uppfödare) har ni varit och hälsat på någon?

• babytrin

vad menar du med alfa-valp?

Kennel Jeandark finns i sthlm, dom har bra hundar. Sen finns det fler än dom också. www.jeandark.com/
    Du hittar fler uppfödare på dobermannklubbens hemsida, där har dom också valpkullsinformation.. men där har du kanske redan tittat?

Jag kan lova dig att ingen uppfödare ser det som negativt om ni redan kommer förbi o tittar nu. (även om ni inte köper hunden förrän om 2 år) Desto fler kennlar som ni pratar med eller hälsar på desto bättre är det. Det går aldrig att samla på sig förlite information när det gäller hundköp ;)

• babytrin

Mama Bean: Ja lugnar ner sig gör dom ''aldrig'' mammas o pappas hane är 8½ år nu.. nu börjar man se lite tecken på att han är gammal ;) (kanske framför allt för att min tik är 8 månader)

håller med i dina inlägg.

Qliana: hur mycket har du umgåts med rasen?

Svar på tråden Dobermann