• Camillapunktslut

melatonin till 5 åring?

Hej, om nån tycker tråden hamnat på fel ställe, säg till så flyttar jag den.

Var på bvc i torsdags och träffade barnläkaren. Vi var där pga att förskolan har uppmärksammat vissa problem som pojken har.

Lång lista men i korta drag, överaktiv, behöver hjälp att hålla fokus, utbrott, svårt när rutiner och vanor bryts.

Barnläkaren tyckte han uppfyllde många adhd och autism kriterier men tyckte vi skulle vänta med att göra en utredning för jag och personalen har kunnat hantera honom.

Han har stora problem med sömnen, oftast somnar snabbt och gott. Men efter 01 så är det som att han sovit klart. Vaknar och vill komma upp till mig. Då ligger han och sparkas, rör sig, vaknar titt som tätt.

Dom gångerna jag tar i det och går in med honom i hans säng igen kommer han upp 2-4 ggr och göra morgon kl 5-6. Oftast klarar jag inte mer än 2 veckor och det blir inte bättre.

Iallafall, så tyckte läkaren att om jag inte klarar mer så kunde vi göra en sömnutredning typ. Och ev ge honom melatonin.

Nån som har erfarenheter av det?

Tacksam för svar, jag orkar inte vara trött hela tiden pga störd sömn...

• Svar på tråden melatonin till 5 åring?
  • cloudberry79

Glömde tillägga, vi började med Cirkadin just efter femårsdagen och får nu Melatonin sedan en tid tillbaka.

Just NO.
  • Camillapunktslut
    cloudberry79 skrev 2014-12-03 10:45:00 följande:

Vi har länge haft problem med själva insomningen, men också många uppvak på natten. Först provade vi cirkadin. Det funkade för insomningen ett tag, men problemen med nattliga uppvak fortsatte. Nu har vi rent melatonin och det fungerar mycket bättre. Insomningen funkar bra och han vaknar inte på nätterna som tidigare. Med Cirkadinet hade han ofta mardrömmar, men det är borta nu med melatoninkapslarna. Vi fick melatonin på licensförskrivning först när vi provat Cirkadin ett halvår i kombination med bolltäcke.

Tack för ditt svar. Sitter och väntar på att barnmedicin ska ringa upp. Så ska jag prata med läkaren och be att få nåt. 3 uppvak inatt.
  • Camillapunktslut

Så där ja, det var inga problem det inte. Fått cirkadin på recept. Kunde börja redan ikväll. Hoppas på det bästa!

• MxMeNow

Har ni uteslutit restless legs? För mig är det viktigt att utesluta allt innan man sätter in medicin, särskilt på ett så litet barn.

• annajoanna

Mina barn på 5 år har autism med sömnstörning som en del i det. De äter melatonin sedan drygt två år och det förbättrade vår livskvalitet med 600% Viktigt att påpeka är att melatonin är det ämne som kroppen producerar och som orsakar sömnighet, dvs det är kroppseget och ingen "medicin". Vid den här formen av sömnstörning har man för låg egen nivå för att kroppen ska kunna sova när man är trött. Som att man är trött men inte kan känna det, typ. Melatonin i kemisk form gör att man återställer en obalans. Melatonin är inget läkemedelsnamn i sig, utan den aktiva ingrediensen i alla de nämnda läkemedlen, tex Cirkadin. I ren form heter även läkemedlet Melantonin.

Utan att veta något om ditt barn så kan det vara så att han skulle kunna få melantonin när han vaknar på natten, för att somna om igen för resten av natten. Det låter som att han inte har insomningssvårigheter på kvällen, men att inte kunna somna om på natten är också en form av insomningssvårigheter. Det skadar inte att prova, för melantonin går ur kroppen efter ett antal timmar och är i egenskap av kroppseget ämne på inget sätt beroendeframkallande. (Det är min uppfattning att det inte heller "fungerar" om det inte finns en trötthet i grunden, att det inte skulle funka om man tog det mitt på dagen tex. Men det kan man ju kolla m doktorn, om det finns medicinskt belägg för det såklart. )

Off topic är det min åsikt att en psykolog GENERELLT bör bedöma om ett barn behöver utredas eller inte, inte en allmänläkare/barnläkare. Mest för att OM behoven finns så är tidiga insatser väldigt viktiga! Och som mamma till barn med autism så vill jag säga att det är verkligen inte det värsta som kan hända och den hjälp man får bara gör livet lättare, inte tvärtom. Bara ett tillägg, vet som sagt inget om ditt barn.

Lycka till ????

• cloudberry79
    MxMeNow skrev 2014-12-03 14:09:48 följande:

Har ni uteslutit restless legs? För mig är det viktigt att utesluta allt innan man sätter in medicin, särskilt på ett så litet barn.

Melatonin är kroppseget hormon, inte sömntabletter. Människor som har melatoninbrist blir inte trötta som andra, deras kroppar reagerar inte på att det blir mörkt eller lugnt omkring dem, utan kroppen fortsätter vara pigg och alert. Det är fullkomligt möjligt att kämpa emot melatonintillskottet genom att helt enkelt hålla sig vaken och sysselsatt, eftersom det inte är sömntabletter i den meningen, men för oss som har barn med sömnsvårigheter på grund av melatoninbrist är det underbart när barnen får sova mer än fyra-fem timmar på en natt. För så lite sov min femåring. Han höll sig vaken och pigg, fast han låg i mörkret, i sängen. Han somnade ofta vid tvåtiden och sen klev vi upp sju. Han var JÄMT trött, men kunde inte somna ändå. När han började förskoleklass orkade han inte hänga med på dagarna, utan fick ofta lägga sig och vila på en soffa. Han somnade inte, men låg där vaken och vilade kroppen. För kroppen var ju trött, men hjärnan var pigg.

I många länder är melatonin ett kosttillskott, men i Sverige får man antingen depottabletter utskrivet (Cirkadin) eller rent melatonin i kapselform som måste licensförskrivas. Licensförskrivningen beror på att inget läkemedelsbolag tillverkar melatoninkapslar utom på beställning, så det måste tillverkas speciellt till varje patient. Det är det i särklass mest licensförskrivna läkemedlet i Sverige. När jag var i USA kunde man köpa det i vanliga livsmedelsbutiker, där det stod med c-vitaminbrus och andra vanliga kosttillskott....
    Just NO.
  • MxMeNow
    cloudberry79 skrev 2014-12-04 09:17:10 följande:

Melatonin är kroppseget hormon, inte sömntabletter. Människor som har melatoninbrist blir inte trötta som andra, deras kroppar reagerar inte på att det blir mörkt eller lugnt omkring dem, utan kroppen fortsätter vara pigg och alert. Det är fullkomligt möjligt att kämpa emot melatonintillskottet genom att helt enkelt hålla sig vaken och sysselsatt, eftersom det inte är sömntabletter i den meningen, men för oss som har barn med sömnsvårigheter på grund av melatoninbrist är det underbart när barnen får sova mer än fyra-fem timmar på en natt. För så lite sov min femåring. Han höll sig vaken och pigg, fast han låg i mörkret, i sängen. Han somnade ofta vid tvåtiden och sen klev vi upp sju. Han var JÄMT trött, men kunde inte somna ändå. När han började förskoleklass orkade han inte hänga med på dagarna, utan fick ofta lägga sig och vila på en soffa. Han somnade inte, men låg där vaken och vilade kroppen. För kroppen var ju trött, men hjärnan var pigg.

I många länder är melatonin ett kosttillskott, men i Sverige får man antingen depottabletter utskrivet (Cirkadin) eller rent melatonin i kapselform som måste licensförskrivas. Licensförskrivningen beror på att inget läkemedelsbolag tillverkar melatoninkapslar utom på beställning, så det måste tillverkas speciellt till varje patient. Det är det i särklass mest licensförskrivna läkemedlet i Sverige. När jag var i USA kunde man köpa det i vanliga livsmedelsbutiker, där det stod med c-vitaminbrus och andra vanliga kosttillskott....

Om det är brist på något så tar läkaren bara prover och kollar upp nivåerna, innan läkemedlet skrivs ut. Då är det inget att spekulera om!
  • cloudberry79
    MxMeNow skrev 2014-12-04 09:30:47 följande:
    Om det är brist på något så tar läkaren bara prover och kollar upp nivåerna, innan läkemedlet skrivs ut. Då är det inget att spekulera om!
    Proverna måste tas som blodprover när barnet sover, vilket gör det till en oerhört svår procedur som kan förstöra mer än det bidrar. Eftersom melatonin inte har några biverkningar (mer än trötthet, vilket man ju vill uppnå) så är det bättre att prova om det hjälper genom att observera barnets dygnsrytm än att utsätta det för stick under sömnen. Dessutom måste barnet då vara inlagt på sömnklinik. Det är inte att bara ta prover alltså, melatoninhalten varierar kraftigt under dygnet.
    Just NO.
Svar på tråden melatonin till 5 åring?