• LeaveMeAlone

Hur begränsar ni åtkomsten på internet för era barn?

Ja hur hanterar ni det så att barnen kommer åt lagom "barnvänligt" material på nätet. Jag inser att jag varit lite sent ute men har innan upplevt att sonen inte drar iväg på massa konstigt samt att jag haft koll när han surfar. Han har inte velat sitta själv så mycket utan mest suttit korta stunder och i närheten av oss. Men numera är han ju så pass duktig på sakerna att han kan gå in själv och googla på vad som. Dessutom börjar det här med att sitta på rummet med stängd dörr bli vanligare. Självklart ska han få ha det privatlivet. Han är 10 år och lite vill jag ändå begränsa vad han får se. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur begränsar ni åtkomsten på internet för era barn?
  • whitestar

Därför stationära datorn står i vardagsrummet! En 10- åring hade jag inte låtit sitta i rum med stängd dörr när han surfar. 13- åringen får dock göra det, fått sitta ifred sen han vaar ca 12.

• cosinus

Mina barn använder bara sina paddor. De sitter oftast nära oss så man kan ha lite koll.

Är dock spärrade på vuxeninnehåll samt appar för 12 år + (de är 8 och 10).

Spotify tex är 12-års gräns på, då har jag låst upp, installerat och låst ner paddan igen. Så jag är inte omöjlig på appar och ålder men vi gör en bedömning från fall till fall.

• sextiotalist

Jag skulle nog inte fixera mig vid olämpliga sidor, t.ex sexuellt innehåll, det är inte den största faran på nätet.
    Den stora faran är hur de hanterar internet, internet-etikett helt enkelt är den viktigaste biten.

Samtala om internet, hur man beter sig, vad man ska undvika etc.
    Mobbing och grooming är det som jag ser som stort hot och det hittar man på barnens egna sidor.

Det enklaste är att han inte får ha några hemliga lösenord och att han ska veta att ni kan gå in överallt och se vad han har gjort, men kommer inte göra det såvida det inte behövs.

Så net-etikett och många samtal är bättre än att blockera sidor, för som jag skrev, de farligaste sidorna är just de sidorna som barnen är inne på

• cosinus
    sextiotalist skrev 2014-11-24 12:11:01 följande:

Jag skulle nog inte fixera mig vid olämpliga sidor, t.ex sexuellt innehåll, det är inte den största faran på nätet.
    Den stora faran är hur de hanterar internet, internet-etikett helt enkelt är den viktigaste biten.

Samtala om internet, hur man beter sig, vad man ska undvika etc.
    Mobbing och grooming är det som jag ser som stort hot och det hittar man på barnens egna sidor.

Det enklaste är att han inte får ha några hemliga lösenord och att han ska veta att ni kan gå in överallt och se vad han har gjort, men kommer inte göra det såvida det inte behövs.

Så net-etikett och många samtal är bättre än att blockera sidor, för som jag skrev, de farligaste sidorna är just de sidorna som barnen är inne på

Du har helt rätt i mycket av det du skriver men jag tycker inte det ena utesluter det andra. Det du tar upp är ett måste men jag ser inget fel i att spärra sånt man anser olämpligt för små barn, såvida man inte tror man är klar när man bara gjort den biten.
  • YokohamaNr2
    cosinus skrev 2014-11-24 11:33:19 följande:
    Mina barn använder bara sina paddor. De sitter oftast nära oss så man kan ha lite koll.

Är dock spärrade på vuxeninnehåll samt appar för 12 år + (de är 8 och 10).

Spotify tex är 12-års gräns på, då har jag låst upp, installerat och låst ner paddan igen. Så jag är inte omöjlig på appar och ålder men vi gör en bedömning från fall till fall.
    Får jag fråga hur du har spärrat? vi har Android plattor och vill begränsa YouTube men ändå inte ta bort den appen. Dock så när jag sätter det starkaste filtret på youtube så går det ju hur lätt som helst att komma vidare, just nu är det nån Jack Septor eller något som min 7 åring har kollat på och det vill jag ABSOLUT inte! han har inte fått surfa youtube sen dess men skulle vilja ha bättre filter
  • cosinus
    YokohamaNr2 skrev 2014-11-24 14:15:39 följande:
    Får jag fråga hur du har spärrat? vi har Android plattor och vill begränsa YouTube men ändå inte ta bort den appen. Dock så när jag sätter det starkaste filtret på youtube så går det ju hur lätt som helst att komma vidare, just nu är det nån Jack Septor eller något som min 7 åring har kollat på och det vill jag ABSOLUT inte! han har inte fått surfa youtube sen dess men skulle vilja ha bättre filter
    Jag har bara gått in i inställningar och spärrat där, youtube är ju svårt. Det finns väldigt mycket tvivelaktigt som slinker igenom. Där får man försöka vara med och ha koll ist.

• Majsan70

Vi begränsar inte alls. Vi informerar och utbildar istället. 
    Dottern har både laptop, padda och telefon med internet och sköter det alldeles utmärkt och har alltid gjort. 

• YokohamaNr2
    cosinus skrev 2014-11-24 15:00:56 följande:
    Jag har bara gått in i inställningar och spärrat där, youtube är ju svårt. Det finns väldigt mycket tvivelaktigt som slinker igenom. Där får man försöka vara med och ha koll ist.

Mmmm det har jag också gjort, börjar verkligen bli trött på Youtube
  • Hemligkvinna

Vi har skapat egna konton till barnen på deras datorer. De har nämligen egna bärbara. Där har vi satt igång en massa begränsningar som finns i windows. Sen får vi skriva lösenord när något verkar vara opålitligt mm.
    Där har vi även lagt in en tidsgräns på hur länge de får spela.

Deras ipads är svårare att begränsa, men där har vi begränsat så mycket det går. Youtube är väl det största orosmomentet eller google då.

• Noran

Han har inte egen dator utan använder min i vardagsrummet. Det känns inte så svårt att hålla koll när han är nära. Mailen är kopplad till min så jag kan läsa allt (och det vet han såklart. ) På instagram är jag vän med honom och de flesta av hans kompisar. Det ger ibland anledning till samtal om var man bör skriva och inte.

Ibland går han in i ett annat rum när han vill kolla på film med ljud och vi vill se nåt annat på tv. Jag håller med om att speciellt youtube är lite orosmoment.

Svar på tråden Hur begränsar ni åtkomsten på internet för era barn?