• Anermu

    Ivf start december! Någon mer ?

    Hejsan :) någon mer som ska påbörja sprutbehandling inför ivf i början av december ? Vore skoj att följas åt !:)

  • Svar på tråden Ivf start december! Någon mer ?
  • Anermu
    veraicon skrev 2014-11-27 10:10:27 följande:
    Hoppar in här i tråden också.
    Jag håller tummarna för att du ska hinna få mens! Vilken vecka var du i när du fick missfall?

    Vi gör vårt andra IVF efter missfall tidigt i november (5+3). Fick mens idag så imorgon börjar jag med sprutor, fick göra korta protokollet denna gång. Känns iallafall skönt. Men kan man ha sådan "tur" att man lyckas bli gravid igen på andra försöket och att det faktiskt vill stanna undrar jag?! Hoppas det!
    Jag tror absolut att ni har turen att lyckas igen :) lycka till !
  • Cina01
    Anermu skrev 2014-11-26 20:13:05 följande:
    Ja heller hur så blir det perfekt om det blir fler än 1 barn men vi blir lila lyckliga oavsett :) ja visst kan det va så att mannen kan känna sig utanför men tror inte dom kan riktigt förstå våra känslor och våran oro hela tiden ( kommer det funka , när får jag mensen, tänk om det inte funkar ) alla dessa plus så många fler frågor som gör en helt sömnlös om nätterna :( här har det inte alls vart svårt att få hjälp ! Reglerna/lagarna är så olika , men vi båda visste väl egentligen att jag hade svårt för att bli gravid pga av mina ärr men vi trodde aldrig att det skulle bli som en (infertilitet) så vi har ju kämpat på men min man såg på mig hur dåligt jag mådde varje månad så det var faktiskt han som satte bollen i rullning och ringde olika ivf kliniker ! Vi påbörjade våran utredning den 23/10-14 ! Eftersom båda två är svenska medborgare så har vi ju ingen rätt till gratis 3 ivf försök ! Hade vi varit det så hade vi kunnat få det gratis men nu är läget som det är men vi kan nog säga att vi är så glada av snabb utredning/hjälp ! Kan inte föreställa mig denna väntan som är inom landstinget ! Skönt när allt startar nu :) jag tycker jag läser allt för mycket om ivf hela tiden haha blir bog lite tokig av det här ! Va skönt att det ser bra ut för er också :) förhoppningsvis så ruvar vi kanske samtidigt med bara några dagars mellanrum :)

    Är det många i er närhet som vet om eran situation ? Eller håller ni det för er själva ?
    Oj, riktigt snabbt jobbat av er läkare då!! Jag har tyckt att det gått snabbt för oss som var på första besöket i mitten av augusti :) Vi har faktiskt haft en otrolig tur, jag hörde av mig i mars o ville ha en tid, men på grund av att både vår läkare var ledig och att vi var borta så kunde vi inte tajma in någon start-tid förrän i augusti, sen har det rullat på väldigt snabbt. Och vi hade ingen kötid alls för IVF vilket jag blev riktigt förvånad över!

    Jag har berättat för mina vänner och familj, och min chef som är otroligt stöttande. Men annars är det ingen annan på jobbet som vet. Min sambo har endast berättat för sin familj, han är inte lika bekväm att prata om det. För min del har det nästan varit ett måste att få ventilera med vännerna när det har varit jobbigt, på så sätt har nog min sambo blivit lite avlastad också ;)
    Har ni berättat för många?

    Haha, ja, jag har nog också googlat sönder allt som har med IVF och barnlöshet att göra. Tänk vad mycket tid man har lagt ner på det.... fast jag tycker på något sätt att det känns bättre ju mer jag vet, kontrollbehovet blir stillat lite i alla fall!

    Har du något prel. datum för sprutstart?
  • Anermu
    Cina01 skrev 2014-11-27 18:03:33 följande:
    Oj, riktigt snabbt jobbat av er läkare då!! Jag har tyckt att det gått snabbt för oss som var på första besöket i mitten av augusti :) Vi har faktiskt haft en otrolig tur, jag hörde av mig i mars o ville ha en tid, men på grund av att både vår läkare var ledig och att vi var borta så kunde vi inte tajma in någon start-tid förrän i augusti, sen har det rullat på väldigt snabbt. Och vi hade ingen kötid alls för IVF vilket jag blev riktigt förvånad över!

    Jag har berättat för mina vänner och familj, och min chef som är otroligt stöttande. Men annars är det ingen annan på jobbet som vet. Min sambo har endast berättat för sin familj, han är inte lika bekväm att prata om det. För min del har det nästan varit ett måste att få ventilera med vännerna när det har varit jobbigt, på så sätt har nog min sambo blivit lite avlastad också ;)
    Har ni berättat för många?

    Haha, ja, jag har nog också googlat sönder allt som har med IVF och barnlöshet att göra. Tänk vad mycket tid man har lagt ner på det.... fast jag tycker på något sätt att det känns bättre ju mer jag vet, kontrollbehovet blir stillat lite i alla fall!

    Har du något prel. datum för sprutstart?
    Vi har egentligen bara berättat för mina föräldrar, syster och några gemensamma vänner till oss , mest för att dom började undra fråga " ska ni inte ha barn snart?" Men mina föräldrar mer för stöttandet i det hela ! Jag är inte heller så bekväm i att prata med för många i våran närhet , varför vet jag inte kanske pga av att man är rädd för misslyckande lr press :/ jag vet inte ! I början av nästa vecka ska vi börja :) längtan är enorm !!
  • veraicon

    Har tänkt en hel del på det här med att berätta för andra. För vår del vet både föräldrar, syskon, chef och många vänner. Jag har mått dåligt över att inte kunna berätta om vår barnlängtan de här åren (2 år) och det är så mycket skönare att slippa frågor och undrande blickar (det kanske är inbillning men det har känts som att så många vill ställa frågan).

    Jag tycker helt enkelt om att folk omkring mig vet vad vi går igenom. Sen behöver de ju inte sitta med vårt protokoll framför sig och ha exakta tidpunkter för allt :). Jag pratar en del om det när det behövs, det blir också liksom mer ett faktum och en realitet. Ett sätt att bearbeta situationen.

    Men alla gör givetvis olika, för vi är ju olika!

  • veraicon
    Tjejj skrev 2014-11-27 10:49:13 följande:

    Jag var precis som du Veraicon i 5+3 den dagen det satte igång. :( Gud vad skönt att vara igång! Hur lång tid tog det för dig nu efter mf till mensen kom? Jag fick ju också mf tidigt i november nämligen...

    Tack, och detsamma! Nej bara ett varje gång, och inget till frysen heller tyvärr. 

    Ingen mens ännu här... Blir tokig av att alltid bara vänta. Vänta på mens, vänta på ruvardagar osv osv. Vänta vänta VÄNTA!! :)


    Min mens kom igång på dag 27, i vanliga fall har jag en kort cykel på 20-25 dagar så den blev alltså lite försenad. Ägglossningen var också senare än normalt så allt tog väl helt enkelt lite längre tid.

    Håller tummarna för att din sätter igång i helgen för att inte återkomma på 9 månader! :)
  • hokus pokus

    Hej,
    Jag hänger med i denna tråd :) Vi är inne på 5:e sprutdagen idag, första ul imorgon. Så spännande att se hur jag svarar!

  • Anermu
    hokus pokus skrev 2014-11-30 11:06:16 följande:

    Hej,
    Jag hänger med i denna tråd :) Vi är inne på 5:e sprutdagen idag, första ul imorgon. Så spännande att se hur jag svarar!


    Välkommen hit :)
  • Cina01
    hokus pokus skrev 2014-11-30 11:06:16 följande:

    Hej,
    Jag hänger med i denna tråd :) Vi är inne på 5:e sprutdagen idag, första ul imorgon. Så spännande att se hur jag svarar!


    Hej :)
    Hur känns det? Har du fått några biverkningar? Första IVF-försöket för dig också?

    Håller tummarna för att allt ser bra ut imorgon!!
  • hokus pokus
    Cina01 skrev 2014-11-30 12:43:22 följande:
    Hej :)
    Hur känns det? Har du fått några biverkningar? Första IVF-försöket för dig också?

    Håller tummarna för att allt ser bra ut imorgon!!
    Tack! Det känns förvånansvärt bra! Jag har haft lite huvudvärk en stund under 2 dagar (som försvunnit efter Alvedon), lite svettningar nattetid, men annars mår jag nästan bättre än innan :) Är på rikligt bra humör! :) Det är första försöket. Är naturligtvis både orolig och förväntansfull.
    Anermu skrev 2014-11-30 11:28:04 följande:
    Välkommen hit :)
    Tack!

    Tycker också det är jobbigt att inte kunna planera och ta ledigt från jobbet. Hur gör ni andra? Sjukanmäler ni er vid ÄP? Mest oro känner jag för överstimulering och ÄP.
  • Anermu
    hokus pokus skrev 2014-11-30 19:08:11 följande:
    Tack! Det känns förvånansvärt bra! Jag har haft lite huvudvärk en stund under 2 dagar (som försvunnit efter Alvedon), lite svettningar nattetid, men annars mår jag nästan bättre än innan :) Är på rikligt bra humör! :) Det är första försöket. Är naturligtvis både orolig och förväntansfull.
    Anermu skrev 2014-11-30 11:28:04 följande:Välkommen hit :)
    Tack!

    Tycker också det är jobbigt att inte kunna planera och ta ledigt från jobbet. Hur gör ni andra? Sjukanmäler ni er vid ÄP? Mest oro känner jag för överstimulering och ÄP.
    Jag har hört att man inte ska behöva ta ledigt efteråt men tror d d olika från person till person ! Jag själv behöver inte tänka så eftersom jag bor i Montenegro för tillfället och agerar hemmafru ett par år :)
Svar på tråden Ivf start december! Någon mer ?