Facebook kräver ID handling
Usch, jag blir mörkrädd när jag läser sådana här historier. Det är antagligen någon som har skvallrat på dig, för Facebook kan ju inte hålla reda på alla medlemmar, utan de gör nog bara så när de får ett tips... Förstår inte vad de har med det att göra, vilket efternamn man använder, eller vad det spelar för roll? Så länge som man inte utger sig för att vara NÅGON ANNAN förstås, någon som faktiskt finns - för då kan man ju skada den personens rykte med sin aktivitet. Men ett påhittat namn - vem skadar det?
Jag använder också ett falskt efternamn (eller halvfalskt - det är min farmors flicknamn och jag skulle ha rätt att ta det om jag skulle vilja), och det är för att jag inte vill att det ska vara så lätt för t.ex. mina arbetskamrater och chefer att hitta mig, eftersom jag ibland diskuterar väldigt privata saker som jag inte tycker att de har med att göra. Samtidigt vill jag ha min sida öppen för att kunna locka till mig nya vänner - de flesta vänner jag har på Facebook är sådana som jag plockat upp i olika grupper och forum på nätet och aldrig träffat IRL. Om jag plötsligt skulle förlora tillgången till Facebook, skulle jag inte ha några möjligheter att få kontakt med dem igen. Jag har inga andra kontaktuppgifter till dem.