• Decibel84

    Facebook kräver ID handling

    Har varit medlem på facebook sen 08 eller 09
    Under ett påhittat efternamn.
    NU sex år senare blir mitt konto pausat och öppnas endast om jag fotar en ID handling och skickar till dom?

    Detta är ju galet?


    Om jag nu vill stänga mitt konto för att jag inte vill ha mitt riktiga namn så vill jag ju kunna informera mina vänner om detta.

    Mitt efternamn är väldigt ovanligt och jag har därför varit väldigt försiktig med att använda det på internet.
    Jag är också medveten om att det förmodligen står när man blir medlem att man ska ange sitt fullständiga för och efternamn, så att...det borde jag ju veta

    Tycker bara att detta känns som nån SÄPO mentalitet
    Jag har varken pass eller ID kort så då är  det hejdå till facebook eller?

    Har inte heller möjlighet att informera mina vänner på facebook att jag kommer avsluta kontot heller eller vad som hänt.

    Kundtjänsten är galen.
    Jag bad dom öppna mitt konto så att jag kunde lugna min mamma, som jag endast kommunicerar med via facebook, och att jag ville ha chansen att spara div bilder och informera mina vänner om vad som sker,

    Men kundtjänsten, som alltså är en person, svarar som en bot.
    "du måste lämna id handling som visar din identitet"
    -men jag har inget sådant
    "du måste fota en id handling och skicka in"

    Åhhh blir galen

  • Svar på tråden Facebook kräver ID handling
  • Anonym (??)

    Ehh va? Försökte du logga in som vanligt på den vanliga adressen www.facebook.com utan felstavningar och helt plötsligt fått krav på att visa id? Är du helt 100% säker på att du inte har stavat fel på adressen eller att det är ett konstigt mail med en adress som påstår detta. Har du testat logga in från mobilen istället på deras fb app?

  • Decibel84

    Jag är 10000% säker
    Några dagar innan detta drabbade mig så drabbade detta min kompis

    Du får alltså inte ha några  smeknamn eller påhittade efternamn på facebook.

    Så nu får man tydligen inte ens ange att man heter "anna svensson" utan man måste styrka det med någon form av ID handling

  • Kerubmamman

    En kompis dotter råkade ut för liknande, de vill ha bevis att hon är över 13 år men hon har inget ID. 

    Om de misstänker att du har ett fejknamn nu så vill de antagligen inte att du byter till ytterligare ett fejknamn, därav kravet på ID. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (??)

    Men kan du gå in på https://www.facebook.com/ och ta en skärmdump på meddelandet, för de låter som att det är som "polisviruset" som kommer i perioder. Har du ett bra antivirusskydd? och vilket i så fall?

  • Decibel84
    Kerubmamman skrev 2014-11-26 21:20:38 följande:

    En kompis dotter råkade ut för liknande, de vill ha bevis att hon är över 13 år men hon har inget ID. 

    Om de misstänker att du har ett fejknamn nu så vill de antagligen inte att du byter till ytterligare ett fejknamn, därav kravet på ID. 


    visst är det så
    jag är bara så jävla sur på att man kommer på det NU, efter flera år
    jag hade ett viktigt mail jag behövde svara på
    och min mor är förmodligen as orolig för att hon inte får någon respons
    imorgon ska jag försöka få en vän att kontakta henne iaf
    men skulle ju vilja läsa min mail:S

    har googlat runt och detta går fanimej inte att komma runt
    vi alla har ju minst en vän som har ett påhittat namn i vår vänner lista, men snart är dom väl ett minne blott
  • Decibel84

    hittade den länken också när jag blev hysterisk
    men den verkar inte handla om samma sak

    nu loggar jag ju in som vanligt och sen kommer man till en sida typ

    hej maila in ett foto på ditt legg
    ska nämnas att jag fick en tillsägelse först...."detta verkar inte vara du"
    varav att jag ignorerade och tänkte, "joho"
    också fick man detta...ID handling..utan förvarning

    som jag mailade till facebook"...ni KAN ju skriva att man har ett dygn på sig eller liknande innan kontot stängs ner så man hinner förbereda sig och informera vänner"

    låter som att facebook är mitt liv;) och ja  kanske, kommunicerar med massor av människor ENDAST där
    och väntade ett sjukt viktigt mail med ett telefonnummer i

  • Decibel84

    jobbigast är som sagt kundtjänst
    för att vara ett så enormt företag så är dom jävligt svårflirtade i kundtjänst

    jag bara...om man har hemlig identitet..eller om man inte har ett id kort eller liknande

    men nej inget svar på den frågan

    tillslut skriver damen från facebook"vi kan inte hjälpa dig mer förrän vi har ditt fullständiga namn"

    varav jag skriker ut mitt namn, med versaler och säger
    HJÄLPER NI MIG NU DÅ?

    hahaha

  • Kerubmamman
    Decibel84 skrev 2014-11-26 21:26:03 följande:
    visst är det så
    jag är bara så jävla sur på att man kommer på det NU, efter flera år
    jag hade ett viktigt mail jag behövde svara på
    och min mor är förmodligen as orolig för att hon inte får någon respons
    imorgon ska jag försöka få en vän att kontakta henne iaf
    men skulle ju vilja läsa min mail:S

    har googlat runt och detta går fanimej inte att komma runt
    vi alla har ju minst en vän som har ett påhittat namn i vår vänner lista, men snart är dom väl ett minne blott
    Det verkar som de just nu har en satsning/projekt/kampanj för att hitta fejknamn, dubbelkonton och minderåriga. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Decibel84
    Kerubmamman skrev 2014-11-26 21:52:25 följande:
    Det verkar som de just nu har en satsning/projekt/kampanj för att hitta fejknamn, dubbelkonton och minderåriga. 
    precis!
    men det ska dom fanimej sköta bättre
Svar på tråden Facebook kräver ID handling