Inlägg från: Phalaenopsis |Visa alla inlägg
  • Phalaenopsis

Bechterew?

Helst vill man ju upptäcka problemen tidigt så man kan behandla innan man får problem som syns på röntgen. På MR kan man med en speciell viktning se inflammation. Jag antar att det var en sådan man körde.  Har man låg SR/CRP så är en ev. inflammatorisk sjukdom inte särskilt aktiv för tillfället. Det kan naturligtvis förändras över tid - kan vara värt att ta en till.

Du kan ju fundera över det här:

Anamnesen skall tala för inflammatorisk ryggsmärta, dvs minst 4 av följande:

Smygande debut
    Debut före 40 års ålder
    Förbättrad av aktivitet
    Avsaknad av förbättring vid vila
    Nattligt uppvaknande av ryggsmärta

Kvinnor med Bechterew får oftare smärtor i axlar/knän/höfter, som också har en tendens att få sjukdomen senare.

Andra tecken på Mb Bechterew/spondylartritsjukdom

Perifer artrit (ledsmärta i händer/fötter)
    Entesit (smärta i hälregionen)
    Daktylit (fingersmärta)
    Främre uveit (inflammation i iris)
    Inflammatorisk tarmsjukdom (IBD)
    Psoriasis
    Signifikant smärtreduktion med COX-hämmare (Ipren, Voltaren)
    Familjär förekomst av spondylartritsjukdom (finns i släkten).
    Vävnadstyp HLA B27 (90 % har det - men 10 % har det inte)
    SR/CRP-stegring (sänka/snabbsänka)

Kursivt = min kommentar.
    www.internetmedicin.se/page.aspx

Se även:
    bechterews-sjukdom.se/bechterews-sjukdom-symtom.html
  • Phalaenopsis

Läkare. Kan inte påstå att jag är någon expert på Bechterew, men har träffat några - och har koll på medicinarsidor på nätet. Glad Låter i mina öron som en tidig Bechterew, men det är ingen diagnos man ställer på distans direkt. Tänkte faktiskt att det var en sänka man kan ta igen - snabbt och billigt. Är den hög kanske man kan satsa på en till MR ifall diagnosen fortfarande är tveksam.

Är du i en bättre period får du vara glad över att du är frisk och får du en ny svacka blir det istället: Nu ska jag minsann få en ordentlig diagnos! Tungan ute

Har du testat ifall du blir påtagligt bättre av de vanliga smärtstillandena (Ipren/Voltaren/Naproxen)? Det är ju en länk i både diagnostiken och (egen)behandlingen.

Vid reumatiska sjukdomar, inklusive Bechterew, så är det inte skadligt att träna även om det gör ont. Fast det är förstås lättare om man har en anpassad behandling.

Lycka till!

Svar på tråden Bechterew?