• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Niaa

Usch, vad jobbigt med missfall :( Men det är som du säger, nu vet ni iaf att ni kan även om man hade önskat att ni slapp få reda på det den hårda vägen :(

Jag tycker också att det känns som att man går i ständig motvind. I princip alla vänner har "råkat" bli gravida eller har lyckats på mindre än fyra försök, vilket förstås är jätteroligt, men inte gör oss mindre stressade direkt...Man börjar nog tro det värsta ganska så tidigt.. Har läst någonstans att sju försök är ganska så genomsnittligt, men nu har man ju gått över statistiken :P

Jag har precis haft min mens och inväntar äl någonstans mellan den 7:e och 12:e .. Vi brukar försöka ha sex minst var tredje dag och lite oftare kring äl, mest för att vara säkra på att försöka pricka.. Har ni kört med ägglossningstest? Vi har varit ganska anti, är rädda att det tar lite glädjen ur det hela... Men överväger att testa iaf. 

VI får som du säger Sserena86, hoppas på att alla vi som väntar får en alldeles extra fin julklapp i år :)

• Niaa

Hur gick graviditetstestet idag Sweet Candy?

Vad tråkigt att höra om ditt missfall Tallbarr.. Har ni varit hos gyn och kollat upp dig nu när ni jobbar på bebis nr 2? 

Jag ska till gyn på cellprov den 11e och tänkte passa på att prata med dom då.. Gick med en inflammation på livmodern i ett år innan dom upptäckte felet och kunde behandla och är livrädd att detta har påverkat fertiliteten på något sätt.. 

• Niaa

Vad kul att tråden tagit fart! Jag har varit bortrest så ni får ursäkta min frånvaro

Jätteskönt ändå att se att vi ändå är några stycken som är "normala" och inte plussar direkt ????

Hur funkar det med utredning? Brukar man börja med mannen eller hur gör dom? :-/ jag ska till gyn på torsdag denna veckan och tänkte passa på att samtidigt när jag ändå är där fråga om hon kan se något som spontant ser fel ut.. Men det kanske inte är så enkelt...

• Niaa
    dahlia92 skrev 2014-12-07 23:41:51 följande:
    Jag visste inte hur man skulle gå tillväga och var jättenervös över att ta första steget att ringa. Till slut ringde jag till gynavdelningen på sjukhuset för rådgivning och då så förklarade hon vilken sida på internet jag skulle in på. Där skulle man skriva ut egenremiss på både mig och sambon. Vid utredning så kollar dom tydligen båda samtidigt så det är bra. :) Skickade in papprena för två veckor sen och fick hem ett brev härom dagen att vi nu står i kö. Känns jättebra så ring och rådfråga, vet inte om det funkar så överallt men så var det här hos oss iaf. :)

Åh, lycka till till er :D

Uppdaterar på tors om hur det gick hos gyn :) 

Har ÄL denna veckan också, har tvingat mannen att köra varje dag istället för varannan, så vi får väl hoppas att det blir åttode försöket gillt :) 

• Niaa
    lilltess skrev 2014-12-08 15:47:00 följande:

Idag gjorde jag det! Ringde och bokade in oss för undersökning och ev vidareutredning. Väntetid på ca 3 mån. Hoppas innerligt att detta kan hjälpa oss efter 2 års försök!

Yey! Bra där! : ) : )
  • Niaa
    lilltess skrev 2014-12-08 15:47:00 följande:

Idag gjorde jag det! Ringde och bokade in oss för undersökning och ev vidareutredning. Väntetid på ca 3 mån. Hoppas innerligt att detta kan hjälpa oss efter 2 års försök!

Yey! Bra där! : ) : )
  • Niaa

Hej allesammans. 

Var hos gyn igår och pratade av mig lite och både jag och sambon känner oss lite lugnare nu. Hon bekräftade liksom det står överallt att det inte alls är ovanligt att det dröjer upp till ett eller två år innan man blir gravid även om man försöker pricka ägglossning och tar till alla knep. Ja, ni vet säkert allt detta redan men hoppas det kan skänka lite tillfälligt lugn till er också. 

Hon sa också att studier visar att 75 % blir gravida på naturlig väg inom ett år och 90 % inom två. Dom sista tio % lyckas i de flesta fall bli gravida med lite hjälp, så vi får hålla tummarna för att vi hör till den där majoriteten :) Hon sa också att för alla dom hon träffar som har lyckats bli gravida efter två-tre månader så träffar hon minst lika många par som det har dröjt runt året för.

Hopes up och trevlig helg till er :) 

• Niaa

Hej igen allesammans.

Vad roligt att se att tråden har fått sådan fart, ser att en hel del hänger med fortfarande :(

Jag tog ett litet break härifrån, kände att jag höll på att bli fullkomligt "familjelivstokig" och blev bara ännu mer stressad av att vara inne och läsa bland alla trådar. 

Liten update då: Vi tog oss i kragen och i våras påbörjade vi en utredning på en privat fertilitetsklinik som visade att allt var normalt med oss båda. Det enda som möjligtvis (men troligtvis inte) skulle kunna påverka våra chanser att bli gravida var mitt sköldkörtelvärde som var något högt. Dom satte in mig på Levaxin som jag nu har gått på i två månader, men ännu inget plus. I oktober får vi remiss till insemination och IVF och innan dess är det alltså bara att försöka som vanligt. Ärligt talat så känner jag mig inte längre särskilt hoppfull när det närmar sig BIM, men ändå blir man fullkomligt knäckt när mensen ändå dyker upp som på klockslaget. 

Nåväl. Vi kämpar på :)

• Niaa
    pandoraDiem skrev 2015-08-02 14:38:46 följande:

Så många som kämpar här inne, all styrka till er. Själv går jag in på ett år av aktiva försök nu så ska skicka in remiss för utredning. Känns skönt att kunna göra något konkret men tufft att det inte gått "av sig självt". Har också några kompisar som blivit gravida så känner igen det ni skriver. Vi har inte berättat för dem om våra problem men det kanske får bli så nu så vi slipper höra kommentarer som "vi vann, vi blev gravida först".[/

[quote=75591943][quote-nick]pandoraDiem skrev 2015-08-02 14:38:46 följande:[/quote-nick]Så många som kämpar här inne, all styrka till er. Själv går jag in på ett år av aktiva försök nu så ska skicka in remiss för utredning. Känns skönt att kunna göra något konkret men tufft att det inte gått "av sig självt". Har också några kompisar som blivit gravida så känner igen det ni skriver. Vi har inte berättat för dem om våra problem men det kanske får bli så nu så vi slipper höra kommentarer som "vi vann, vi blev gravida först".

Vi har inte heller berättat för någon. Känns som ett jättestort steg känner vi båda... Värst är föräldrarna som hela tiden pikar om att dom vill ha barnbarn...om det blir dags för ivf blir det nog dags att säga något, men det blir så himla definitivt på något sätt.
  • Niaa
    91erica skrev 2015-08-04 10:30:25 följande:

Hoppar in här jag med.

Vi har försökt i 15 månader nu..börjar kännas tungt. Alla får småttingar..men inte vi. Jag har gjort en abort för 6 år sedan, så jag vet ju att jag kan bli gravid. Så vad är felet?

I juli skickade vi in en frågeformulär för utredning av barnlöshet, på ett ställe står de att man ska ha försökt i 1 år och på ett annat 2 år så vad är de som gäller?

Står även att man bör vara över 24år...vilket jag fyller i dec. 

MEN jag vill ha hjälp NU! Att leva i denna bubblan är så påfrestande..

Denna cykeln boostar vi oss med vitaminer, bidrottninggele, och äl-test.

Jag gjorde också en abort för 9 år sedan så jag har också kunnat bli gravid, och sambons simmare var det inga fel på vilket vi först misstänkte. Så fruktansvärt frustrerande att inte lyckas nu när man äntligen känner sig redo för det.

Gällande utredning råder jag dig att gå till en privat klinik, det gjorde vi. Jättekompetent personal och utredningen var intensiv och tog drygt en månad från första till sista besöket. Dyrt var det inte heller. Jag betalade 300 kr per besök och sedan kom högkostnadsskyddet in.

Du kan boka utredning när ni har försökt aktivt i ett år och sedan bekostar landstinget assisterad befruktning om ni fortfarande är barnlösa efter 2 år.

Hoppas det hjälpte dig lite ????

Vi boostar också med vitaminer denna månaden. Efter denna kuren har vi nog provat ALLT )
  • Niaa
    Idilia skrev 2015-08-09 14:24:10 följande:

Såhär ser det ut för mig idag :) bim-2 så det är svagt. Fast tydligare i verkligheten.

Klart positivt ju!!! Grattis

Jag har bim på onsdag men känner inga särskilda symptom förutom att det drar i äggstockarna vilket det gör på mig ibland, så svårt att räkna det som ett tecken. Däremot fick jag jävulsk "mensvärk" under tiden vi hade sex förrgår. Aldrig känt något liknande :-/ vi fick avbryta och jag vågar knappt ligga igen ifall det skulle hända igen. Lite svårt att få en liten en om man inte ens ligger dock, haha. Någon som varit med om något liknande? Svår känsla att beskriva, liknade mensvärk fast kanske 10 gånger så intensivt...
  • Niaa
    pandoraDiem skrev 2015-08-25 11:42:07 följande:

Blev mens igen här, men har påbörjat barnlöshetsutredning så får se vad som händer nu i höst. Känner mig rätt lugn och väljer att tro på att detta kommer att gå på nåt sätt tillslut.

Själv?

Nja, det blev mens igen här också, har precis haft ägglossning och varit på ny provtagning för att se om mina sköldkörtelvärden har blivit bättre sedan jag sattes in på levaxin. Nu har vi ett försök till på oss, sen blir vi remitterade till insemination och ivf i vinter. Känns som att det inte blir något innan dess och känner väl inte direkt något hopp kring bim längre. Denna eviga väntan alltså.

Skönt att ni kommit på utredning! Håller alla tummar för er ????
  • Niaa
    Jadu skrev 2015-08-25 11:50:40 följande:

Hej.

Hoppar in här om det är ok?

Vi har försökt nu i 8 månader och inget händer. Har precis börjat tempa o haft äl i helgen så inväntar bim som ska vara 6-7/9. Apparna säger olika så får väl se.

Har lite molvärk tilloch från o illamående sen igår men vågar ändå inte hoppas på något.

Absolut! Välkommen (om än lite ofrivilligt) har du provat ägglossningstest?
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre