• Niaa

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hejsan.

Jag är ny här på familjeliv och har har sett att det finns många trådar där man kan följa varandra i jagandet på det efterlängtade plusset. Blir dock lite smådeppig av dessa trådar eftersom dom flesta verkar plussa nästan direkt.

Därför tänkte jag starta en tråd för oss som har försökt ett tag men ännu inte fått ett plus. Hade varit kul om många hoppade in och kan vara med och dela med sig av sina tankar, råd, hopp och rädslor

Själv har jag och sambon försökt aktivt i sju månader utan resultat. I början var vi nog ganska så avslappnade över det hela men efter ett halvårs försök har vi båda börjat bli lite oroliga. Var nyss inne på sjunde försöket som också misslyckades och i december är vi alltså inne på åttonde.. Hoppas hoppas!

• Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre
  • Sserena86

Hej! Hoppar gärna med här! Vi är inne på nionde försöket nu. Sedan vi började försöka så har i stort sätt alla mina vänner hunnit börja försöka och bli gravida, det är typ bara jag kvar som inte är gravid :/ jag försöker tänka positivt för jag lyckades bli gravid i oktober men Tyvärr blev det missfall nästan direkt. men nu vet jag ju iallafall att jag kan bli gravid! Hoppas att vi båda två får plus snabbt, kanske vi får världens bästa julklapp? När ska du ha mens nästa gång? Jag ska ha mens om en vecka, är mitt i den där jobbiga väntan mellan äl och mens...

• Knävelborren

Hej! Jag och min sambo har försökt i nio månader men eftersom min cykel är så oregelbunden har vi inte kunnat försöka alla månader utan kanske 5-6 gånger vilket är rätt frustrerande. Senaste gången trodde jag verkligen att vi lyckats och blev så väldigt besviken när jag fick mens. Det känns som om vi går i motvind liksom.

• Niaa

Usch, vad jobbigt med missfall :( Men det är som du säger, nu vet ni iaf att ni kan även om man hade önskat att ni slapp få reda på det den hårda vägen :(

Jag tycker också att det känns som att man går i ständig motvind. I princip alla vänner har "råkat" bli gravida eller har lyckats på mindre än fyra försök, vilket förstås är jätteroligt, men inte gör oss mindre stressade direkt...Man börjar nog tro det värsta ganska så tidigt.. Har läst någonstans att sju försök är ganska så genomsnittligt, men nu har man ju gått över statistiken :P

Jag har precis haft min mens och inväntar äl någonstans mellan den 7:e och 12:e .. Vi brukar försöka ha sex minst var tredje dag och lite oftare kring äl, mest för att vara säkra på att försöka pricka.. Har ni kört med ägglossningstest? Vi har varit ganska anti, är rädda att det tar lite glädjen ur det hela... Men överväger att testa iaf. 

VI får som du säger Sserena86, hoppas på att alla vi som väntar får en alldeles extra fin julklapp i år :)

• Tallbarr12

Hoppar gärna in här. Jag och maken jobbar på ett syskon till vår son. Vi började försöka i maj/juni och var överlyckliga över att plussa i oktober efter bara 4-5 försök. Men det slutade i missfall tre veckor senare så nu väntar jag på att kroppen ska hitta tillbaka till cykeln. Har eventuellt ägglossning snart, men vågar inte hoppas riktigt.

Med första barnet tog det ett år att bli gravid. Efter att jag slutade med p-piller tog det 10-11 månader innan jag fick regelbunden cykel och ägglossning, vi hann starta utredning eftersom mitt östrogenvärde visade sig var lägre än det brukar vara efter klimakteriet. Men det ordnade sig av sig självt och vi blev gravida på egen hand till slut. Därför blev vi väl lite extra glada när vi blev gravida någorlunda snabbt nu i höstas och kanske lite extra besvikna när det blev missfall... Jag mådde rätt kass psykiskt när det tog så lång tid förra gången och de känslorna kom väl tillbaka nu...

Ett tips om ni mår dåligt över situationen är faktiskt att gå och prata med någon (bm/psykolog/kurator) Jag gjorde inte det förra gången, men inser nu att jag borde gjort det. Ska iväg till bm nästa vecka och prata av mig lite om missfallet och alla tankar som snurrar i huvudet.

Och så håller jag alla tummar på många plus framöver!

• sweetcandy

Hej, hänger gärna på här! Vi har försökt med syskon sen februari! Men än har det inte tagit sig!

Förra cykeln spårade ur och vart nästan 3 veckor sen, så va till gyn för att kolla läget, och hon sa då att jag har PCO

Började med LCHF två dagar efter det och har kört på det i 5 veckor nu!!

Jag tror att jag hade äl måndagen den 17/11

Men är inte helt säker! Kände att det hög till en kort stund och några timmar efter det vart jag ganska "slemmig" down there :P

På lördagen hade jag som kraftig mensvärkliknande känsla hela kvällen och ända in på natten!

Tjuvtesta idag och det var negativt. Men ger inte upp än :) ska prova igen på måndag!

• Niaa

Hur gick graviditetstestet idag Sweet Candy?

Vad tråkigt att höra om ditt missfall Tallbarr.. Har ni varit hos gyn och kollat upp dig nu när ni jobbar på bebis nr 2? 

Jag ska till gyn på cellprov den 11e och tänkte passa på att prata med dom då.. Gick med en inflammation på livmodern i ett år innan dom upptäckte felet och kunde behandla och är livrädd att detta har påverkat fertiliteten på något sätt.. 

• Tallbarr12
    Niaa skrev 2014-12-01 13:50:06 följande:

Vad tråkigt att höra om ditt missfall Tallbarr.. Har ni varit hos gyn och kollat upp dig nu när ni jobbar på bebis nr 2? 

Jag ska till gyn på cellprov den 11e och tänkte passa på att prata med dom då.. Gick med en inflammation på livmodern i ett år innan dom upptäckte felet och kunde behandla och är livrädd att detta har påverkat fertiliteten på något sätt.. 

Ja, det var gyn som konstaterade att det hade blivit missfall. Jag blödde lite då och då i två dagar, utan klumpar och ingen värk, så hade fortfarande förhoppningar om att det skulle finnas en liten bebis i magen när jag gick till gyn några dagar senare, men det var alldeles tomt så troligtvis stannade graviditeten upp väldigt tidigt. Hade knappt några graviditetssymptom efter plusset denna gången och bruna flytningar då och då så var ju ändå lite orolig att allt inte stod rätt till...

Tror jag hade äl nu i helgen, även om den inte kändes lika mycket som vanligt. Kanske kroppen försökte ägglossa men inte lyckades riktigt nu första cykeln efter missfallet?
  • sweetcandy
    Niaa skrev 2014-12-01 13:50:06 följande:

Negativt tyvärr :/

Men ingen mens än iallafall! Så hoppas jag räknat fel :/
  • WhiteRose

Hoppar också med här :) Slutade med p-piller i början av augusti. Har hittills haft en cykel på 40 dagar. BIM idag. Testade neg. 26/11. Tycker också att man bara läser om dom som plussar på första försöket, hehe..

• Lillalisa

Hej på er! Hänger gärna på er i tråden. Vi har försökt på andra barnet i fem månader, är väl inte så farligt länge men man börjar ändå bli lite frustrerad. Första barnet kom på första försöket så man hade väl förväntat sig att det skulle gå lika lätt nu.. Jag vet inte om kejsarsnittet kanske påverkar också. :( I helgen var jag helt säker på att jag var gravid då mensen var sen några dagar, vilket den inte varit på iallafall ett halvår (har inte haft så mycket koll innan), tog ett test i söndags som visade negativt och på måndag kom mensen så klart. Blev såå ledsen! Men men.. det jag undrar nu är när ska jag räkna med att nästa mens kommer, ska jag räkna efter denna som kom sent eller när jag egentligen hade beräknat den? För att försöka pricka in nästa ägglossning alltså.. 

Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre