Inlägg från: Knävelborren |Visa alla inlägg
  • Knävelborren

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hej! Jag och min sambo har försökt i nio månader men eftersom min cykel är så oregelbunden har vi inte kunnat försöka alla månader utan kanske 5-6 gånger vilket är rätt frustrerande. Senaste gången trodde jag verkligen att vi lyckats och blev så väldigt besviken när jag fick mens. Det känns som om vi går i motvind liksom.

• Knävelborren
    Kaka001 skrev 2014-12-03 21:53:45 följande:

Hur gör ni andra för att komma vidare varje gång då man INTE plusar, jag tycker det blir jobbigare och jobbigare för varje månad :/

Kul att tråden tagit fart nu!

Angående hur man går vidare så brukar jag tillåta mig att vara riktigt ledsen ett par dagar när mensen kommer men sedan försöker jag se framåt och tänka på nästa chans.Tycker det hjälpe att göra planer på roliga grejer, så man har lite annat att se fram emot också. Men det där varierar så, ibland bara är man ju ledsen och då får det vara så liksom.
  • Knävelborren
    WhiteRose skrev 2015-02-23 09:21:25 följande:

Om några dagar har vi försökt i 8 månader.. Känns tungt :/ Någon annan som är i samma sits?

Snart 11 månader för oss. Är så less less less. Denna månaden testar vi med heminsemination istället för senaste månaderna har min sambo inte kunnat "prestera" och vi vill inte tappa ännu mer tid då jag har väldigt oregelbunden mens dessutom. Behöver lite tumhåll för att detta kommer funka bättre.
  • Knävelborren
    WhiteRose skrev 2015-02-25 10:41:50 följande:
    Har också oregelbunden mens, och min har diabetes, vet inte hur/om det påverkar hans fertilitet..
    Då sitter vi i lite samma, eller iallafall liknande, båt. Hur ofta har du äl/mens ungefär? Jag tror att jag haft 6-7 gånger senaste året. Så det kunde ju vara värre, men också oändligt mycket bättre. Men just nu är faktiskt största problemet sambons stress och spöken i huvudet som sätter käppar i hjulet för oss.
  • Knävelborren
    WhiteRose skrev 2015-02-27 07:28:59 följande:
    Jag vet inte, slutade med p-piller och har haft mens 4 ggr sedan dess. Vet inte om det även innebär att jag haft äl, då jag hört att man ej har äl om cykeln är över 35 dagar.

Vad är det för spöken i huvudet som din sambo har, om man får fråga?
    Nja det stämmer väl inte riktigt? Jag har använt äl-stickor som indikerat att jag haft äl och jag har definitivt längre cykel än 35. ????

Han känner väl sig pressad att prestera när jag väl har äl och eftersom vi så himla gärna vill ha barn blir han stressad och kommer inte hur länge vi än håller på.
  • Knävelborren
    WhiteRose skrev 2015-02-27 14:49:28 följande:
    Vet faktiskt inte, man läser ju så mycket olika hela tiden :/ Har själv fått utslag på äl stickor, men de visar ju inte att ett ägg faktiskt släpps.

Ja, detta sätter ju en press även på männen. Jag har bara från början valt att inte inkludera min man för mycket i mitt testande och mina symptom, vet att han lätt kan bli stressad av sånt. Vi kör bara på cirka var tredje dag, så borde vi kunna pricka in äl.
    Det låter bra! Vi är tyvärr inte så aktiva eller har det suget, varken han eller jag. :/
  • Knävelborren
    Idilia skrev 2015-03-15 20:54:51 följande:

Jag fick mens idag, två dagar före bim. Jag har mått illa sen i tisdags så jag tänkte att nu jäklar!

Jag börjar bli deprimerad över det här. Jag hade tänkt mig ett barn i april-maj, nu verkar det som det inte blir något ens 2015 :(

Usch det där är så jobbigt tycker jag, att man känner massa symptom (och blir glad över dem!) som inte finns eller iaf inte betyder något. Det känns så fånigt när mensen kommer och man inser att allt satt i ens huvud, igen. Men det är ju OMÖJLIGT att inte känna efter och leta symptom. Tänker varje månad att jag inte ska fundera så mycket, men det går ju inte. :/

Om två veckor har vi försökt ett år. Denna månaden blir sista försöket innan vi ber om hjälp på riktigt.
  • Knävelborren
    frestelsen skrev 2015-03-26 19:37:54 följande:

Vet inte om någon är från Stockholm här i tråden. Men om så kan jag rekommendera en fetilitets klinik i Hammarby sjöstad. Där va jag idag. Så bra läkare!! Jag fick så mycket svar:)

Tack för tips! Vad heter kliniken?
  • Knävelborren
    frestelsen skrev 2015-03-27 16:20:20 följande:

archive.mitti.se/article.php

Jag fick så mycket olika information tidigare som gjort mig osäker på vad felet va. Polyp, myom osv.

De är nyöppnade så de finns tider:)

Tack, men jag blir ändå inte riktigt klok på vad den heter? Men det kanske är jag som är blind :)

Jag bor i närheten av HS och det börjar dra ihop sig till utredning för mig så det är därför jag frågar.
  • Knävelborren
    frestelsen skrev 2015-03-29 13:57:21 följande:

Finns bara en klinik i sjöstan. Den ligger vid Luma samma hus som vårdcentralen. Tänkte bara att eftersom de är så nyöppnade finns stor chans för att få tid.

Ok, tackar! :)
  • Knävelborren
    Dakine skrev 2015-03-29 22:18:12 följande:

Jag tror att jag plussat efter 1 år och 8 månader. 
    Jag är helt i chock, och kan inte tro det själv. Testade mig nu ikväll, på äl+12. 
    Ska testa mig imorgon bitti också!
    Har typ inga symtom jag inte haft förut vid mens. Lite ömma bröst, och gasig! 

Åååh! Stort stort grattis!
  • Knävelborren

För mig är det den evighetslånga väntan på BIM som gäller nu efter vårt andra försök med heminsemination. 10 dagar kvar och varenda lilla magknip blir i mitt huvud till möjliga tecken på graviditet. Håhåjaja.

• Knävelborren
    Idilia skrev 2015-04-01 12:44:12 följande:
    Nu är jag nyfiken men hur gör ni med inseminationen? Vi är på första försöket och jag tycker det är så svårt att veta om man gör rätt. Vilken spruta använder ni? Jag har läst att man ska spruta in långsamt, men vad fasen är långsamt? :) tycker det är mycket som snurrar i skallen
    Haha jag vet! Men lite tänker jag att många av de tips man läser famlar lika mycket i mörkret som man själv gör, dvs att det som funkat för något par kanske inte funkar för oss. Jag sprutar i eh "normal" takt och hoppas på det bästa. :) Vi beställde spruta och en kort slang (tycker det är mycket mer bekvämt) här: www.barnochfertilitetsbutiken.se/heminsemination-1/inseminationsprodukter
    I övrigt gör jag nog inte så mycket, försöker typ ligga med rumpan högt en stund efteråt även om jag egentligen tror att det gör detsamma, de spermier som blir kvar i slidan efter några sekunder överlever ju ändå inte. Ni då, har ni några särskilda procedurer? :)
  • Knävelborren
    Idilia skrev 2015-04-01 19:54:10 följande:
    Jag sprutar superlångsamt :) men det kommer lite utanför ändå vilket gör mig nervös. Men så blir det ju när man har sex också. Vi har gjort försök precis när vi ska sova så då ligger jag ju ner ett tag :) har två veckor kvar till mfns så vi får se hur det gått
    Då är vi typ i synk, jag har också typ två veckors väntan kvar. Du får skriva sen om ni fått nåt resultat. :) jag tänker att när man har sex så kommer väl sperman i rätt rejäl fart så det borde väl funka vilket som? :)

Ja angående den där svarta pluppen så skriver de själva att det inte är någon fara och att de varit i kontakt med återförsäljaren som bekräftat att om pluppen skulle innehålla nåt farligt skulle man ju inte kunna ge medicin med sprutan heller, så det är lugnt.
  • Knävelborren

Usch jag har varit så himla himla ledsen de senaste dagarna. Det känns som om något hänt inom mig och plötsligt kan jag inte ens se en tappad barnvante på trottoaren utan att bli ledsen, arg och bitter. Hur gör ni för att ta er ur svackor om ni haft det?

• Knävelborren

Vi har nu försökt i drygt ett år och har en första utredningstid på måndag morgon. Ringde dem i fredags e.m. så det är snabba ryck här. Vet inte om jag är riktigt redo, men det är väl lika bra att bara köra på och hoppas på det bästa. Hoppas bara undersökningen inte visar något allt för eländigt.

• Knävelborren

Förresten, nån som vet vad de brukar göra på första undersökningen? Både jag och killen ska dit.

• Knävelborren
    Draken89 skrev 2015-04-30 12:19:56 följande:

Uppdatering. Jag gick till gyn för att kolla varför jag stä'ndigt får blödningar och det visade sig att jag var 5+4 veckor gravid!!! Tjoho. Utan några som helst symptom och mens som kom som normalt... förstår inte att det är sant. Ska tillbaka om 2 veckor för att kolla att det utvecklas som det ska. 

Fortsätt kämpa alla ni en dag ger det med sig =) jag är obeskrivligt lycklig just nu men oxå väldigt rädd .. 

<3

Grattis, vad underbart!
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre