• WhiteRose

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hoppar också med här :) Slutade med p-piller i början av augusti. Har hittills haft en cykel på 40 dagar. BIM idag. Testade neg. 26/11. Tycker också att man bara läser om dom som plussar på första försöket, hehe..

• WhiteRose
    Lillalisa skrev 2014-12-03 13:51:46 följande:
    Tack! Ska åka bort några dagar så då finns det hopp denna månad ändå.. :) Man håller kanske på att bli lite småtokig när man planerar livet efter ägglossning? ;) 
    Jooo, lite kanske hehe.. Men jag känner igen mig i det, hittills har jag bara kört med appar men kommer nog börja med äl-tester och tempning också.
  • WhiteRose
    Kaka001 skrev 2014-12-03 21:53:45 följande:

Hej!

Hoppar gärna också in här. Jag och min sambo har försökt att bli gravida sedan i april. Plockade ut min kopparspial då och har sedan försökt att få ett plus.

Ju mer tiden går ju jobbigare blir de. Upplever att folk runt omkring t.o.m. Kollar på ens mage. De förväntas att de snart är vår tur att bli gravida. Har många vänner som både ha barn och precis har fått dessutom jobbar jag 100% på en förskolan.

Hur gör ni andra för att komma vidare varje gång då man INTE plusar, jag tycker det blir jobbigare och jobbigare för varje månad :/

Många som förväntar det här också. Just nu är jag bara lite "sur" på mig själv som inte slutade med p-piller tidigare, så att jag kunde få ett hum om hur min cykel egentligen är. Men det sägs ju att genomsnittet är 7 månader.. Svårt att tro när folk omkring blir gravida jättesnabbt :P
  • WhiteRose
    dahlia92 skrev 2014-12-04 12:51:01 följande:

Hej, hoppar gärna in här. :)

Slutade med p-piller i mars och första riktiga försöket blev i april. Månaderna har gått och nu är det december och jag har inte fått en minsta antydan till ett plus eller missfall så det är nog rätt kört för oss. I alla bim-trådar jag varit med i har jag typ blivit ensam kvar. Skitjobbigt..

Vi har precis skickat in remiss för utredning så hoppas dom hör av sig snart. :)

Så är du ju välkommen till att hänga på oss här :) Själv har jag BIM+1.
    Vad är det ni ska göra på utredningen?

• WhiteRose
    dahlia92 skrev 2014-12-04 13:18:39 följande:
    Tack. :) Oj ska du inte göra gravtest då?

Jo vi gjorde sånt spermatest (hemmatest) i september, som var negativt. Så jag ringde gynmottagningen för 3 veckor sen och då sa hon att vi skulle skicka in en sån egen remiss även fast vi inte försökt ett år då vi fick negativt test.

Men googlade lite nyss och tydligen gör dom inte utredning om man inte är minst 24 år samt att man haft oskyddat i två år. Vet inte om det stämmer men hoppas att vi kan få hjälp iaf. :)
    Jo, jag får göra det till helgen om jag ännu inte fått min mens då. Vill på något sätt hellre bli besviken av mensen än ett negativt test, om du förstår hur jag menar..

Hoppas ni får komma iväg till en utredning :)
  • WhiteRose
    Bamse88 skrev 2014-12-04 13:53:53 följande:

Hej alla!!  Glad

Tänkte att jag också skulle hoppa in i gruppen om det är okej! :D

Jag och min man är 26 resp 31 år. Vi har försökt sedan i juni. Till en början var vi som TS beskrev det, inte alls oroliga och trodde att äsch vi får ett plus snart sen var det inget mer med det. Efter en månad, två , tre började vi bli lite mer nojiga och oroliga och nu känns det rent ut sagt förjävligt. Vi vill ju ha det där efterlängtade plusset!

Sedan känner jag mig deppigare för att så många i min omgivning är gravida, och alla ska dela med sig av sin lycka och prata om sin graviditet. 4 st totalt. Jag är JÄTTE glad för deras skull och skulle aldrig missunna någon deras lycka men samtidigt vill jag bara skrika och släppa loss en så där tusen tårar! Rynkar på näsan

Förstår verkligen känslan.. :/

Gör du något speciellt för att hålla reda på när du har äl? Har ni använt något prev.medel innan ni började försöka i juni?
  • WhiteRose

@Tallbar12 Är inte heller en av dom som testar flera dagar innan BIM. Känns för jobbigt att gång på gång se negativt :/

• WhiteRose
    Bamse88 skrev 2014-12-06 15:14:01 följande:
    Vi har inte använt preventivmedel sedan något år tillbaka. Jag har laddat ned massa med appar som skall hålla kolla på mens och äl. Min mens är som en klocka kommer samma tid varje månad kan vara någon dag före efter. Ska inhandla ÄL- tester och försöka igen den här månaden. Sen ska jag hålla tummar och tår så att man får det där lilla pluset. Har du något tips på hur man kan hålla koll på äl förutom detta? :/
    Gud vad underbart med regelbunden mens :) Jag kommer börja med bidrottningele för att det sägs kunna hjälpa till att ge starkare äl-symptom. Kommer också börja ta min temperatur varje morgon, d.v.s. tempmetoden.
  • WhiteRose
    Tallbarr12 skrev 2014-12-07 15:02:05 följande:

Hörni, ska vi ta och bestämma att det är vi som är normala och dom som blir gravida på första försöket är dom onormala? smile5.gif Enligt min bm är det inget konstigt alls om det tar ett år av aktiva försök att bli gravid, så då borde ju vi vara mycket mer normala än de som blir gravida direkt smile2.gif

Lägg sen till att kvinnor normalt lossar ägg 10 ggr på 12 cykler, att man ska pricka äl, spermierna ska överleva simfärden och hinna fram i tid, ägget ska hitta ett mysigt ställe att sätta sig på (helst i livmodern och ingen annanstans) och embryot ska utvecklas utan några fel, så känns det ju ännu rimligare att det kan ta ett tag...

Samtidigt vill jag säga att har ni hoppiga cykler, har försökt länge eller har andra funderingar om något inte stämmer, så ring gyn!! Det gör ingen skada och förhoppningsvis gör det att ni får er bebis lite fortare!

Och så kan vi väl hoppas på att det framöver blir mer "ok" att prata om att det kan ta tid att bli gravid och att det inte är så jäkla roligt att vara i den situationen alltid, så man inte bara hör talas om de som lyckas på första försöket och tror att det är så det "ska" vara.

Men tills dess kan vi väl få känna oss normala istället för dom som blir gravida direkt smile5.gif

/tallbarr som jobbar på syskon till sonen som kom till efter ett års kämpade och gärna peppar er andra lite <3

Tack för ett peppande inlägg :) Det tog alltså ett år innan du fick ditt första barn?
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre