• lilltess

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Själv har vi försökt i snart 2 år utan resultat. Inga barn sedan tidigare, så har gått med negativa tankar länge nu. "Vad är jag för kvinna som inte ens kan bli gravid?". Rädd för att söka hjälp, vill inte höra att något är fel, fast jag nästan misstänker det :/

• lilltess
    Tallbarr12 skrev 2014-12-05 08:29:02 följande:

Vill inte låta alldeles för brutal, men sluta upp med att tänka så, nu! Sannolikheten att ni aldrig kommer kunna få barn är väldigt liten, mycket troligare är att ni behöver lite hjälp på vägen till att få erat barn och det är det sjukvården kan hjälpa er med! Är det inte mycket bättre att ta den hjälpen nu istället för att vänta ännu längre? 

Så ring och prata med dom så ni kan få reda på om ni behöver lite hjälp på traven! Jag ringde själv det samtalet när vi försökte med nr 1 och ja det var jobbigt. Men efteråt så vansinnigt skönt att veta att vi kommer få hjälp, att vi inte är ensamma i det här längre! 

Jo jag jag har tänkte ringa flera gånger, men har en bekant som jobbar på kvinnokliniken som är otroligt duktig på att prata om saker hon inte får prata om, trots sekretess.. Men måste tänka på vad jag tycker är viktigast!

Sambon känner inte samma press, han känner att det får hända när det händer. Men går såklart med på att söka hjälp för detta om jag vill. Kanske dags att göra det nu då! :)
  • lilltess
    Bamse88 skrev 2014-12-06 15:18:20 följande:

Jag förstör hur du känner dig. Vi har inte ens försökt så länge som ni men ändå känner man sig stundtals helt värdelös. Det bästa är att ni söker proffesionell hjälp så att ni får reda på var det inte funkar nånstans. Det behöver ju inte vara något fel på er, det kanske är något annat exempelvis att man är stressad och då kan det ju sätta stop. Min man har tex uttryckt sig flera gånger att han känner press på sig att "leverera" och då funkar det inte. Hursomhelst så hoppas jag verkligen att du får ett plus i framtiden, men ge inte upp hoppet och sök hjälp. Håller tummarna för er!

Tack! Ja man försöker att släppa pressen och stressen, men jag tror att den finns där omedvetet ändå.. Tror det blir lättare bara man får svar på vad det kan bero på, så man iaf kommer framåt i detta
  • lilltess
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-12-08 00:38:16 följande:

Funderar på att hoppa in i denna tråd, mest för att ge er andra lite tur ;)

Alla trådar jag hoppat in i har jag till slut varit kvar sist och alla har plussat inom tre månader typ, så jag vet redan att det inte är nån idé att hänga i trådar för jag blir ändå kvar sist. Men som sagt, för att ge er lite tur så skriver jag ett inlägg :)

Känner igen mig i det! Brukar också bli sist kvar efter alla plussat och lämnat tråden för att njuta av livet. Lite trist för min del, men såklart roligt för alla andra!
  • lilltess

Idag gjorde jag det! Ringde och bokade in oss för undersökning och ev vidareutredning. Väntetid på ca 3 mån. Hoppas innerligt att detta kan hjälpa oss efter 2 års försök!

• lilltess

Över 2 år sedan vi började försöka nu, och än har inte plusset visat sig. Vet ej om jag haft äl exakt varje månad, men ändå försökt i hopp om att jag haft det som vanligt.

Väntar på att få komma in för samtal och undersökning. Så rädd att något ska vara fel, men längtar efter att få ett besked på hur det står till med oss. Äl för tre dagar sedan, så väntan till bim har börjat ännu en gång!

• lilltess

Nu får jag hålla hårt i fantasin min! Har beräknad bim idag, och igår började jag spy som en gris från ingenstans. Kände att jag blev lite illamående och helt plötsligt fick jag springa på toaletten. Fick springa en gång under natten också.

Kan egentligen vara allt från magsjuka, vinterkräksjuka, dålig mat osv.. Men såklart funderar jag på om det kan vara ett starkt tecken på att vi faktiskt lyckats denna gång. Har inte spytt eller haft sådan konstig illamående på säkert 5 år, också kommer det nu i väntan på tant röd :/

• lilltess

Negativt test på bim dagen. Bim+3 idag och fortfarande ingen mens. Dock fått ett par ljusbruna flytningar (ursäkta infon), så om det inte betyder annat så kanske mensen är påväg. Annars väntar nytt test om ett par dagar :)

• lilltess

Var till kvinnokliniken i förrgår, vilken lättnad det var att prata med någon om denna oro man bär på. Och att kunna ställa alla frågot man grubblar över utan att anses som knäpp. Gynundersökningen visade inget konstigt, allt såg ut som det skulle och det lugnade mig lite. Hon kunde se att slemhinnan var tjock (var bim+4), så hon sa att hon kunde se "att mensen var på gång, om jag inte var gravid förstås", också gav hon mig ett leende.

Hur komiskt vore det inte om vi försökt över 2 år, och nu när vi väl fått hjälp och är på undersökning så ligger bebis där inne och gror och fnissar åt oss. Hon sa att det inte är konstigt att par som försökt länge utan resultat ringer in och avbokar tider de nyss fått då de plussat, bara för att de släpper en stor oro de burit på när de vet att de ska få hjälp. Hoppas något liknande händer oss!

• lilltess
    Annaba88 skrev 2015-03-12 10:37:30 följande:

Skönt att få hjälp. Tror man går och spänner sig innan, vill ju så gärna att det ska gå utan hjälp blandat med rädslan att något ska vara fel. Det känns ju skönt att någon förstår och oftast finns det ju hjälp att få även om något skulle vara knasigt. Har du tagit nåt test då om du är på BIM + 4?

Här har det varit ÄL-tider igen och nu börjar igen en lång väntan på BIM. Förra månaden gick ändå lättare än tidigare man har liksom vant sig med att det ska bli ett negativt resultat och ett plus och gravidsymptom skulle vara avvikande.  

Inte testat än, är bim+6 idag, och om det inte kommer imorgon heller så kanske det blir test. Sa till mig själv sist jag testade och fick negativt att 'nu spelar det ingen roll hur sen jag är framöver, så ska jag inte testa förren jag är påväg till förlossningen'. :P Blir mer besviken av ett negativt test än när mensen kommer.

Åh den väntan känns så otroligt lång.. Visst är det så att besvikelsen blir lindrigare för varje gång, ett negativt test är mer förväntat än ett positivt. Vilket är trist :(
  • lilltess

Läkaren ringde ang sambons spermaprov i veckan, fanns tydligen bakterier i det. Och så länge det finns bakterier så blir det inga bebisar här inte! Så han får äta medicin i tio dagar och sedan lämna nytt prov om tre månader för att se så det är som det ska. Inga farliga bakterier tydligen, men de ska inte vara där.

Någon som varit med om det eller vet mer?

Orolig att bakterierna gjort någon typ av skada och att det kommer vara omöjligt för oss även om de försvinner..

• lilltess
    miamarina84 skrev 2015-07-13 11:33:37 följande:

Hur har det gått med bakterierna?

Ska få kallelse till återbesök för att se om de försvunnit av medicinen. Hade äl dagen efter han tagit sista tabletten så jag hoppas att det finns möjlighet att de verkade fort (trots att jag innerst inne vet att det behövs tid för sperman att anpassa sig till en bakteriefri miljö).

Men det är lätt att börja hoppas då jag är på bim+2 och känner mig illamående!
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre