• dahlia92

För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre

Hej, hoppar gärna in här. :)

Slutade med p-piller i mars och första riktiga försöket blev i april. Månaderna har gått och nu är det december och jag har inte fått en minsta antydan till ett plus eller missfall så det är nog rätt kört för oss. I alla bim-trådar jag varit med i har jag typ blivit ensam kvar. Skitjobbigt..

Vi har precis skickat in remiss för utredning så hoppas dom hör av sig snart. :)

• dahlia92
    WhiteRose skrev 2014-12-04 12:55:52 följande:
    Så är du ju välkommen till att hänga på oss här :) Själv har jag BIM+1.
    Vad är det ni ska göra på utredningen?
    Tack. :) Oj ska du inte göra gravtest då?

Jo vi gjorde sånt spermatest (hemmatest) i september, som var negativt. Så jag ringde gynmottagningen för 3 veckor sen och då sa hon att vi skulle skicka in en sån egen remiss även fast vi inte försökt ett år då vi fick negativt test.

Men googlade lite nyss och tydligen gör dom inte utredning om man inte är minst 24 år samt att man haft oskyddat i två år. Vet inte om det stämmer men hoppas att vi kan få hjälp iaf. :)
  • dahlia92
    WhiteRose skrev 2014-12-04 13:31:35 följande:
    Jo, jag får göra det till helgen om jag ännu inte fått min mens då. Vill på något sätt hellre bli besviken av mensen än ett negativt test, om du förstår hur jag menar..

Hoppas ni får komma iväg till en utredning :)
    Vet precis hur du menar. :) Har hur många grav-stickor som helst men jag har helt tappat lusten att använda dom när jag ändå vet att mensen alltid kommer som vanligt. I början var det lite spännande att testa men inte längre haha.. 

Tack. :D Lycka till nu, hoppas på ett fint plus till helgen. :)
  • dahlia92
    Niaa skrev 2014-12-07 22:14:29 följande:

Vad kul att tråden tagit fart! Jag har varit bortrest så ni får ursäkta min frånvaro

Jätteskönt ändå att se att vi ändå är några stycken som är "normala" och inte plussar direkt ????

Hur funkar det med utredning? Brukar man börja med mannen eller hur gör dom? :-/ jag ska till gyn på torsdag denna veckan och tänkte pa.ssa på att samtidigt när jag ändå är där fråga om hon kan se något som spontant ser fel ut.. Men det kanske inte är så enkelt...

Jag visste inte hur man skulle gå tillväga och var jättenervös över att ta första steget att ringa. Till slut ringde jag till gynavdelningen på sjukhuset för rådgivning och då så förklarade hon vilken sida på internet jag skulle in på. Där skulle man skriva ut egenremiss på både mig och sambon. Vid utredning så kollar dom tydligen båda samtidigt så det är bra. :) Skickade in papprena för två veckor sen och fick hem ett brev härom dagen att vi nu står i kö. Känns jättebra så ring och rådfråga, vet inte om det funkar så överallt men så var det här hos oss iaf. :)
  • dahlia92
    intetnyttpåplusfronten skrev 2014-12-08 00:38:16 följande:

Funderar på att hoppa in i denna tråd, mest för att ge er andra lite tur ;)
    Alla trådar jag hoppat in i har jag till slut varit kvar sist och alla har plussat inom tre månader typ, så jag vet redan att det inte är nån idé att hänga i trådar för jag blir ändå kvar sist. Men som sagt, för att ge er lite tur så skriver jag ett inlägg :)

Stackare :( Känner igen mig precis. Är helt ensam kvar från alla bim-trådar. Gav upp i September då jag varit med i så många och var helt ensam kvar utan något plus. Det suger verkligen. :/ Man tror aldrig att sånt här kan hända en själv..

Hoppas du får plus snart! :)
  • dahlia92
    Mrs.W skrev 2015-01-19 15:52:19 följande:

Jag räknar varje ägglossning som försök men räknat i månader är vi inne på 11:e eller 12:e, har haft mens två gånger i samma månad så att säga. Nej, tvärtom, har en otrolig regelbunden mens och vet att vi prickat ägglossing alla månader utom en.

Välkommen hit :) Är i exakt sama sits. I mars är det ett år sen vi började. Och har också regelbunden mens med äl varje månad. Vi står dock i kö för utredning just nu då det verkar vara fel på min sambo. Men man vet ju aldrig.. Ska ni söka hjälp när det gått ett år eller hur tänker ni?
  • dahlia92
    Mrs.W skrev 2015-01-19 17:49:23 följande:

Tack! :)

Har lite kortare cykel än "standard" men vet inte om det kan påverka, dessutom har jag ganska kraftig mensvärk, men inga andra tecken på att något inte skulle fungera. Vi är båda normalviktiga, äter och lever hyfsat sunt, har dragit ned på kaffe, alkohol, och mindre sunda vanor. 

Vi hade tänkt ringa för att höra oss för, men så sa vi att vi skulle försöka ett tag till. Det känns lite läskigt att ringa, man vill ju liksom att det ska fungera! Så klart kan det ju vara mannen som det inte fungerar för, eller en kombination av oss båda, men just nu väljer jag att inte tänka så långt. Man vet ju att det kan ta tid.

Hade ni någon misstanke att det var hos din sambo som något problem kunde vara, eller var ni helt enkelt och undersökte er?

Har också korta cyklar, eller alla månader har varit ganska olika men senaste månaderna har varit runt 25-26 dagar bara. Så kan ju vara att ett eventuellt ägg inte hinner fästa på så kort tid. Får alltid mens 14 dagar efter positivt äl-test. Också kraftig mensvärk. Dock något bättre nu än innan jag började med p-piller. Så felet kan vara hos mig med..

Ringa var det värsta av allt tyckte jag. Men jag var tvungen för sambon gjorde sånt hemmatest i september som var negativt. Så han gav upp men sen i slutet på nov ringde jag och frågade om råd. Då kunde vi skicka in egen remiss även fast det inte gått ett år. Efter en vecka typ fick vi brev hem att vi står i kö som kan ta tre månader. Bara för att komma dit liksom.. Hoppas bara inte att dom kommer neka oss hjälp där sen för att vi är unga.

Så ett tips är att inte vänta för länge för det tar sån tid. (Via landstinget).

Förlåt om det inte blir styckeindelning, skriver från mobilen. :)
  • dahlia92
    Mrs.W skrev 2015-01-20 07:03:19 följande:

Men 14 dagar till mens efter positivt ägglossningstest är ju helt normalt, det borde inte vara något problem för ägget att hinna fästa! Hur länge har ni försökt?

Jag vet att vi borde ringa men det tar emot. Inte för att det på något sätt är någonting dåligt, det är ju fantastiskt att vi har all denna hjälp, utan för att jag inte kan sluta hoppas på nästa gång! Men vi kommer nog att ringa om det inte tar sig efter sen här gången. Jag tror att vi är på månad 12 då. - efter vad jag minns så började vi i början av februari 2014.

Jag hoppas också att de inte kommer att neka er. Ung eller inte, har man försökt ett år eller mer ska de hjälpa tycker man. Jag fyller 28 i år och min man 30 så här känns det som att det borde bli något snart, vi vill ju ha mer än ett barn.

Ja, men tror ändå att min lutealfas blir typ 12 dagar då.. Men vet att jag har ägglossning iaf och att vi prickat in den alla månader utom kanske 1.

Jaa jag förstår dig. Ville verkligen också lyckas själv. Och kunna berätta för alla att vi väntar barn. Kan snart inte hålla inne det mer så skulle vilja berätta för typ mamma att vi ska gå utredning, men vore så jäkla tråkigt för jag vill lixom bara skrika ut att jag har blivit gravid istället för att säga att vi ska gå utredning. Förstör hela överraskningen då :(

Ja precis. Ålder är bara en siffra. Vi blir 22 och 23 i år, men båda har fast jobb och vi har hus ihop så ser lixom inte varför vi inte skulle få samma hjälp som någon annan. Har dock inte läst några regler om ålder i vårat landsting så hoppas dom tar emot oss väl. :)

Men rekommenderar dig verkligen till att ringa. Det släpper en stor tyngd från hjärtat när man tagit tag i det. Det tar ändå så lång tid att vänta så gör det snart. :)
  • dahlia92
    Mrs.W skrev 2015-01-20 16:52:06 följande:
    Jag ska ta dina ord till mig och ringa :)

Det om att berätta för andra. Jag kände precis som du med att överraskningen förstörs. Vi har inte berättat för våra föräldrar ännu eftersom det känns speciellt att berätta för just dom. Men, för att inte bli alldeles galen så valde vi att berätta för våra bästa kompisar och jag har berättat för min syster och kollega, på så sätt så släppte klumpen i magen för att det finns någon att ventilera med, som förstår om man inte är på topp jämt. Dom här tankarna om barn tenderar ju att komma lite när- och var som helst och på två sekunder ändras humöret. Då är det skönt att ha någon att vända sig till!

Sen insåg jag att många var förstående och istället för att visa sig som den som inte klarar att "göra" barn har alla sagt att det är starkt av oss att berätta. Det ligger ju en sorts skam i att det inte fungerar. Hur som helst är det så klart ens egna val och man ska aldrig känna sig tvingad att berätta om man inte är bekväm med det!

Sorry, väldigt långt blev det :)

Hur som helst, äl idag och BIM 2/2 - hoppas hoppas!
    Ja gör det! :)

Aa förstår. Modigt av dig att berätta för så många ändå. Mina kollegor vågar jag inte berätta för. Min syster är den enda som vet. Min sambo vill inte att jag säger till någon mer då det är rätt känsligt för honom om det är han det är fel på. Så vi väntar lite tills vi fått svar. :)

Tycker det är bra att vara ärlig och öppen med detta. Trodde det skulle ta 1-2 månader då det verkat vara så enkelt för alla andra. Och det är just för att ingen knappt pratat om hur svårt det faktiskt kan vara att få barn..

Åhh lycka till nu då! Hoppas på er tur. :)
  • dahlia92

Wiie har också plussat idag!! :) Slutade med p-piller 4 mars 2014 så nästan ett år har gått. Inte fått ett enda plus/missfall på vägen så hoppas verkligen att den vill stanna! <3

Blir o ringa och säga att vi inte behöver utredning nu som vi står i kö till. Så glad. :D

Önskar alla er lycka till. :)

• dahlia92
    frestelsen skrev 2015-01-28 11:21:34 följande:

Grattis :) är du på BIM nu?

Tack. :) Nej hade bim igår så bim+1. Dock är inte strecken lika starka men hoppas att dom stegrar. Ska köpa digitalt imorn. :)
  • dahlia92
    lompan skrev 2015-04-12 20:29:29 följande:

Hej! Här ser jag att det är många erfarna!
    Jag och min karl är båda 27 år. Vi har försökt i 8 månader men kanske 6 månader på riktigt. På skoj tänkte vi testa min karls spermier bara för att vara på säkra sidan, eftersom det verkar som att jag då har ägglossning.
    testet blev negativt! till våran förskräckelse! 
    Jag vet dock inte hur tillförlitligt testet är... nu till frågan: vart vänder vi oss om vi vill söka hjälp, eller kolla upp detta? är det gyn på vårdcentralen?

Hej. Jag och min sambo hade likadant. Efter flera månaders försök köpte vi ett sånt test, bara för att bevisa för sambon att det var mig det var fel på så att han kunde slappna av. Bara det att vårat test också blev negativt. Hela jorden rasade för oss.

Efter drygt en månad ringde jag till gyn på sjukhuset för att höra vad vi kunde göra. Vi hade då försökt i 8 månader ungefär. Och man ska egentligen ha försökt ett år för att få hjälp. Men eftersom vi fått negativt test så tyckte hon att vi skulle skicka in en remiss. Vet inte hur det är för er men i vårat län så fick vi skriva ut och fylla i papper själva. Vi skickade in allt och fick snart svar om att vi stod i kö och att det skulle ta som längst 3 månader att få en tid. Detta var i början av december och massa julledighet så vi räknade med att det skulle ta tid. Här började vi antagligen slappna av då vi visste att vi skulle få hjälp och helt plötsligt så plussade vi 28 januari och 29 januari fick vi hem tiden för utredning, så ironiskt. :)

Så lita inte på spermatestet. Den säger ingenting om hur kvalitén är på spermierna. Hoppas detta hjälpte lite grann i alla fall. Som sagt är det från län till län i det här landet så kanske inte är samma för er. Men ring gyn och hör dig för så får du bra svar. :) Har ni samma tur så kan ni säkert få tid för utredning innan ett år har gått också. Men tänk på att det behöver inte vara något fel på din man. :)
Svar på tråden För oss som försökt bli gravida i fem månader eller längre